Gå til innhold

Dere studenter...

Twintipp og himmelblå

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lang tid i forveien begynner dere å lese på eksamen??

Og hvilke "triks" bruker du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Starter i grunn fra dag en å forbedrede meg. Feks å renskrive notatene på pc`n helst samme kveld og lese igjennom dem jevnlig, da husker man mer og det blir lettere å lese til selve eksamen. Nå skal jeg ha en eksamen i desember og ahr så smått begynt å lese meg opp på endel ting.

Skrevet

Hø hø.....

Jeg er selveste skippertaksstudenten! Dronningen av skippertak!

Mitt triks er å jobbe jevn året gjennom så man slipper å lese så mye *fanger glorien* :-D

Neida, jeg brukte mye tid på å følge undervisningen nøye, tok ofte opp på bånd, fulgte med uten å notere, så skrev jeg av båndene etterpå.

Men sånn rett før eksamen... Da må man velge ut altså. Man rekker ikke over det hele. På noe kan det kanskje holde å lese notater? Skumme gjennom? Lese kompendier? Velge ut hovedtemaer?

Når er eksamen?

Skrevet

Leser jo til eksamen gjennom hele semesteret, det er det som er det beste trikset vettu:)

Hehe, jeg begynner vel sånn seriøs ni-lesing en tre ukers til i forveien.

Da er jeg på lesesalen så lenge jeg har mulighet. Kaffe på termos er viktig viktig, det samme er å alliere seg med noen kjente som man kan ta lunsj og koble av sammen med en liten stund.

Å aldri tro at jeg kan lese hjemme er et triks (jeg må sitte på steder der jeg ikke har noe annet å finne på enn å lese) Har jeg flere ulike fag leser jeg gjerne litt på hvert fag, ellers litt på ulike temaer innen faget hver dag, men jeg har ett hovedtema som jeg tar for meg hver dag.

Å lese på andres oppgaver som er lagt ut på nett eller som du har fått i seminargrupper er lurt, for de er ofte språkmessig enklere enn bøkene.

Nå er det noen måneder siden sist og jeg glemmer veldig fort så jeg har sikkert mange andre triks også. Gleder meg til å se hva andre svarer så jeg kan plukke opp noe:)

Skrevet

Fra starten av skoleåret. (ååå så fliiink jeg er:) )

Mitt triks er å stoppe opp etter hvert avsnitt og reflektere over hva som står der, om enn bare for to sekunder. Og om jeg synes det er viktig skriver jeg det opp i notatboka mi. Det synes jeg at hjelper meg å huske hva det er jeg har lest.

Skrevet

Jeg er mer "skippertak- studenten". I begynnelsen av året er jeg alltid veldig motivert, skriver på notater og er veldig engasjert. Men plutselig sier det stopp, frem til ca 3 uker før eksamen, da blir det å skrive notater fra bøker. Vi går ofte sammen i gruppe, hvor vi deler inn pensumet, og alle skriver notater til det de har fått tildelt. Veldig greit! Og jeg klarer alltid å få gode karakterer:-)!!

Nå sliter jeg derimot.. Holder på med bacheloroppgaven, og har 10 uker på meg. Men den skal jo være på 40 sider, pluss intervjuer ol, så jeg kan ikke vente til to uker før innlevering. Huff så jeg gruer meg til intervjurunden:-(

Skrevet

Jeg begynner med pensum fra semesterstart, og så blir det mer og mer konsentrert utover i semestret.

Skrevet

Mitt triks er tankekart.

store ark, blyanter i flere farger og bobler og piler og sentrale ting jeg MÅ huske. I midten står et tenkt tema man kan risikere å få.

Jeg har til de grader fotografisk minne, så former, farger og figurer funker godt for å få med de tingene jeg vil i de tekte oppgavene.

Skrevet

Og jeg tar notater fra pensumbøkene andre gang jeg leser igjennom, slik at ved senere repetisjon så bruker jeg kun notantene. Da rekker jeg å komme igjennom pensum flere ganger, siden notatene er mer konsenrert enn bøkene.

Skrevet

Ja, har vært på hver eneste forelesning, og skriver flittig notater.. Men, siden jeg ikke har tid til å lese mange mnd. i forveien, mtp jobb, vi skal ut i praksis, andre tester underveis som man må lese på, innleveringer av andre notater, fremlegg av ulike emner osv. har jeg nå 14 dager å les på!!! Gulp.... Vil det gå bra da tro?? Shit altså!

Skrevet

Det går helt superbra. Hvis du leser effektivt i de to ukene, og du har passet på å følge med i timen så du har fundamentet klart:)

Null problem!! Husk at alle de andre testene du har lest på, alle innleveringene og alt annet du har gjort også er forberedelser til eksamen. Hvis du i tillegg har praksis lærer du jo masse, og sannsynligvis på en mye mer effektiv måte enn med nesa i bøkene.

Det går helt supert det!!!

Skrevet

Skippertak! Så eg er nok ingen god rollemodell. Eg er forøvrig selektiv på forelesningane, og bruker heller formiddagen på å lese litt enn å høyre på forelesere som ikkje kan presentere. Då eg tok sjukepleien i si tid, så las eg nesten aldri. Me hadde fleire innleveringsoppgaver og eg lærte det eg trengte for å få gode karakterer gjennom dei. No på medisinstudiet så krever det litt meir, så da leser eg jevnlig (på halv maskin) så når eksamenstida kjem så drikker eg mengder av kaffi, pugger heile døgnet, og forbanner meg sjølv for ikkje å ha pugga medikamenter og navn på arterier tidligare.....=P

Skrevet

Tusen takk for beroligende ord Flettemette:o) Akkurat hva jeg trengte å høre, he he. Ja, får satse på å gå i hi de nærmeste dagene vel:-p Og som du sier, alle notater vi har levert etc. er jo forberedelse det og! Sant det.

Mammo: Hehehe, ikke rart du ikke behøvde lese noe særlig på sykepleierstudiet da.. Når du klarer deg på medisinstudiet med skippertak! Hvorfor ble jeg bare ikke født med en sånn hjerne???!!! *furt*

Skrevet

Det må jerndisiplin til i eksamensperiodene da! Mange våkenetter da. Me planlegger allerede mannen sin ferie i eksamenstida mi, slik at han kan vera den ikkje fult så sinnsjuke og ta godt vare på ungen, og passe på at eg spiser. Men sidan eg er så lat som eg er, så er eg glad for at ting fester seg såpass greit som det gjer.

Skrevet

Jeg har lest pensum i forkant av hver forelesning og har skrevet notater med relevate spørsmål.

Stiller spørsmål under forelsningen og reskriver de endelige notatene etter forelsningen.

Jeg leser når det er lesedager, tar notatet til alt jeg leser, eventuelt refererer til relevante notater og anet relevant pensum.

Jeg setter pensum i sammenheng. Altså ser hvordan de forskjellige fagene faktisk henger sammen og får eventulet hjelp til å finne eksempler fra virkeligheten.

Hver dag er en arbeidsdag, og annenhver lørdag så sant jeg har barnevakt. En kveld i uka leses det.

Skrevet

Ser at du allerede har fått den "lese jevnt og trutt-leksa". Jeg var på alle forelesninger, leste litt underveis, gjorde oppgavene grundig - og:

Triks: Løse eksamenssett. Finn tidligere eksamener, jobb med dem. Les på det du ikke kan svare på.

Har alltid gått veldig greit for min del :-)

Skrevet

Du har fått mange gode tips her, så jeg skal bare nevne mitt aller viktigste:

Husk at alt er bedre enn ingenting! (eventuelt: det beste er det godes fiende)

Det vil si, selv ti minutters lesing er bedre enn å ikke lese i det hele tatt. Ikke begynn med så mange prosjekter og fancy planer, bare sett deg ned og les. Ikke la perfeksjonisten i deg ødelegge for alle de halvtimene det er mulig å presse inn i en småbarnsmorhverdag.

Jeg trodde for eksempel også lenge at jeg ikke kunne lese hjemme. Men når jeg innså at tiltaket med å gå ut var for stort, og at det tok for mye tid å komme seg til og fra lesesalen og "rigge seg til", begynte jeg å lese hjemme likevel. Det funker selv om det er vanskelig. Kanskje det lille du klarer å lese mens ungen ser på barnetv kommer til å gjøre hele forskjellen på eksamen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...