Gå til innhold

Hvem bestemmer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvem i familien avgjør hvilken type mat babyen skal spise når ammingen er over?

Hva slags mat får barnet, og hva ligger til grunn for disse valgene?

Sitter på skolen og skriver om barnemat, skulle gjerne hatt litt hjelp med disse spørsmålene......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

I vår familie var det meg og pappaen som bestemte, vi prøvde oss rett og slett fram. Leste litt på nett og spurte andre i nærheten hva de gjorde.

Vi begynte med banangrøt (den som er fra 4mnd) Han fikk små smaksprøver fra han var 4 mnd. Men aldri mer enn en skje eller to før han ble 6 mnd. Da ble det litt mer middagsglass (forsøkte å lage selv, men det ville han ikke ha) og fruktmoser.

Måtte enkelte ganger "lure" han med mye sviskemos og litt middag for å venne han til ny smak.

Så vi fulgte vel egentlig bare anbefalingen på grøt/glass fra når han kunne spise de forskjellige glassene.

Håper det hjalp litt !?

Skrevet

Takk for fint svar!

Hvilke merker kjøpte dere, og hvorfor i så fall?

Hvis flere vil dele sine erfaringer, så setter jeg stor pris på det og;-D

Skrevet

Her i huset var det nok mor sjølv som tok avgjerdene. Grunnen til det er nok at eg har ein del utdanning innan matlaging og er den som lagar det meste av mat heime.

Guten starta med graut ved 4 mnd, grønnsaksmos og fruktmos frå 4.5 og middag frå ca 5 mnd. All mat han fekk var heimelaga, helst frå økologiske varer, mykje banan, mango, avocado, eple, gulrot, søtpotet, neper, kålrot. reinskåret kjøtt og kylling og etterkvart litt fisk og friske urter. Tilsette kaldpressa olje. Grauten var frå småfolk og Hipp ( likte ikkje nestle sin)

Skrevet

Er det noe dere savner med produktene som finnes i fredigmat segmentet i dag?

Har vært inne på tanken med komplette ukespakker for eksempel...

Skrevet

vel her var det jeg som bestemte det.mestfordi det var jeg som gikk hjemme og jeg hadde lyst til å lage babymaten selv og valgte da ut i fra div babymat bøker og hefter. lagde forskjellige ting i forhold til babyens alder. hadde detvært mannen min som var hjemme ville kansje valget vært anderledes ikke sikkert han hadde interesert seg for å lage all babymaten selv slik jeg gjorde.

en annen grunn er vel at når jeg leste om barnets første faste føe så leste jeg også at det skulle være så rent og ikke blannet så mye altså ikkeså mye forskjellig til å begynne med så vi begynte med å lage gullerotpurre etterhvert økte jeg litt med å gi andre purreer. dette skal være bra med hensynt til allergier lettere å se hva barnet reagerer på om det skulle reagere. og også lettere å utelukke enkelte ting om barnet skulle voise seg å være allergisk. i ferdigmat har dufå forskjellige rene pureer med kunn ett og to grønnsaker i ofte er det mange forskjellige. og da får ikke barnetsmake på smaken av en om gangen noe som også skulle være fint for smaksløkene.

men hadde mannen min gått hjemme med førstemann og andremann erdet ikke sikkert jeg hadde lest så mye om akkurat det og da bare stolt på at ferdig maten var good nok. og det er den helt sikkert men jeg syntes jo dette er spennende.

ingen av mine to er allergiske. en er småspist og en eter alt og mye.

Skrevet

Som "drømmer om" seier, så er ein mangel ved ferdigmatproduktene at der er få reine mosar og pureer. Sjølv om eg laga maten sølv, så har eg kika ein del i hyllene og av og til brukt eit glas eller to, men dei fleste glasa er samansett av så mange ulike ingrediensar at det er vanskeleg å luke ut kva barnet eventuelt har reagert på. I tillegg skulle eg øsnke at der var enda meir fokus på økologiske produkt og på smak, for mykje av den ferdige barnematen smakar verkeleg merkeleg og har ein slik "tørr" ettersmak på tunga. Mange av middagane innheld og selleri og/ eller persillerot, noko som overdøyver dei andre smakane.

Skrevet

Har det vært en god ide og hatt grønnsaksmos av bare en type grønnsak pr glass for de aller minste. Rene gulrotpureer, potetpureer osv.?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...