Gå til innhold

Hva er din(e) erfaring med smertelindring under fødselen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har spurt til det samme før men fikk ikke så mye respons.

Vil gjerne høre om hvilke erfaringer dere har hatt med ulike typer smertelindring og i hvilken fase av fødselen dette var.

Selv fikk jeg akupunktur da jeg kom inn på fødestua. Det hjalp meg til å slappe av i en periode. Senere ved ca 4-5 cm åpning fikk jeg badekar. Det var helt fantastisk og hjalp meg i 2 timer. Men desverre tror jeg det satte fødselen i litt i stå. Mange timer senere uten progresjon ble jeg anbefalt av jordmor å ta i mot epidural. Det tok så en time før den ble satt pga mange akutte tilfelle på fødeavd. Og da den ble satt ble den ikke satt riktig og jeg hadde ikke noen lindrende effekt av den. Ble bare lam i bena og ble dermed liggende.

En annen betryggende lindring var at noen bare holdt meg i hånda :)

Tror ikke jeg vil ha epidural denne gangen pga det ble så mye mas omkring den og den ikke virket. Men hører gjerne om andres erfaringer med smertelindring.Tenker da på medisinsk som ikke-medisinsk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg prøvde bare badekar, men syntes det bare gjorde vondt værre :-S var deilig å sitte der mellom riene, men når jeg hadde rier så fant jeg ingen god stilling å sitte i så det var ikke lenge jeg ble i det karet hehe.

Jeg syntes faktisk at det hjalp godt å få stå å vugge fra side til side :)

Lente overkroppen over sengen å vugget rumpa fra side til side, det var det som var best for meg (men ikke akkurat smertelindring da)..

Hjemme brukte jeg varmeflaske på ryggen og det var også ganske deilig :) men det funket ikke så godt på slutten (kom inn på sykehuset med syv cm åpning) så da kastet jeg den langt vekk fra meg også hehe ;)

Jeg er ikke så fan av medisinsk smertelindring så jeg prøver så godt jeg kan å holde meg unna. Om jeg skal ha noe denne gangen så blir det sånn sprøyte i "høna" (husker ikke helt hva det heter) for jeg syntes det værste var å presse henne ut og når jeg kjente at det sprakk.

Skrevet

Tja, jeg kan jo fortelle mine erfaringer. Har født 2 ganger før, begge uten epidural.

For meg var også badekar supert, men skjedde det samme for meg, riene dabbet litt av. Hadde heldigvis en jordmor som fikk meg opp av vannet og opp i prekestolen. Da kom riene raskt tilbake og kroppen jobbet kjempegodt. Jeg gikk rundt med den helt til pressriene begynte, da ble jeg kommandert i senga. Så det er jo et alternativ kanskje, å bytte på prekestol og badekar?

Synes i hvertfall det værste var å ligge på rygg, uten noe særlig innvirkning på noe følte jeg. Sånn ble nemlig fødsel nr 2. Der slet jeg med å få effektive rier, de kom regelmessig og hadde gjort det lenge, men de gjorde ikke at jeg fikk mer åpning. Gikk masse rundt da, gikk faktisk konstant i et helt døgn(ikke å anbefale) for ellers så dabbet riene. Fikk akupunktur, men det var ikke noe for meg, synes det gjorde fryktelig vondt og ikke hjalp det heller.

Så, etter jordmorbytte fikk jeg ei som sa stopp, nå sliter du deg bare ut. jeg ble beordret i seng og fikk en sprøyte i låret (som jeg ikke aner hva var) med beskjed at enten så sovner du nå, men mulighet for at riene ikke er der når du våkner. Eller så setter riene skikkelig igang. Søvn ble det ikke, etter 15min. så kjente jeg riene på ordentlig og 4t senere var hun ute. Det ble så intenst at badekar ikke var et alternativ en gang. Prøvde lystgass, men det tok ikke smertene, gjorde bare at jeg ble helt koko i hodet. Ekkel følelse.

Så denne gangen har jeg disse ønskene i mitt brev til føden:

- Om alt ligger til rette ønsker jeg meg en mest mulig rolig fødsel. Vil ha færrest mulig inne på rommet.

Har ikke hatt behov for noe smertestillende utover vann med de to andre så vil gjerne føde på en såkalt

"naturlig" fødestue. Tar nok med en cd om det finnes cd spiller å låne?

- Lystgass ønsker jeg ikke samme hva, prøvde det sist og følte jeg mistet helt kontrollen

over meg selv og klarte ikke tenke klart (så klart man kan tenke midt i en fødsel da)

- Har et høyt ønske om å føde i vann. Jeg har brukt badekar med svært god effekt som smertelindring,

men ikke født i vann før. Har tidligere erfaring med at riene har dabbet av litt i det deilige vannet, så en kombinasjon

med badekar og prekestol er nok ikke så dumt.

- Om jeg ikke får føde i vann av en eller annen grunn vil jeg helst prøve litt forskjellige fødestillinger under pressriene

om det drøyer over tid. Mine to første har kommet etter ca 15min med pressrier så er ikke sikkert det er nødvendig.

Vil helst ikke ligge passiv.

- Om denne fødselen drøyer mer og blir mer slitsom enn med de to første tar jeg imot tilbud om overflytting og

epidural om jordmor/lege synes dette er det beste for meg. Men i utgangspunktet prøver jeg helst uten.

- Ellers tar jeg med glede imot tips og andre råd underveis såklart.

Ja, så det var vel mest mine erfaringer med alternativ smertebehandling. Så får håpe noen fler skriver så du får enda noen fler alternativer. LYKKE TIL

Skrevet

Jeg hadde alvorlig svangerskapsforgiftning med førstemann og da er epidural standardprosedyre for å senke blodtrykket. Fra 5 cm (det er det tidligste en kan få epidural) til 10 cm tok det ca 20 min, så da legen hadde satt epiduralen kom pressriene og epiduralen hadde ingen effekt så sent i prosessen. Lå litt i badekar da jeg hadde 2 cm åpning og dette var ok i en halv time da måtte jeg opp igjen, var vondt å ligge der da. Etter det fikk jeg petidin for å prøve å sove litt (ble satt i gang veldig umoden så åpningsfasen var en ganske vond prosess. Dette med petidin var en sprø opplevelse, slappet helt av i hodet men kroppen red avgårde på riene hele tiden. Petidin har en liten hake, og det er at det kan gå over i barnet hvis barnet er født innen 5 timer fra mor har fått den. Ingen trodde det skulle skje med meg, men det gjorde det altså. Sønnen min fikk narcanti da han ble født, han var litt slapp, narcanti opphever effekten av petidin (petidin er et morfin lignende stoff).

Dette ble langt men jeg har altså prøvd tre typer smertestillende. Så sant jeg ikke er HELT nødt så vil jeg ikke ha petidin og det var innstillingen min under første fødsel også. Epidural tar jeg gjerne i mot denne gang, og håper den virker litt bedre nå:-) Badekar tror jeg også jeg vil ha denne gang, hvis det passer slik.

Skrevet

Jeg hadde ikke sovet 2 netter før fødselen og vannet gikk 02:30 på natta. Fikk sterke rier fra 2 cm åpning og hadde smerter som ikke var lette å holde ut fra kl 13 til 20. Hadde da åpnet meg kun 3 cm og der stod det stille. Da jeg sovnet på prekestolen mellom riene ca 1 min søvn så jordmor at jeg ikke klarte å holde ut så mye mer siden jeg ikke åpnet meg. Epidural mannen kom og det var som å komme til himmel. Fra 3 cm til 10 kjente jeg ingenting kun litt press i rumpa enda jeg var satt på drypp og presserier var ikke vonde. Utrolig fin fødsel med epidural og skal ha det neste gang også hvis jeg rekker det.

Skrevet

Badekar- deilig i starten, men rier stoppet opp, senere bare enda vondere intens smerte i vann

steriltvannspapler- grusomt vonde å sette (satt 3 x 2) og liten smertelindring

akupunktur- ok, lindring på rygg, men lite lindring på hofter. kommer til å ha denne gangen og.

pethidin + apodorm- kjemperusa, hallusinerte, spydde, ingen kontroll over kroppen eller hodet (kunne drept hu som pusha på for at jeg skulle ha det)

epidural- welcome heaven!!!

Skrevet

Badekar - i åpningsfasen. Fungerte fint et par timer, riene tok seg opp og ble mer regelmessige (langvarig vannavgang, riene kom ikke ordentlig i gang før noen-og-tredve timer etter at vannet gikk).

Lystgass - ble innmari svimmel, men syntes den tok toppen av riene. Da jeg nevnte at jeg ble svimmel, skrudde de den ned litt. Jeg fikk ikke samme effekt av den, og ga den derfor opp.

Varme risposer - kjennes godt på en mage som verker, men syntes ikke det hjalp så lenge.

Epidural - ble bestilt av jordmor da jeg ikke hadde sovet siden natten før vannet gikk og var utslitt. Hun mente jeg burde få den, sove en time og så deretter få fullt på med drypp. Epiduralen fungerte sånn at riene ikke ble direkte vonde lenger, men sove klarte jeg ikke. Var godt å slippe de verste smertene likevel. I tillegg hadde legen satt den sånn at jeg ikke kjente pressetrang og heller ikke fikk den "sviinga" jeg ventet på da hodet stod i åpningen. Så presset ut poden med veiledning fra jordmor, og var veldig overrasket over at det går an å føde uten å få vondt når hodet kommer! Han var ute ca 4-5 timer etter at epiduralen ble satt (om jeg husker riktig...).

Var litt nummen i ene foten etter epiduralen, men ikke verre enn at jeg var oppe og gikk og tok en dusj kort tid etter fødselen.

Ellers kløyp jeg også godt i handa til mannen underveis:-)

Hadde lyst til å prøve akupunktur, men jordmora som skulle ordne med det kom aldri tilbake, tror hun fikk fødsel på et annet rom.

Denne gangen ønsker jeg i alle fall risposer, badekar og akupunktur. Så får vi se med lystgassen om jeg gir den en sjanse til. Epidural dersom jeg trenger det, tar det som det kommer.

Skrevet

dette fødebrevet, skal man sende det inn på forhånd eller leverer man det når man kommer dit?

hvordan leser de det? snakker de med deg om hva du har skrevet, eller bare leser de det og that's it?

Skrevet

Jeg har bare en ting å si...

EPIDURAL ER KONGE!!!!!!!!

Jeg har aldri hatt så vondt i hele mitt liv gjennom åpningsriene,når epiduralen ble satt å når den begynte å virke er som å komme til himmelen..epiduraldamen er min gud!!

Hun skal få tilsendt eget takkekort i posten sier nå jeg.

Skrevet

Jeg har sendt det inn litt på forhånd sammen med noen andre papirer så legger de det i mappa mi- men trro nok fint du kan ta det med ved fødsel også.

Jeg har hørt litt forskjellig hva de gjør med det; noen forteller at de setter stor pris på å få det og følger det så langt det går. Men har også hørt erfaringer hvor brevet ikke er lest noe særlig.

Skrevet

Men førstemann drev jeg på nesten 30 timer (så klart ikke intens vondt hele tiden!)

Når jeg kom inn på sykehuset, 9 timer før hun var ute, fikk jeg varm dusj og lystgass. Varm dusj var fantastisk, lystgass gjorde meg bare susete..

Når det var 4 timer igjen til ankomst var jeg sliten, og ble anbefalt epidural, hadde veldig vondt da og takket ja..!

Sov da til de vekket meg for å sjekke åpning. Var gått fra 6 til 8 cm, og de tok vannet, gikk så fort til full åpning og da kunne jeg presse. Skjente ikke riene når jeg fikk epidural, så det skal jeg gjerne ha denne gangen også!!

Men det var vanvittig vondt og presse henne ut..vet ikke om den hjalp så godt da.

Skrevet

Jeg gikk 15 dgr overtid, 3 døgn med igangsetting uten annet resultat enn veldig slitsomme maserier siste døgnet. Hadde ikke sovet på tre døgn da jeg fikk morfin og nozinan for "slå knock out" på meg...det fungerte dessverre ikke. Det hadde ingen effekt på smertene, derimot ble jeg helt dopet i hodet, hadde problemer med å holde meg oppreist og hadde samme smerter. Skal aldri ha denne kombinasjonen igjen!

Det var helt vidunderlig når jeg til slutt med lagt på operasjonsbordet og jeg fikk spinalbedøvelse....heeeelt fantastisk når smertene forsvant. Enset ikke spinalbedøvelsessprøyten. Tror jeg smilte meg gjennom hele keisersnittet etter bedøvelsen :-)

PS Første døgn med igangsetting (og maserier) var badekaret veldig effektiv smertelindring på meg.

Skrevet

Jeg fikk epidural, og det var som å komme fra helvete til himmelen! Men den ødela dessverre mye etter hvart- jeg fikk ikke pressrier og fødselen dro ut i langdrag... Lillegutt måtte taes med vakuum til slutt, men det var nok ikke bare pga epiduralen.

Jeg skal ikke ha epidural neste gang uansett hvor vondt det er!

Skrevet

Jeg fødte uten noen form for smertelindring, og min fødsel gikk unna kan du si!

Jeg våknet om morgenen av at vannet gikk, og 3-4 timer senere var gutten ute. Riene var ganske intense, men tydligvis effektive. Jeg tenkte jeg ville holde ut så lenge som mulig uten smertelindring, og plutselig var pressriene igang, og da var det for sent å få noe som helst...

Det skal også sies at jeg har høy smerteterskel. :)

Det var vondt ja, men ikke så vondt at jeg MÅTTE ha noe. Jeg jå jo ikke så lenge heller da, men kunne godt ha ligget noen timer til for å slippe totalrupturen jeg fikk.

Jeg hadde nok villet prøve uten smertelindring igjen, men det blir ikke aktuelt denne gangen siden jeg skal tas med ks.

Skrevet

Fikk petidinsprøyte når jeg kom på sykehuset, var ca 2-3 cm åpen og hadde vonde rier 3-4 stk på 10 min. Den tok toppene av riene i

ca 1 1/2 time, etter det begynte det å gjøre fryktelig vondt igjen. Da fikk jeg prøve akupunktur, det gjorde det bare verre en det de var i utgangspunktet. Tror kanskje det hadde virket bedre tidligere. Tilslut blev det såne smerter at jeg hadde lyst å hoppe ut av vinduet, da fikk jeg epidural og det var det beste jeg opplevde under hele fødseln. Kunne sitte rolig og prate med mann min og bare slappe av. Kjente presset i livmoren som ved kynnere, men smertene var helt vekk:)

Denne gang skal jeg om det går selvf. ha epidural igjen:)

Ikke akupunktur el petidin. Tror ikke heller jeg vil prøve lustgas, har hørt så mange som blir uvel og kvalme av det. Fikk ikke prøvd det sist da den var tatt vekk som smertelindring.

Skrevet

Med mitt første barn fikk jeg prøve lystgass og peditin. Jeg likte ingen av delene. Lystgassen var bare tull følte jeg, og fektet den bare bort. Kom inn med 7 cm åpning, så var veldig smertepåvirket da jeg ankom sykehuset. Etter å ha ropt om smertelindring en stund satte de pedtidin. Jeg ble veldig sløv av den husker jeg, men syns ikke den hjalp mot smertene. Og hva verre er, tror jeg barnet ble påvirket av den. Hun var litt slapp osv når hun kom ut, og måtte få litt hjelp. Hun ble også tatt med vakum.

Denne gangen ønsker jeg kun epidural. Jeg håper at jeg skal komme inn tidlig nok i fødselsforløpet denne gangen til at jeg kan få det. Jeg ønsker ikke prøve noe annet først. Hverken vann, akupunktur, lystgass osv. I følge min forrige erfaring har ikke disse noe å stille opp mot når det kommer til de enorme smertene jeg husker. Og når man kommer til det punktet at lystgass, vann o.l ikke hjelper lengre, er da man virkelig trenger epidural, og da er det ofte for sent. Har derfor fått skrevet i journal at jeg ønsker epidural tidligst mulig.

Skrevet

Jeg har bare en ting å si - epidural er tingen. Fikk den da jeg var 3 - 4 cm, og fra der og til lille Ida var ute tok det to timer, og jeg tuller ikke da jeg sier at jeg ikke hadde vondt. Det var litt ubehagelig å presse akkurat når hodet skulle ut - men ellers kjente jeg ingenting jeg :-) De skrudde ikke av epiduralen mens jeg presset, noe jeg er veldig glad for :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...