Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2008 #1 Skrevet 5. oktober 2008 Vi tok turen innom den lokale kirkas søndagsskole, og jeg ble litt skuffa. Jenta mi sa at hun ikke syntes det var moro heller. Ikke så rart: Det var nesten ingen på hennes alder (3år) og masse store barn. De små og de store var blitt slått sammen i år pga ledermangel, og jeg følte ingen fikk hva de skulle ha. De minste barna har ingen glede av å lære bibelvers, og de største har intet utbytte av flanellograf. Jeg har selv vært søndagsskolelærer, og da jeg snakket med lederen ble det til at hvis det var krise med få folk, og vi allikevel skulle dit, så kan jeg hjelpe til. Jeg har ikke overskudd i livet mitt til å gjøre noe mer enn det nå (det har jeg brent meg på før) Men jeg føler mer og mer på at jeg har lyst til å finne en annen søndagsskole, fordi denne ikke holder mål for den aldersgruppa jenta mi er i.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2008 #2 Skrevet 6. oktober 2008 Hallo Syns så absolutt du bør finne en annen søndagsskole.Ingen grunn til å gå et sted hvor ungen ikke trives, det virker mot sin hensikt. Har du ikke overskudd til å hjelpe til der akkurat nå heller så er det nok en god grunn til å bytte. Jeg forventer av en søndagsskole at ungen min skal ha glede av å gå der.Da må nivået på læringen og leken være tilpasset alder også må der jo være andre unger på samme nivå. Har bestemt meg for å gå i den menigheten hvor ungen min trives, ikke så nøye med hva de preker for de voksne bare det er barnevennlig.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2008 #3 Skrevet 6. oktober 2008 Når de sliter med ledermangel, er det jo fordi ingen frivillige vil hjelpe til å lede søndagsskolen. Er det blitt bare krav, krav, krav på dette området også, nå da?
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2008 #4 Skrevet 8. oktober 2008 ja jeg syns at man skal stille krav til en søndagsskole , særlig de som er utadrettet og ønsker å "dra" inn barn som ikke er menighetens egne. Hvorfor skal man forresten bare stille krav til det man selv som voksen orker å høre på mens ungene må ta til takke med hva som helst? Dersom det er ledermangel så bør de ikke annonsere med : "velkommen på søndagsskole" , er det et dårlig tilbud så er det bedre å ikke ha noe men heller anbefale folk å ta ungene til steder hvor man har nok ressurser.Dersom ingen vil jobbe frivillig i barnearbeid så får de se til å lønne folk da, ungene er verdt det....
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2008 #5 Skrevet 14. oktober 2008 Søndagsskolen er kjempeviktig! Den legger mye av kunnskapsgrunnlaget om Bibelhistorier. Det er vel ikke for mye forlangt at barnet mitt skal få høre om Jesus på en ok måte på søndagsskolen? Jeg synes barn også har krav på kvalitet, akkurat som voksne har det! Jeg har dessverre ingen nådegave når det kommer til barn over tolv, heller, så jeg tror ikke jeg er rett menneske til å trø til, selv om jeg hadde hatt overskudd. Jeg synes forøvrig at det er interessant at det eneste stedet i Indremisjonen damer har lov til å forkynne Guds ord er for barn (med hederlige unntak, heldigvis tillater noen kvinnelige forkynnere) HI
mortilgutt Skrevet 24. oktober 2008 #6 Skrevet 24. oktober 2008 Det er IKKJE sant at den einaste staden i Indremisjonen kvinner har lov til å forkynne er for born!!!! Kva Indremisjon er det du sikter til? Ikkje den eg er tilslutta i all fall!!!!! Pass deg for kva du seier. Du er TYDELEG vis ikkje oppdatert på den fronten! Sjølv står eg på bedehuset og forkynner, utan å vera tilsett/lønna for det. Det er 100% frivillig og INGEN har sagt til meg at eg ikkje har lov fordi eg er kvinne. Det er sludder og vas det du skriv. Kanskje er det slik på din heimstad, men ikkje overgeneraliser det til å gjelda generelt i indremisjonen. Ja, eg veit at det fins folk som står for den tankegangen endå, men ikkje sentralt i Indremisjonen!!!!! Eg er AKTIV i det lokale bedehuset, og då er det BÅDE indremisjonen OG misjonssambandet eg er med i. Så baser det du seier på sanninga frå no av! Beklager, men dette provoserte meg VERKELEG. Ikkje merkeleg at du står fram som "anonym". Ang sundagsskulen.....eg støtter vedk i at du bør finna ein annan sundagsskule...kanskje bedehuset har ein?
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2008 #7 Skrevet 21. desember 2008 Oi, da! Her fikk jeg bakoversveis... Det er kanskje noen år siden jeg har lest noe om dette temaet sist, men jeg mener det ikke er så mange årene siden. Har selv gått i Indremisjonen/Normisjon der de har kvinnelige forkynnere/prester, og fikk da følelsen av at det var et unntak som denne menigheten valgte å gjøre (og det er ikke så mange årene siden jeg hang der). Det er godt det skjer ting på denne fronten. Jeg kunne ikke dy meg og sjekket sidene deres, og lovsamlingen deres fra 2005 krever mannlig flertall i Forbundsstyret (4 av 7 må være menn - § 8 , så det er fortsatt et lite stykke igjen. Hilsen HI, som ofte velger å være anonym, (som mange andre også velger, og som derfor synes det er litt rart og usaklig å bli mistenkeliggjort på det grunnlaget)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå