Gå til innhold

Dyre ting

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest innlegget under hvor en blir sterkt kritisert for å kjøpe en veske til 16 000 kr. I samme innlegg er det mange som har bunad til 30 000 kr og det er helt greit. Hvorfor? Vesken kan hun bruke hver dag, mens de som har bunad bruker den ofte kanskje bare 3 ganger i året. Er også sikker på at mange her inne har brukt ganske mange tusen på en brudekjole som ble brukt 1 dag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, ja du har et godt poeng der.

Vi er nok bare ulike både i tankegang og økonomiske prioriteringer.

Skrevet

Ikke sant ;o)) Bra skrevet.

Skrevet

Har man råd til dyre ting, så er det vel ens egen sak hvordan en velger å bruke penger :-) Om man gleder seg over en veske - så er vel det helt ok?

Skrevet

er forsåvidt enig med deg....men uansett...hadde jeg hatt så mye penger hadde jeg hverken kjøpt bunad eller veske,ville puttet noe inn i sparing,betalt litt regninger eller kanskje kjøpt noe mer praktisk som oppvask- eller kjøkkenmaskin eller noe fint til William....

uansett forstår jeg meg ikke helt på de som kjøper merkeklær bare fordi det er merke...du kan jo finne noe som er nærmest identisk til en brøkdel av prisen og det med at det liksom er så mye dårligere kvalitet på billige ting er bare tull...kjøpt mye billig og det er ofte de tingene som holder lengst...så sånn er det hos oss,vi har rett og slett ikke råd til å kaste bort penger på sånt tull som en veske til 16 000kr eller en bunad til 30 000kr...det er jo bare fullstendig absurd!!

Skrevet

Men om du har råd til å kjøpre ny oppvaskmasin/vaskemaskin, spare, betale kraftig ned på gjeld, osv... og stadig har god råd -> ville du da ikke kjøpt deg en ting fek. veske som du virkelig hadde lyst på og kunne glede deg over hver dag?

Skrevet

Det har med kulturelle verdier å gjøre. En bunad representerer stedstilhørighet og er en vesentlig større del av din identitet enn en veske, forutsatt at man velger å følge bunadstradisjonene. De som velger bunad fordi de syns den er fin, men ikke har tilknytning, velger jeg å plassere i samme kategori som en som kjøper en veske til 16.000 kr; den er valgt av overflatiske årsaker; man syns akkurat den bunaden er den fineste, og vesken har man kanskje kjøpt fordi den tilhører et spesielt merke og vil fortelle noe om seg selv gjennom den. Dette trenger ikke å være negativt. :)

Skrevet

Jeg svarte ikke på det andre innlegget, men jeg har også bunad, den ligger vel på en verdi på 25-30000 kr.. men jeg kjøpte den ikke selv, jeg fikk den til konfirmasjonen, og det er det sikkert mange som har.... Jeg hadde aldri kommet til å brukt så mange penger på bunad, men jeg ønska meg det til konfirmasjonen...

Men har man råd til å kjøpe en veske til 16 000, så la de få gjøre det, jeg hadde ikke gjort det...

Skrevet

Et vesentlig poeng er ikke hvor mye det koster, men hva som koster. Og for å ta ditt eksempel med veske kontra bunad. En veske er litt skinn eller tøy, en glidelås, noen knapper og en maskin til å sy det sammen. Tipper kostprisen, uansett merke, neppe overstiger 500 kr. En bunad koster i rene materialer omlag 10.000 (vadmel, lin, boull, tråd, garn, kniplinger, blonder), i tilegg kommer arbeidstiden for den som broderer, og den som monterer. Bare broderiene tar gjerne en arbeidsuke å få feridge, monteringen en dag, minst. Og her er det som oftest to-tre mennesker som gjør hver sin del av arbeidet, for det er to ulike oppgaver (nærmest yrker) å montere en ferdig bunad, og å feks lage niplinger og brodere en skjorte. I tilegg må man påberegne 4-8000 i sølv til en bunad, og det er jo også direkte kostpris. Så en bunad koster det den koster pga materialer og arbeidstid. En veske koster pga en merkelapp som ingen ser.

Og nei, jeg har ikke bunad. Men heller ikke veske til den prisen. =))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...