Gå til innhold

Trening i svangerskapet

Anbefalte innlegg

Gjest Sauen er på tjukka igjen=)
Skrevet

Hvordan er det med trening i svangerskapet? jeg trener 2-3 dager i uka, og vil gjerne fortsette med det. Trener yoga eller pilates en dag i uka, og lett styrke (manualer og strikk) og kondisjon en eller to ganger i uka.

I tillegg prøver jeg å bli flink på å gå litt turer. Nå når jeg slutter å røyke får jeg jo bedre kondis også, og vil vel se bedre effekt av trening.

Men hvordan blir det når man er gravid? Må man kutte ut endel trening da?

Slet med bekkenløsning sist og kjenner det allerede, har endel problem med hofter, bekken, halebein og ledd fra før av...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har trent styrke og kondisjon med tunge manualer hele tiden.Bare pass på å ikke øk effekten av treningen, du kommer jo til å øke i vekt og får dermed større belastning på en del av øvelsene.Det kroppen din har vært vant til kan du trygt fortsette med.

MEN med tanke på bekkenet ditt børdu rådføre deg med en treningsveileder før du gir gass. Gratulerer forresten =) Du er som meg du tydeligvis, blir gravid bare du ser undertøyet til gubben ;) Vi ble gravid igjen på 1. forøk også.

Skrevet

jeg lurte også på dette.. men jeg trener 4 dager i uka..

aerobic, pilates, skanetix og bosu og corebar..

jeg kunne trene det jeg ville sa legen. eneste som er, er at man ikke skal trene magen.. så når det er situps og sånn, så får du finne på noe annet.. du kan trene de skrå magemusklene, men ikke de rette.. spør instruktøren din.

jeg har også fått bekkenløsning, og fikk beskjed av fysioterapaut at jeg skulle sløyfe styrketimene.. for når du trener med vekter (manualer eller stang) så får du ikke noe utbytte av det med mindre du presser deg. det nytter ikke å ha mindre på stanga enn det du pleier når du trener styrke, for da sprenger du ikke muskelfibre som liksom er meninga med styrke..

så ja! du kan trene så mye du vil, bare ta det med ro, og sånn visst du kjenner at kroppen ikke tåler det!

Skrevet

Du KAN trene magemusklaturen, og så de rette.Dette er bare tull at en skal la være å gjøre.Det gjelder kun folk som har fått problemer med dette etter tidligere graviditeter.Tro meg DETTE kan jeg.Har sjekket ut alt på dette området siden annenhver person kom med forskjellige svar.

Styrketrening er en fin måte å vedlikeholde muskelmassen på.Poenget er jo ikke at en skal bygge muskler(under grav.) men stramme holdningen.

Så kutt ikke ut styrketrening selv om du er gravid.

Skrevet

Det er sant som mocks sier, du kan trene magemuskler, også de rette. Men ikke nødvendigvis at vanlige situps er behagelig for deg, spesielt ikke når magen vokser og kommer i veien, og om du får vena cava syndrom (blir kvalm og svimmel når du ligger på rygg). Men "planken", og på knærne når magen blir stor, er en kjempefin mageøvelse for gravide. Det er kjempeviktig med sterke magemuskler når du skal presse ut en unge. Før hørte man noe om at sterke magemuskler hindret livmoren å jobbe, eller noe sånn. Det er bare tull.

Jeg trente helt som vanlig til og med ca uke 28. Da kom bekkenløsningen. Nå prøver jeg å få spinnet/syklet litt tre ganger i uka, da dette er eneste måten jeg kan bevege meg på. Men ikke gjør øvelser som fremprovoserer smerte. Hvis du har gått på yoga, og du på kvelden kjenner bekkenet godt, så bør du unngå dette kanskje. Etter hvert lærer du kanskje hvilke øvelser og bevegelser som fremprovoserer smerten din. Bekkenløsning kan ikke trenes bort dessverre.

Anbefaler veldig boka til Jill Jahrmann, Trening for kule mager. Der står det kjempemasse om hvordan du kan og bør trene i hvert trimester, forslag til øvelser, og litt om hvorfor trening i svangerskapet er bra.

Good luck:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...