Gå til innhold

Ungdomsskolelærere,se hit!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere mulighet til å hjelpe meg litt? Skal ha aldersblandede grupper (9. og 10. trinn), og skal lage opplegg i samfunnsfag og norsk. Har dere noe forslag til hva vi kan gjøre, nettsider ol? Tenkte å kaskje lage til en quiz i samfunnsfag.

Ellers-har dere noen forslag til gode engelskfilmer som kan bli vist i engelskundervisningen?

Takk! =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er samfunnsfaglærer på en ungdomsskole, men kommer dessverre ikke på noen kreative tips i farta (har ikke jobba på ett år nå). Quizzer slår alltid an da. Går an å lage til mange tema. F.eks hovedsteder, kjente personer, årstall politikere osv.

Engelske filmer:

"Fluenes herre" er vel nærmest for en klassiker å regne?

Hva med "Harry Potter"?

"Narnia"

Skrevet

Kom på noe jeg gjorde i en 10. klasse en gang, som engasjerte. Husker ikke om temeat var likestilling eller massemedier.

Elevene skulle ta med ei avis hver på skolen. Selvfølgelig glemte de fleste dette, men det gjorde ikke så mye for jeg hadde noen på lur. Også egner oppgaven seg også som gruppeoppgave. De skulle telle hvor mange kvinner og hvor mange menn som var avbilda i avisene.

Det går an å sammenligne lokalaviser med riksdekkende. Det går også an å se hvor mange menn i forhold til kvinner som er avbilda på f.eks sportsidene, "motesider/skjønnhetssider" og sider som omhandler politikk.

Skrevet

Spennende ideer, takk skal du ha! =)

Flere?

Skrevet

Kan du være litt mer konkret på tema og kompetansemål for opplegget i NO/SF?

Naturlig å legge opp "Romeo & Juliet" av Shakespeare til muntlig eksamen engelsk, les deler av stykket, dramatiser, se filmen, fokus på tematikk, språk, sammenligne event. med "West side story" og eller et norsk drama.

Skrevet

Det er for elever som skal være på skolen i høstferien, og da trenger vi ikke følge kompetansemålene i fagene noe særlig da de ikke skal gå videre i pensum. Derfor står vi ganske fritt! (Føler nesten det er som en SFO for ungdomsskoleelever, men det er å så...)

Skrevet

Se hvilke emner i boka som ikke dekkes i den lokale kompetanseplanen, og ruk det læremiddelet, så trenger du ikke å finne opp kruttet på nytt. Lag et prosjekt som munner ut i en muntlig framføring, gjerne med Power Point som hjelpemiddel.

Ellers : www.skolenettet.no

Skrevet

Takk for hjelpen! Skal nok finne på noe lurt ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...