Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man spise majones? Leverpostei? Kylling? Rekesalat?

Kjenner jeg blir så sykt irritert av hysteriet mot å spise hva enn det skulle være. Føler at hver gang jeg finner et pålegg jeg liker og som er "trygt", kommer en eller annen jævel og påstår det motsatte. Hva spiser egentlig dere hysteriske damer? Brødskive med gulost og skinke (gud forby om pakka er åpnet og eldre enn 4 dager!) hver eneste dag? Dere må jo bli drittlei?

Nå har jeg faktisk sjekka grundig på matportalen, for jeg forholder meg til den, for nå gidder jeg ikke "miste" mer pålegg.

Først mistet jeg røkelaksen, så de gode ostene, så salamien og nå liksom leverposteien? Ikke søren, det står ikke et kvekk på matportalen som at lever ikke skal spises. FISKElever, står det, FISKELEVER.

Hvor stor er egentlig sjansen for å bli smittet av noe uansett, om man spiser det man liker i moderate mengder?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg forholder meg også til det lege, jordmor og matportalen sier.. ellers så gir jeg ganske bra blaffen i hva folk sier her hehe.. å jeg spør hvertfall ikke om tips ang det. for jeg kan jo ikke vite hvem som er kompetente til å svare..

sånn er det med det meste. det sparer jeg til lege og jordmor. så holder jeg det trivielle her :) veldig greit..

Skrevet

Ha ha ha...noen som har forvekslet svolværpostei med leverpostei...(fiskelever VS dyrelever)

Ler godt her jeg sitter...ja ja, litt forvirring er vel ikke til å unngå...men da burde man heller ikke sitte her på BIM og påstå hardnakket at dette er rett, forstår godt at du blir frustrert, jeg har også lest disse trådene med helt absurde forslag på hva man kan og ikke kan spise...

Du kan forresten spise røkelaks, bare du vet den er færsk...det står på matportalen så det trenger du ikke ta mitt ord på..:-)

Så alt av svar heretter til de som lurer på hva man kan spise er www.matportalen.no

Skrevet

var inne på matportalen just, men jeg kan ikke finne der det står hva vi kan spise og ikke spise.. har du en direkte link?

Skrevet

Synes folk må få lov å spørre om de lurer. Det er ikke alle som vet hvordan all mat produseres, og nøyaktig hva som gjør at en ikke bør spise noen matvarer. Da kan de misforstå, som hun som trodde hun ikke kunne spise varme pølser som var røkte. Hun ble neste lynsjet, men hun hadde jo bare misforstått og trodd at det var noe farlig med røkt kjøtt generelt, ikke bare røkt kjøtt som ikke er varmebehandlet. Jeg synes det er rimelig usmakelig å hugge hodet av folk bare fordi de misforstår eller ikke vet, og jeg mener det er et større problem enn dem som har en utflytende definisjon på mykost. Jeg holder meg til matportalen, likevel opplever jeg stadig at folk henviser til den i debatter her for å bevise at jeg tar feil. Det handler igjen om å misforstå fordi de f.eks ikke vet at spekepølser er spekemat.

Skrevet

Hysteri får være hysteri, men jeg mener at dersom du ikke er lege eller noe liknende har du ingen ting å si om hva andre kan spise og ikke spise.

Vi klarte å overleve med å spise alt mulig rart, og skal jammen meg klare det i dag også. Tror de fleste blir syke av bare tanken på hva er ja mat og hva er nei mat.

Mitt råd er: Spør jordmor eller lege, så forholder du deg til det... Det er mye rart som går rundt på disse forumene som ikke skulle vært her...

Gjest leelu25-nr.2 *30.03.09*
Skrevet

Man kan spise røykelaks, bare den inntas ferskest mulig står det på matportalen :)

Jeg presterte jo å dytte i meg en hel sanit auber ost (brie)

som i tillegg var gått ut på dato dagen før!

veldig kult å lese på matportalen at gravide bør unngå myke og halvmyke oster og dersom man alikevell velger å spise det bør det inntas ferskest mulig fordi listeriabakterier toppet seg rundt holdbarhetsdato.. iiiik!!

samtidig står det at det er svært sjelden det finnes listeria i denne osten, så jeg tror nok det har gått bra :)

Hilsen ei som ikke finnes hysterisk og som ler litt inni seg av alle "hjelp- kan jeg spise trådene" ;)

Skrevet

Jeg spiser så mye salami om dagen, at jeg blir like kvisete som pølsa er hvitprikkete..... Gjorde det med mini og, og han er frisk og sunn! :)

Skrevet

Leverpostei du liksom.

Da har i allefall jeg driti meg ut, for jeg spiser 2 brødskiver med leverpostei så og si hver dag ,og NYTER det!

Skrevet

JA, det er hysteri blant enkelte brukere her. Der er av og til til å få seg en liten latter av... Men kjedsommelig å lese de samme hysteriske bekymringene over filleting stadig vekk.

Nå vil sikkert noen parere dette med å si "jammen, det finnes farlig mat" etc etc etc, ad infinitum. Da er det bare å minne dem på at ALL MAT POTENSIELT KAN VÆRE FARLIG. - Gitt en del omstendigheter/faktorer kan man bli dårlig eller syk av det meste :)

Skrevet

Ha ha ha!!! Jeg må le. Det er så innmari mange som er hysteriske, som flyr rundt og preker om hva man kan og ikke kan spise, puste, drikke, gjøre når man er gravid. Kvinner har da vel for S......! laget barn i en god stundt nå!!!!

Jeg er kokk og vet innmari godt hva man burde holde seg unna, men det er da vel ikke halve kjøleskapet!!!

Upasteuriserte oster, rakfisk, SVOLVÆRpostei skal man være forsiktig med.

Men, så har du spekemat og røkelaks da, det kan man spise så lenge det er ferskt:) Vi bor i Norge, trenger ikke være kokk for å vite at vi er rimelig gode på Laks og spekemat her til lands:)

Du kan til og med spise biffen din ROSA om du vil det:) DET GJØR JEG!!! Kjøtt som er stekt medium er ca 62 grader kjernetemp. og alle bakterier dør når de utsettes for varme fra 60 grader og oppover!!! Så man trenger altså ikke sitte å tygge på en ihjelstekt skosåle bare fordi man er gravid. Det er da meningen man skal kose seg når man er gravid ikke går rundt å begrense seg??? Nei, det er da andre ting å bli hysterisk for:o)

Skrevet

ville holdt meg unna røkelaks, kjenner folk som jobber ,med dette og vet hvor lite som skal til for å få listeria i den.. trenger ikke være gammel fisk hvis det er dårlig hygiene/renhold under prod..

æsj... spiser ikke dette til vanlig heller..

• 3 uker senere...
Skrevet

Det er ikke bare på BiM, men på de fleste gravidforum. Folk skriver hysteriske innlegg fordi de tilfeldigvis spiste litt salami eller biffen de fikk servert på restaurant kanskje ikke var fullstendig gjennomstekt. Jeg leste et innlegg av noen som hadde glemt at man skulle være forsiktig med svolværpostei, så hun hadde spist en brødskive med dette en morgen og var nå selvsagt veldig nervøs. Da hun våknet neste dag med litt kvalme ble hun omtrent på gråten og var overbevist om at hun nå kom til å abortere på grunn av den ene skiven med posten. *himle med øynene* Jeg synes også jeg leser utallige innlegg om folk som lever som gravide allerede mens de er prøvere, altså holder seg fullstendig unna f.eks. spekemat, røkelaks e.l. Det må være fryktelig slitsomt å leve på den måten, konstant bekymret for alt mulig. Det er en ting å være forsiktig og følge retningslinjene, men man trenger ikke krisemaksimere om det skjedde en glipp. Jeg tenker i mitt stille sinn at jeg synes synd på både de som bor sammen med disse kvinnene samt barna deres som må vokse opp med overhysteri. Det er faktisk lov å bruke sunn fornuft.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...