Gå til innhold

Fordeler med og være gift?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen forklare med fordelene med og være gift fremfor og bare samboere?

Var noen på jobben som sa at det var økonimisk bedre og være gift osv osv..

Jeg har liten greie på dette og ikke er vi gifte klare enda men jeg lurer bare:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel. Jeg vet ikke om du får noen umiddelbare økonomiske fordeler med å være gift kontra å ikke være det (bare mht skattekalsser hvis den ene ikke jobber eller tjener veeeldig lite), men det er i alle fall en del forskjeller som kan gi relativt kraftige utslag hva gjelder tilfeller der den ene parten dør. Samboere arver nemlig ikke hverandre automatisk slik ektefeller gjør (det er imidlertid foreslått en lovendring her som skal gjelde for de som har bodd sammen mer enn 2 år og/eller har felles barn, men dette er ennå ikke trådt i kraft såvidt jeg vet, og vet ikke når den eventuelt blir det). Så for å sikre hverandre må man opprette gjensidig testamente, tegne livsforsikringer til fordel for hverandre og ikke minst ha en skikkelig samboeravtale. Hvis ikke arver man rett og slett ingenting.

Men man kan imidlertid bare disponere over 1/3 av sine eiendeler i et testamente hvis man har barn. Og samboere har ikke rett til å sitte i uskifte (lovendring foreslått også her). Dette innebærer at dersom man har barn, og spesielt der man har særkullsbarn (altså barn med andre enn samboeren) så risikerer man å ikke arve nok til å f.eks kunne beholde hus/leilighet osv.

Uansett, slik lovverket er i dag er det å være gift en mye mer velordnet og regulert situasjon enn et samboerskap. Man kan ordne seg med avtaler og testamenter og ditt og datt, men blir uansett ikke like fullgodt sikret.

Mulig andre kan supplere med andre ting som gir mer økonomisk utslag, men dette med arv er i alle fall veldig viktig, mange har fått seg noen svært ubehagelige overraskelser der...

Skrevet

Tusen takk for svar:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...