Gå til innhold

Innkjøp av tøybleier - høres dette greit ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ingen erfaring med tøybleier, og nå sitter jeg her og skal bestille tøybleier som vi skal prøve ut... Jeg ønsker gjerne å høre hva dere syns om hva jeg skal kjøpe, jeg kjøper litt av hvert for å få prøvd de ulike typene i første omgang, så dette er ikke ment som den komplette bleieperiode-innkjøpet....

Startpakke fra nøstebarn

24 brettebleier

18 brillebukser

2 ruller rispapir

Bleiebukse i Ullfrottè fra nøstebarn

Bleiebukse i ull fra Imse Vimse (Kenguruloftet)

Snappi 3 pk (hvor mange trenger man egentlig av disse?)

Testpakke fra Kenguruloftet

1 Fuzzi Bunz lommebleie med microfiberinnlegg

1 ekstra innlegg i bomullsfrottè

1 Mother Ease Sandy's formsydd bomullsbleie

12 ark rispapir

informasjon om tøybleier

Håper virkelig noen har noen tilbakemeldinger på denne sammensetningen. Er det noe som evt mangler? Eller noe som du ville droppet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det første som slår meg er at 2 ullbukser er litt lite. Du burde ha minst én nattbleie-bukse og minst 2 dagbleiebukser. Jeg strikker selv, så jeg vet ikke hvilke kjøpebukser som egner seg. Ofte heter de gjerne nattbukser :)

3 Snappi holder lenge til et barn. Du trenger jo ikke skifte den hver gang du skifter bleie.

Ellers tror jeg du kommer langt med de bleiene du har kjøpt inn :)

Ja, en ting til.

Hvordan har du tenkt å oppbevare skitne bleier?

Til hjemmebruk holder det med en kasse med lokk f.eks, men hvis du skal ut bør du ha en wetbag (gjerne med glidelås). De finnes i forskjellige størrelser, fra bittesmå som bare tar 1-2 bleier til store som tar 10-12 bleier.

Jeg liker den størrelsen som tar 4-5 bleier, men jeg har tvillinger...

Greit å ha et par stykker liggende i vesken :)

Lykke til med tøybleieprosjektet!

Skrevet

Tusen takk for svar!! Skal skrive opp på handlelista her ;) Veldig greit å høre hva man faktisk trenger. Ingen jeg kjenner har brukt tøybleier, så har aldri sett en i virkeligheten en gang :P De rundt meg er ganske negative til at vi skal prøve tøybleier, men heldigvis er sambo på samme side av bleiedebatten som meg ;) Etter at han fikk se en film snutt fra youtube, så syns han det så lettvint ut. Vi er ganske bestemt på at dette skal vi prøve oss på, og håper veldig at vi føler at tøybleier funker for oss. Jeg tenker at tøy er bedre mot barnestumpen enn engangsbleier, vi damer vet jo selv hvor ubehagelig det er å gå med et bind lenge... :S

Oppbevaring av skitne bleier tenker jeg å kjøpe inn en sånn bøtte som jeg så på kenguruloftet med en pose nedi. Regner med det følger med lokk på den. I stelleveska vi har kjøpt fulgte det med en sånn pose med glidelås som er vanntett, så tenkte å bruke den. Hvis den blir for liten, så får vi kjøpe en større wetbag.

Tusen takk for lykkeønskninger :D

Skrevet

Bare et lite tips: Jysk har veldig rimelige brettebleier (24 stk til 99 kr) som alle på feks tettinntil anbefaler veldig, de er litt mindre enn Nøstebarn-bleiene (70*70 mot 80*80) og blir derfor litt nettere til nyfødte.

Brillebukser er visst ikke alltid nødvendig, de fleste jeg har snakket med bruker det ikke, men bruker heller snappi. (brillebukser kan du få kjøpt rimelig på feks Sparkjøp)

Synes de 1100 kr som Nøstebarn skal ha for pakken er litt i overkant når du kan få noe tilsvarende for mindre (2 pk brettiser fra jysk = 198 kr + evt 18 brillebukser a 30 kr = 540 kr, samlet 738 kr, og dersom du ikke kjøper inn alle brillebuksene før du vet at du faktisk kommer til å bruke de så sparer du enda mer...)

Jeg har fått anbefalt å ha minst 2-3 ullbukser og 2-3 pul-bukser, testpakken til Kenguruloftet inneholder vel 1 pul-bukse i tillegg til det du har skrevet opp :)

Jeg har bare såvidt startet å handle, men har kjøpt kjøpt 2 pk med brettiser fra Jysk, og handlet 1 stk mother ease sandy's i bomull, 1 stk Disana ullbukse og 4 stk Fuzzi Bunz lommebleier, brukt på tettinntil.

Har i tillegg tenkt å handle en til pakke med brettiser, en til ullbukse (tenker vi skal bruke ull på natta), 3-4 stk pul-bukser og en fleecebukse. Vurderer og å testkjøpe 2-3 formsydde i bambus og en Bum Genius lommebleie (onesize).

Skrevet

Takk for tilbakemeldingen! Jysk ja, dit skal jeg jo om ikke lenge. De brette bleiene deres, heter de brettebleier? Hvis jeg spør etter det i butikken, så skjønner de hva jeg mener? (Ikke så inne på dette nei...)

Okei, så brillebuksene har samme funksjon som snappien? Snappien syns jeg ser veldig praktisk ut, så den blir nok brukt uansett...

Du har rett i at det følger med en pul-bukse i testpakken fra kenguruloftet, vet ikke hvorfor det ikke kom med da jeg kopierte lista fra nettsiden deres og limte inn her :s

Men såvidt jeg har skjønt, så brukes ikke rispapir før babyen får mer fast avføring? Stemmer dette?

Skrevet

Det heter brettebleier ja :) De skal visstnok slutte med det i følge tettinntil, men de hadde nå lassevis på de to lokale Jysk-butikkene denne uka så...

Sparkjøp har også rimelige brettiser, i flanell i 70*70 (69 kr for 6 stk) og i gaz 45*70 (29,50 for 6 stk) - sistnevnte egner seg visst best som innlegg siden de er såpass små...(finnes under "Kjøkkenhåndklær på nettsiden deres). IKEA har også noen "kluter" i bomull som kan brukes som brettiser, de er i 3 pk for 39 kr: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/00129908

Brillebuksene skal holde bleien på plass ja, akkurat som snappien. Noen har litt problemer med å få strammet rundt lårene slik at det kan bli lekasjer, og da har brillebuksen en funksjon. Men dette vet du jo ikke på forhånd, så du kan jo klare deg med noen få brillebukser på forhånd og heller kjøpe flere om du føler behov for det.

Rispapir har ingen funksjon på mm-bæsj nei, men vet endel bruker fleecepapir fra Disana også på nyfødte (http://www.bleieboden.no/productdetails.php?product=104). Det er tykkere så det kan fungere.

Noen trenger innlegg i brettisene veldig tidlig, da kan du bruke en brettis som innlegg, eller så anbefales visst bambusinnleggene fra http://www.babeco.co.uk/NappyAccessories.html - de er kjemperimelige og du får endel stykker under 200 kr (10-11 stykker av de store).

Skrevet

Skal se etter på Jysk om noen dager ;) Er veldig glad for at du hjelper meg med så mye god informasjon, Eline med mageboer :) Har droppet å bestille hele den nøstebarn pakken og heller bestilt et par brillebukser, en bleiebukse i ullfrottè, kjøper brettebleier på Jysk hvis de har. Kjøper den testpakken fra Kenguruloftet, en pakke snappi, Imse Vimse-ullbuksen. Også fant jeg noen sånne Loveybums nattbleiebukser på Bleieboden... I tillegg bør jeg vel ha et eller to ekstra pul-bleiebukse, i tillegg til det ene som er i testpakken...

Heheh... føler meg heeelt ute på bærtur, men kanskje det bedrer seg etterhvert som jeg kan legge tingene nedi stellekommoden? Håper på det... Gjerne si fra om flere ting, alle sammen!

Skrevet

Hei, det er lurt å kjøpe litt forskjellig for å test ut i starten, og så kjøpe inn mer når du finner ut hva du er mest komfortabel med. Selv kjøpte jeg inn litt vel mye før babyen ble født. Brettebleiene endte fort som håndklær og kluter hos oss, syns det ble for klumpete. Men det er jo en smakssak, folk liker ulike løsninger og den eneste måten å finne ut hva du liker best, er å prøve ulike typer. Det finnes jo så utrolig mange tøybleier å velge i.

Lykke til med tøybleiene

Skrevet

Hei!

jeg har en del brettebleier, brillebukser, bleiebukser i ull, snappi, tøybleier, innlegg osv. som jeg skal selge. er du intressert kan du skrive mail til meg så sender jeg deg en fullstendig liste over det jeg har:-)

[email protected]

Skrevet

hei. hvor mye skal du ha for det su skal selge? jeg er helt blank på dette med tøybleier men vil veldig gjerne prøve det på nye babyen... passer bleiene fra helt nyfødt og til de er ferdige med bleier?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...