Gå til innhold

Jeg er så forbannet på legen/systemet..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er litt syteinnlegg, men jeg føler meg bare SÅ tilsidesatt nå..

Jeg er nå i min 15 uke og har ventet i 5uker på å få time til tidlig UL. har en del problemer med skolen ang praksis, så er avhengig av å få en termindato å forholde meg til. I går fikk jeg brev om time, men det er ENDA 3 uker til!! da vil jeg være i min 18 uke, og det er jo slett ikke noe tidlig UL det !?!?! Jeg blir så forbannet at jeg har lyst til å grine.. Har gått i mange uker nå og ventet og bekymret meg, så blir jeg bare plassert bakerst i køen over alt, og får ikke gjort noe for å løse situasjonen.. Her inne ser jeg den ene tidlige UL etter den andre, og det virker som folk har fått time temmelig fort, men jeg må da vente 8 uker (2 av de måtte jeg vente for å komme til lege i det hele tatt)

Forbanna jævla drittfolk i helse sunnmøre!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

... men er det noen grunn til at du trenger en tidlig ul? Med mindre du har et risikosvangerskap, så synes jeg du tar litt på vei ;-) De fleste her som har hatt tidlig ul har enten betalt for det selv (som meg selv) eller har en eller annen medisinsk årsak til hvorfor de får bevilget tidlig ul.

Dersom du _har_ et risikosvangerskap, så synes jeg derimot at det er dårlig at du har måtte vente så lenge på ul. Jo lenger man venter jo verre blir det jo om det er noe galt.

Skrevet

Det høyres jo ikkje ut som om der er nokon medisinsk grunn til at du treng ein tidleg UL, så lenge det ikkje er det så må du nok betale for det sjølv ved ein privat gyn. Eg høyrer sjølv til helse sunmøre og har aldri opplevd noko anna enn velvilje og rask handling når det er påkrevd, og då eg av medisinske grunnar trengde UL tidleg i dette svangerskapet fekk eg det på dagen.

Skrevet

Tror du kun får tidlig ul på statens regning vis det er et risikosvangerskap. Jeg tok tidlig UL hos privat gynekolog og måtte da betale 500 kr, noe jeg syntes det var verdt for å se det lille hjerte slå for første gang. Så hvis du vil ha tidlig ul må du nok regne med å bestille selv hos privat gyn. og betale selv!

Skrevet

Enig med de andre som har svart deg.

Høres ikke ut som det er medisink grunn.Og då får du bare en på lik linje med alle andre.

Hadde blitt litt av et sykehus budsjett visst alle skulle fått når de ville.

Betal for det selv så får du på dagen/uken alt ettersom.

Det gjorde jeg,og jeg har risiko siden det ikke gikk så bra sist.Får ikke noe mer selv om her i bergen.

Skrevet

De fleste jeg kjenner som har fått tidlig ultralyd får likvel flyttet terminen noe når de går på den ordinære i 18 uke...Det er da det er størst likhet mellom fostre uavhening av gener osv. Så det ville ikke hjulpet deg i forhold til skolen heller.

Skrevet

Dersom du går privat vil du nok få ultralyd mye raskere. Gjorde det både i uke8 og 12 for egen regning. Orket rett og slett ikke krangle meg til ultralyd gjennom legen min,,,,, sjekket, og laaang ventetid var det også.

Skrevet

Du får uansett ikke en termindato å forholde deg til før på ordinær UL, rundt uke 17-19. Selv om de hadde satt en termindato på tidlig UL, si i uke 12, så hadde den mest sannsynlig blitt flyttet noe på ordinær UL. Ellers kan jeg bare anbefale privat UL, selv om det ikke "hjelper" deg det aller minste i forhold til termindato. Jeg tok selv privat UL da jeg var 8+6, og selv om jeg fikk en dato, var legen veldig nøye med å understreke at det er datoen man får på ordinær UL som er den egentlige termindatoen, som man går ut fra resten av svangerskapet. Og ganske riktig, termindatoen ble flyttet nesten en uke på ordinær UL.

Man får vel time relativt fort hvis man har behov for det - dvs det er medisinske grunner til at man får tidlig UL. Behov for å planlegge jobb/skolegang er ikke en medisinsk grunn.

Skrevet

Grunnen til at jeg trengte tidlig UL var at jeg ikke har noen menstermin. den terminen jeg "opererer" med nå er ren gjetning ut i fra når unfangelsen kan ha skjedd.. Jeg er også veldig nervøs fordi jeg ble gravid da jeg gikkpå p-piller (glemte noen) og fikk satt p-sprøyte før jeg visste at jeg ble gravid.

Det var legen selv som sa han skulle henvise meg til tidlig UL, så da har jeg gått og ventet på det da... Hadde jeg visst at det skulle ta sånn tid og ikke bli tidlig UL likevel så hadde jeg selvfølgelig gått privat.. Er bare at jeg fikk en beskjed som jeg har forholdt meg til, og at det har gått ut over en del praktiske ting og skapt mye unødige vanskeligheter :/ Derav min irritasjon..

Skrevet

Skjønner godt at du er irritert.

Legen burde da informert om at du stilte litt bak i køen og at det ville være lang ventetid for tidlig ul.

Dermed kunne du bestilt deg en privat ul....

Skrevet

jeg var på tidlig UL. Fikk med henvisning skjemaet fra legen å ringte å bestillte time selv. Hvis jeg var deg ville jeg ringe sykehuset å forklare saken din. kanskje de har en åpning til deg før den tiden de har satt av.

Skrevet

jeg tok også privat UL i uke 12.

Men på UL uke 18, fikk jeg ny termin, 3 dager senere...

(hvis du er i uke 15 og de tilbyr deg time om 3 uker, så mp det jo være den vanlige uke 18 UL.. og ikke en tidlig UL)

Jeg henger meg på flere av de andre her, MEN om det er viktig for deg er det jo bare å stå på til du får timen:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...