Gå til innhold

Dere med hypermesis gjennom hele svangerskapet....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser innimellom om de som spyr mange ganger om dagen i ni måneder :-( Jeg er åtte fullgåtte uker i morgen, har fått diagnosen hypermesis, og begynner å bli rimelig sliten av oppkast. Har bare vært skikkelig dårlig de siste tre ukene, men kjenner alt at tennene iser og spiserøret er sårt av magesyren. Er i utgangspunktet liten og slank, så jeg ble tidlig innlagt for væske og medisinering. Bruker stikkpillere med afipran (tabletter som svelges sitter ikke), men kjenner i grunnen ikke noen virkning. Har to barn på to og fire år, så sliter med dårlig samvittighet i forhold til disse. Var morgen- og kveldskvalm med disse også, men kan ikke sammenlignes med denne gangen. Fikk høre på kontroll på sykehuset forrige uke at de fleste med hypermesis ble mer "normalt kvalme" etter ni fullgåtte uker?? Men skjønner at dette tydeligvis ikke stemmer på alle? Strevde sånn med å bli gravid med andremann, så jeg "skjønner" hvor heldig jeg er som har blitt gravid igjen og bla-bla-bla, men sliter med å tenke positivt for tiden. Hvor stor mulighet er det for at jeg blir like kvalm hele svangerskapet? Hvordan holder dere ut, dere som har hypermesis gjennom hele svangerskapet?

Tenker innimellom på hvor nøye jeg var med å få i meg vitaminer, folsyre og tran i de øvrige svangerskapene mine. Denne lille spiren er vel "heldig" om den greier å suge til seg litt opplagrede vitaminer fra kroppen min :-/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg går inn i uke 37 i morgen og har hatt hyperemesis fra begynnelsen av :(

Man må jo bare takle det, har tatt en dag av gangen og ikke håpet på å bli bedre. Men nå begynenr jeg å bli VELDIG sliten, deppa og lei..

Pga hyperemesisen har jeg fått jernmangel, b12 mangel, ja mangel på ALT i grunn og jeg er plaget med migrene når jeg ikke får i meg mat så det er ille om dagen :( ligger bare på sofaen og griner stort sett.

Men det værste er i grunn som du nevner, den dårlige samvittigheten for datteren min på 2,5 :( hun er vandt til en mamma som leker og herjer og skjønner ikke hvorfor jeg ikke orker nå også.

Redselen for hvor sliten jeg vil være etter fødselen når ting er så ille nå gnager også litt.. Er så utrolig redd for at barseltiden skal bli et mareritt fordi jeg er utslitt..

Skrevet

Huff - stakkars deg!! Kjenner jeg får vondt langt inn i margen! Man kan vel ikke benytte medisinsk kvalmestillende siste trimester heller? Får du spesiell oppfølging og væsketilførsel på sjukehuset? Om jeg er like kvalm om tretti uker, ligger nok jeg også stort sett på sofaen og griner :-( Er du fornøyd med oppfølging fra sjukehus/lege? Har fått tilbud om å kjøpe ulike protein- og karbohydratdrinker, men synes nesten det er like ille å få i meg væske som mat. Skal uansett prøve... Alt er bedre enn å svelge tabletter. Godt å kunne utveksle erfaringer med noen, selv om det er skremmende å høre at noen faktisk lider av hypermesis gjennom hele svangerskapet. Var du like kvalm da du gikk gravid med jenta di? God bedring til deg!!!!

Skrevet

Hyperemisis er ikke noe godt nei.

Hadde min første innleggelse med oppvæsking allerede i uke 4 denne gangen. Vært innlagt 6 ganger og gått til oppvæsking som dagpasient 6 dager i uken i flere uker en periode.

Var sengeliggende fra uke 4 til uke ca 15, klarte ikke gjøre noe ikke se på tv eller lese en gang. Lå bare i sengen og siklet på et håndkle og klarte ikke svelge mitt eget spytt uten å kaste opp.

Merker at det er mye mer slitsomt og tungt denne gangen da jeg ikke bare har meg selv å tenke på, men snuppa på snart 2 år også.

Nå har jeg ikke kastet opp på 2 uker (bank i bordet) er 18+5 i dag.

Men kvalmen er der fortsatt. Ikke noe særlig mat som frister heller har sett det meste i retur, og det er også veldig lite mat som er lett nok til å ikke gjøre magen opprørt. Går for det meste i suppe.

Spiser mandler dagen lang, eneste måten å klare å svelge mitt eget spytt på uten å bli så kvalm at jeg begynner å brekke meg.

Har heldigvis en fantastisk samboer som har stilt opp og gjort alt mens jeg har ligget i sengen. Nå klarer jeg å få i meg vann igjen og det har hjulpet mye pluss litt cola.

Var ikke noe kvalmestillende som virket på meg, eneste som virker var den jeg fikk intravenøs når jeg var innlagt, men det sier jo seg selv at jeg ikke kunne få det hjemme. Sofran funket fint, men de ville ikke legen at jeg skulle bruke så mye da de ikke har forsket nok på dem i forhold til graviditet.

Føler at formen går rett vei nå, men kroppen er helt utslitt både fysisk og psykisk etter alle ukene med kvalme, oppkast og dårlig samvittighet.

Det gav seg rundt denne tiden forrige gang, så håper det gjør det denne gangen også.

Håper du slipper å gå sånn hele svangerskapet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...