nr.2 på vei =) Skrevet 5. oktober 2008 #1 Skrevet 5. oktober 2008 hvor lang tid blir satt av til denne undersøkelsen? og hva gjør de? sjekker de bare at fosteret lever eller er de grundig og sjekker indre organer og at alt er som det skal?
lille spira Skrevet 5. oktober 2008 #2 Skrevet 5. oktober 2008 Det blir vel normalt satt av 30 min til undersøkelsen. De sjekker hvor stor babyen er - altså beregner termin. Og sjekker alle indre organer og at alt fungerer som det skal. I mitt tilfelle så varte første ul ca 40 min pga vansklig leie på babyen og jm fant ikke nyrene. Hun så derimot urinblæra og at den var full - så nyrene fungerte, men hun kunne ikke være fornøyd før hun så dem. Så jeg fikk ny time noen dager etterpå og da brukte vi 30 min på kun og få ungen til å snu seg så vi fikk se nyrene ordentlig - alt bra! Også sjekker de fleste kjønn hvis dere vil - har hørt om noen som har møtt på sure jm som mente at det ikke er nødvendig. Men vår jm ville veldig gjerne fortelle hva det er - men vi ville ikke vite da Gled deg til ul - det skikkelig moro, og ikke minst spesiellt og se at det faktisk er en liten baby inni magen
AO3 Skrevet 5. oktober 2008 #3 Skrevet 5. oktober 2008 Selve ultralyden tok vel kanskje ti minutter? Pluss litt snakk før og etterpå. Ikke mye lenger enn det, i alle fall. Jeg kom litt tidlig til timen, og samboeren min hadde ikke rukket å komme enda... Han kom akkurat presis. Jeg klarte å oppholde jordmor litt, fortalte at samboeren min var på vei etc, men klarte ikke å stoppe henne fra å starte før samboeren min kom. :/ Det synes jeg var ganske synd - han hadde jo gledet seg (og gruet seg) like mye som meg. Han fikk med seg de siste fem minuttene, men jeg skjønner ikke hvorfor hun trengte å stresse så sinnssykt med å starte, bare fordi jeg kom 10-15 minutter før timen begynte? Jaja, alt var i orden med mini, og det er jo det som teller, tross alt.
AO3 Skrevet 5. oktober 2008 #4 Skrevet 5. oktober 2008 Jeg kan jo legge til at ikke alle jordmødre sjekker alt fullt så nøye som hos "lille spira" over. Hos meg sa jordmor at hun trodde nå hun så to nyrer... ("Ja, det håper jeg inderlig at du gjør!", tenkte jeg i mitt stille sinn da...) Vi fikk til og med beskjed i innkallingsbrevet at det ikke gikk an å se kjønnet under undersøkelsen! Merkelig, synes jeg... Men det var ikke aktuelt for oss, da. Mulig hun hadde sett etter hvis vi hadde spurt om det.
Bic&Bac Skrevet 5. oktober 2008 #5 Skrevet 5. oktober 2008 Vi hadde ca halvtime (kanskje litt mer). Hun brukte hele tiden med ultralyd-apparatet på, så vi så knøttet hele tiden mens hun forklarte. Hun tok flere mål, og beregnet termin ut fra målene hun fant. Hun sjekket de indre organene, og forklarte godt alt vi så. Så fikk vi med oss masse bilder Det var en superflott halvtime, der vi bare koooooste oss
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå