babyborn08 Skrevet 5. oktober 2008 #1 Skrevet 5. oktober 2008 jeg har lenge hørt at jeg har stor mage og jordmor har sagt at babyen er stor... Jeg har nesten en mnd forskjell på menstermin og ultralydtermin... var på kontroll på fredag og da sier de at jeg har en stor baby i magen... Skal inn igjen i morgen å sjekke forstervannsmengden igjen.. Mensterminen min var 24 sept og ul-termin er 22 okt... og nå ligger magemålene på babyen way over det som er vanlig... det jeg har begynt å tenke på er hva som skal til for at jeg må ta keisersnitt...?? har jo ikke tenkt den tanken en gang... har jo vært så forberedt på å føde vanlig... men hvor stor må babyen være for at de vurderer keisersnitt?? I morgen skal jeg be dem om å finn eut hvor mye babyen veier nå, for det har de ikke sagt, bare at babyen er stor.. er det noen som har tatt keisersnitt fordi de har hatt stor baby i magen? Hvis det er 24 sept som stemmer, så er jeg jo skikkelig på overtid og babyen er stor... men om det er 22 okt og babbyen er stor allerede, har jeg fortsatt 17 dager til termin og den har god tid på seg til å bli enda større.... Nei, huff, liker ikke dette jeg....
Itsrejk Skrevet 5. oktober 2008 #2 Skrevet 5. oktober 2008 Stor forskjell på terminene da! Men jeg antar at de på sykehuset er oppmerksomme på det. Jeg fikk beskjed om at babyen min lå 50-60% over gjennomsnittet i størrelse. Jeg ble rimelig stressa! Jeg var i tillegg innlagt på sykehuset med truende svangerskapsforgiftning. Keisersnitt ble vel såvidt jeg husker vurdert, men det var ikke ønskelig pga blodtrykket og formen min generelt. Legen ønsket at jeg prøvde å gjennomføre en vanlig fødsel, med epidural for å holde blodtrykket nede. Fødselen ble satt igang ved hjelp av modningsgélé og hinneløsning over flere dager. Trengte aldri drypp, for riene var effektive. Epiduralen kom aldri. Stor trafikkulykke den kvelden gjorde at anestesipersonalet ikke fikk tid til å komme før jeg hadde 8 cm åpning, og da valgte de å ikke sette den. Jeg var vel for sliten til å protestere... Men saken er at ut kom en stor, flott gutt på tett oppunder fem kilo, 55 cm i lenge og med hattemålet 38 cm. Han var altså litt mindre enn anslått (de hadde beregnet ham til å være 5,5 kg) - men absolutt stor nok. Jeg hadde en lang pressfase (en time), jeg måtte sy en del - men alt i alt gikk fødselen fint, til tross for at gutten var så stor. Og gutten var frisk og fin - og er sju år etter fremdeles en lang og flott gutt. Så selv om det er skremmende å få beskjed om at babyen din er stor kan det godt gå finfint! Be dem beregne størrelsen, og å ta med de to ulike terminene dine i beregningen. Så kan dere jo i samarbeid vurdere om fødselen skal settes igang før eller rundt ul-terminen. Masse lykke til med fødselen!
Josefine78 Skrevet 5. oktober 2008 #3 Skrevet 5. oktober 2008 Ja, jeg har hatt keisersnitt pga stort barn. Fødte nr 1 vaginalt i uke 39 og han veide 5020 g. Nr 2 ble tatt med planlagt keisersnitt i uke 38 og han veide 4960g og var 39 rundt hodet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå