Gå til innhold

føde i vann?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har fødet i vann og som vil fortelle litt om hvordan det var?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har fødet i vann, og hadde en kjempe opplevelse..:) har lagt inn ønske om dette denne gangen også.

 

veldig avslappende ramme rundt det hele, var kjempe ålreit.. noe spes du lurer på ang det?

Skrevet

dette lurer jeg også litt på..har tenkt å føde i vann, men har ingen erfaring siden jeg er førstegangs..

Var du i vannet hele tiden? Eller bør man prøve å vente en stund før man setter seg i vannet med tanke på at jeg ønsker at vannet skal ha en smertestillende funksjon? Skal føde på fødeloft, og dermed får jeg jo ikke epidural eller lystgass..

Skrevet

nei jeg prøver egentlig bare å få ett slags bilde på hvordan det er i forhold til en "vanlig" fødsel. Synes det virker så "kaldt" og skummelt å føde på vanlige måten. Er 1.gangs og syns det er så vanskelig å finne ut hvordan jeg vil gjøre dette på...

 

 

Skrevet

eneste smertestillende jeg fikk var akupunktur.

 

var i vannet ca 2 timer, fra jeg hadde 10 cm til han var ute.. lå lenge og presset.. he he..

 

vi etterfylte bassenget med varmt vann hele tiden, så var alltid varmt vann.

 

føler lillemann fikk en mykere start, føler det var bedre for meg..

 

jeg er ei lita jente på 154 cm, vanlig vekt 55 kg, og fra fødselen startet til lillemann var ute, gikk det 5t og 40 min.

jeg sydde ikke ett sting, og jordmor mente dette hadde noe å si på at jeg fødte i vann.

 

annbefaler det til alle! hadde en så kjempe opplevelse!

Skrevet

nå fødte jeg midt på dagen, men dem lukket gardiner, og tente lys.. dem hadde cd spiller der hvis vi ville høre på noe musikk..

 

tror jeg komer til å slite hvis badekaret er opptatt når jeg kommer på føden denne gangen. kommer til å føle meg litt "hemmet" på en måte, flakset og bakset rundt i det badekaret, og byttet stilling for hver rie.. tror ikke det er like lett i ei seng.

 

 

Skrevet

hehe ja det er jo kanskje greit å kunne bevege seg på lettest mulig måte! Høres jo ut som dette er en fin måte å møte den lille på!

 

Tusen takk for svar :)

Skrevet

bare hyggelig, og lykke til:)

Skrevet

Jeg har også planer om å føde i vann, fikk på barselskurset beskjed om at jeg tidligst kunne gå i vannet når åpningen er 5 cm. Er det litt tidlig?

 

Lurer også på om man har på seg noe i karet, eller er man helt naken?

Skrevet

jeg gikk fra 4-10 cm på 20 minutter, så veit ikke.. men var jo snakk på at jeg straks skulle få gå i vannet når dem satte klyx på meg.. det må man få for å føde i vann..

kommer jo selvfølgelig ann på hvor fort ting går, greit og ikke ligge der i 6-7 timer lissom.. he he..

 

jeg var naken, fikk ikke tilbud om å ha på meg noe.. men for å være ærlig, så brydde jeg meg mindre der og da..

Skrevet

oj da... h*n ville ut i en fart hehe...

 

 

Noen flere som vil fortelle om sine opplevelser?

Skrevet

Jeg leste et eller annet sted at forskning viser at å føde i vann ikke blir naturlig for babyen. Deres refleks er visstnok å forsøke å trekke pusten med en gang de kommer ut, og dette går jo naturligvis ikke under vann. Derfor ble badekaret anbefalt til smertelindring, men ikke når man skulle trykke ut ungen...

 

Aner virkelig ikke hvor mye hold det er i dette, men jeg må jo si at jeg tenker litt på om jeg vil gjøre unna selve fødselen i vann likevel da...

Skrevet

Jeg har også hørt dette (noen som skrev det her inne) så jeg spurte jordmor som har lang erfaring med dette i og med jeg også ønsker vannfødsel. Hun sa at dette er jo faktisk en av grunnene til at jordmødrene må ha ekstra kurs for å kunne ta seg av en vannfødsel. De er trent i å få babyen opp så fort at de trekker pusten som vanlig, de ligger faktisk ikke å svømmer under vann. Det er snakk om et sekund bare. Den tiden bruker de uansett når de kommer ut i "luft".

 

Så nå er jeg helt rolig på det igjen. Det jeg lurer mest på nå er egentlig det med morkaka, den må jo ut utenfor badekaret. Bare håper ikke det blir stressete og at jeg får lov å ha an på brystet allikevel osv.

Skrevet

morkaka mi kom ut i badekaret.. var der helt til jordmor skulle undersøke meg jeg.. med ungen på brystet..

Skrevet

kanskje du har lest litt i "mamma for første gang" av Gro Nylander sin bok, der står det i et utdrag...

 

"dersom man kjører i langsom film opptak av et barn som fødes, skal man kunne se at når brystkassen glir ut av fødselskanalen og dermed klemmes kraftig sammen, så står det en stråle med fostervann ut av barnets munn. Vel ute utvider brystkassen seg og dermed trekkes luft inn for første gang. Det er en forutsetning for det første skriket. Slik er det ment å fungere. Lungene skal folde seg ut og komme i gang med luftpustingen før morkaken slutter å sende oksygen til barnet. Dersom fødselen skulle skje i badekaret, kune man tenke seg at luftveien i stedet fylles med forurenset badevann. Undersøkelser viser likevel at barnet vanligvis venter med å puste til det får hode over vann, og at mange fødende synes det kjennes godt å kunne bevege seg i vann...."

 

Jeg har iallefall mest lyst til å føde i vann og kun benytte akupunktur ved fødsel, selvom jeg ikke vet hva jeg går til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...