Gå til innhold

April: Bekymret over finanskrisen?


ApriIbaby

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke direkte bekymret, men kjenner at det berører meg når jeg tenker på det. Kanskje det har med det nye huset (og lånet!?) å gjøre?

Jeg er er skikkelig moldbo når det kommer til politikk og finans. Orker ikke sette meg inn i det/tetter igjen øra når det blir snakk om/skrur av tv etc...Er helt blank hver gang det er valg :(

Vet jeg burde engasjere meg og prøve å lære litt men det er så fjernt fra min hverdag og mitt liv, Dessuten er jeg desillusjonert nok til å tro jeg ikke kan påvirke likevel......Det blir som det blir...liksom.

Så.... når noe (denne gang finanskrisen) har nådd inn til meg må det jo virkelig være alvor....og det i seg selv bekymrer meg litt. Tenk om det skulle resultere som i depresjonen på 30-tallet....Gubben mister jobben....vi mister huset og sparepengene forsvinner og huffameien. Tror det egentlig ikke, men er enkel nok til at jeg hadde vært roligere om det ikke var såvoldsomt fokus på dette for tiden....

Påvirkes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjente meg nok igjen i mye av det du skriver.

 

Men jeg klarer liksom ikke bekymre meg så mye jeg... Mye mulig jeg burde gjort det, men slik det er per i dag, så tåler vi både rente på 11% og høyere. Det som kanskje bekymrer mest, er at husprisene skal falle drastisk, iom at vi kjøpte når de lå på topp...

 

Ellers er ikke dette noe som opptar mye av hverdagen min gitt..

 

(vært på ul i dag og, og reka lever, så nå tør jeg bytte nick;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si det, nei. Eller - jeg tenker jo på det for økte renteutgifter er jo ikke kult. Vi klarer fint å betale mer enn hva den er nå, og skal vel alltids overleve på et vis, dessuten er verken jeg eller gubben "nyansatte" på jobb så jeg håper vi sitter forholdsvis trygt (tør jo riktignok ikke bytte jobb nå da - noen av oss). Faktisk har vi gått med tanken om å refinansiere da det er endel ytre rehab av huset som MÅ gjøres snart... Om banken er enig spørs vel, hehe (har ikke lånt oss til pipa så jeg håper det går i boks).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si at det bekymrer meg en del, faktisk. Jeg er heller ikke særlig engasjert politisk av samme grunn som deg.. Men sånn som det er nå, så klarer ikke vi å betale så mye mer renter før det går utover hverdagen vår! :( Problemet er jo igrunn ganske enkelt å løse.. -Jeg må begynne i jobb.. Så har vel ikke lov å klage sånn sett.. Men det er ikke lenge igjen til jeg blir "tvunget" i jobb, for å få endene til å møtes..

 

Men så har du regnestykket med barnehage vs kontantstøttetapet og skal vi ha full bhg for begge undene må jeg tjene 11000 brutto minst for å gå i null i forhold til i dag!! Og da er det jammen ikke mye igjen å tjene på å gå ut i jobb, liksom... Menmen.. Får se hva som skjer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kjempebekymret!! Sitter med 2,5 mill i lån alene, og betaler nærmere 17'000,- i kun renter hver mnd... Er ikke en av dem som har lånt til over pipa, men beløpet er selvsagt altfor stort på en lærerlønn, men målet er å kunne sitte alene med huset så lenge som overhodet mulig... Vil ikke at min datter skal miste "hjemmet" sitt som strengt tatt er den eneste trygge basen hun har etter bruddet, siden faren har skapt så mye uro i livet hennes på sin side... Har 4 jobber for å få endene til å møtes, så jeg må innrømme jeg ikke synes synd på de som må begynne å tenke gjennom hvor mye de bruker på klær hver mnd eller på å gå ut og spise... Har snud på hver krone i over ett år, og verre blir det... Begynte med 15'000,- i totale låneutgifter inkl. avdrag i september i fjor, har nå 2'000,- mer i utgifter og da har jeg i tillegg avdragsfrihet!! Er helt sykt at det skal kunne stige så mye pr mnd på ett år!! Men... kan jo alltids selge huset, men det er svært lite en får for pengene på boligmarkedet her, og vil jo også tape min. 100'000,- bare på mekler og 2,5% i dokumentavgidt når jeg skal kjøpe noe annet... Nei, håper folk kan ta til vett at politikerne skjønner at de som rammes er de med lite fra før, for de med god råd greier det meste... til og med å leve på én lønning... ;-) Livet er tøft for tiden, men jeg smiler gjennom tårer og har det tross alt bedre enn noensinne!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er vel litt bekymret, men vi klarer oss greit enda.. men det som er verre er at vi har lagt ut leiligheten for salg. På den verst tenkelige tiden! Typisk oss altså.. men vi er heldigvis i den situasjonen at vi ikke må selge, for vi har ikke kjøpt noe annet enda! :)

 

Men både jeg og sambo har en trygg jobb. Men det som gjør det litt trangere er jo at jeg er i permisjon og vi valgte 80%.. men vi var forberedt på det så det skal nok gå dette også!

 

Håper renta ikke stiger mer nå hvertfall, og all ære til Lykkelig mamma og andre som er alene i disse tider!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...