Gå til innhold

Trenger råd fra dere!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kjent små smerter i rygg og bekken lenge,og alle har sagt at jeg må ta det med ro. Men uansett hva jeg har gjort,har det bare blitt værre og værre. Nå har jeg mye smerter i symfysen,og jeg er veldig redd for å måtte sykemelde meg.

Noen som har noen råd/erfaringer hvordan jeg skal stagnere dette?ligge alle med bekkenløsning på sofaen hele dagen??jeg for min del har smerter bare ved å gå en liten tur.....og forverrer svømming bekkenløsnigen????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres kjent og ikke gøy ut! Jeg venter tredjemann, og ble veldig skuffet over at kroppen ikke taklet like mye denne gangen (gått veldig bra m de to andre). Dermed gikk jeg på en smell i uke 29 og angrer på at jeg ikke lyttet til kroppen før det. Er nesten fullt sykemeldt nå (uke 33), kjenner at det hjelper. Har fått rekvisisjon til fysioterapeut, og det anbefales! Fikk gode tips til ulike øvelser man kan gjøre som ikke belaster bekkenet. Ble også gjort bevisst på en del ting og tang som kan hjelpe nå og siden. Man anbefales å være i bevegelse, men lytte til kroppen.

Tenk på deg selv nå, ikke jobben. Bit i deg eventuell skuffelse over egen kropp og egen kapasitet. Fra å være "gammel dame" med følelsen av behov for rullator, kan jeg nå bevege meg mye friere og gå rolige turer. I løpet av dagen veklser jeg mellom å hvile litt i sidestilling, bevege meg normalt (gjerne med joggesko på inne) og gjøre øvelser/gå turer. Hos fysioterapeut får du også tips til svømmming (ikke ta vanlig brysttak med bena!). Kanskje finnes det en varmtvannsbassenggruppe i nærheten eller en gruppe for kvinner med bekkenløsning? Stå på, søk profesjonell råd og hjelp! Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for det..er også i uke 33,og syns det er lenge igjen å gå slik. er veldig redd for at det skal få konsekvenser etter fødsel.

Jobber sammen med mange fysioterapeuter, som sikkert vil hjelpe meg,har liksom ikke sagt så mye på jobben.

jobber fullt nå,men må kanskje bite i det sure eple....

Har svømt med vanlie brysttak med beina,men i et meget rolig tempo da.....

virkelig ikke slik jeg såg for meg den siste tiden....

Skrevet

Bit i det sure eplet, så blir formen helt sikkert bedre! Og få rekvisisjon til fysio! Kanskje kan det være en ide å redusere til feks. 50 % stilling og ha de resterende 50% som såkalt avventende sykemelding (noe nytt som varer i de første 16 dagene av sykemeldinga di, og som innebærer at arbeidsgiver skal legge forholdene til rette slik at du skal kunne fungere best mulig. Det skal være litt mer fleksibilitet i denne perioden). Hør med legen din.

Jeg var også veldig skuffet over at den siste perioden ble så annerledes enn jeg hadde tenkt, men jeg ha måttet innse at jeg skal fungere hjemme (har to små fra før av også), og jeg vil unngå å gjøre mer skade på kroppen enn nødvendig. Forøvrig er det lurt å holde beina samlet når du skal ut og inn av bil, sette seg ned og ta på sko, svømme med beina samlet (!), med crawlebeinspark, ta korte skritt når du går, gå med gode sko osv, men mye av dette vet du sikkert. Her får du god hjelp av fyrioterapeut til veiledning.

Lykke til! God bedring! Og kos deg med magen!

Skrevet

Du nærmer deg jo slutten! :) Når det har gått bra så langt går er nok sjansen stor for at du blir kvitt bekkenløsningen etter fødselen ganske stor, vil jeg tro. I hvert fall hvis du lytter til kroppen din. ;)

Jeg har vært sykmeldt absolutt hele svangerskapet (med unntak av to vakter, og da hadde jeg så vondt at jeg nesten ikke kom meg til bussen etter jobb) - då dette er sånn sett et langt svangerskap. Er i uke 27 nå. MEN sykmelding hjelper! Jeg er i mye bedre form nå enn på samme tidspunkt sist, da jeg ikke tok hensyn til kroppen og smertene, og jobbet mye lenger enn jeg burde (ble da sykmeldt ca 4 mnd på vei).

Jeg ligger IKKE på sofaen hele dagen - da blir jeg verre - men jeg sitter/ligger en del i godstolen min, kombinert med forsiktig aktivitet innimellom, som husarbeid, kort butikktur eller lignende. Jeg blir fort straffet hvis jeg gjør for mye - står/går for mye, løfter feil eller gjør feil bevegelser.

Synes ikke at du skal være redd for å be om gradvis sykmelding hvis du sliter med bekkenet Det er jo ikke så mange ukene igjen likevel, så du har jo fått jobbet lenge. Viktig å ta hensyn til kroppen, slik at du ikke forverrer smertene og bekkenløsningen. Det vil du få betalt for i lengden.

Lykke til med de siste ukene! :)

Skrevet

Jeg kjente det i bekkenet fra dag 1 denne gangen.... helt rart.

Ble fort mye værre, og i ca uke 12 begynte jeg på aktivsykemelding for jeg ønsket å jobbe men kunne ikke utføre arbeidsoppggavene jeg hadde. Fungerte veldig bra! Siden vi er en IA bedrift var dette ikke noe problem.

Så måtte jeg tilslutt kaste inn håndkle å ble fult sykemeldt.

Ble hennvist til fysio behandling med diagnose bekkenløsning med gangvansker.

Sto noen mnd på vente liste men da jeg først kom til så var vente tiden værdt det.

Behandlings opplegget mitt har vært helt enkelt.

Lagt meg på en benk, fått koblet på noe som heter TENS i korsryggen/bekken. Det gir strømimpulser som hever smertetersekelen. Så har hun tøyd og strekt og dypmasert for å få blodsirkulasjonen i gang på anspente områder.

Har hatt 11 behandlinger hos henne noe som har resultert i at jeg faktisk nå de siste ukene har vært kjempe bra i bekkenet.

Husker hun sa da jeg begynte hos henne at jeg skulle kunne bli helt bra i gjen og da lo jeg bare av henne, særlig. Men faktisk etter forholdene er jeg blitt temmelig bra!

Men så skal sies at jeg har jo jobbet bevist med hvordan jeg beveger meg i forhold til bekkenet da. Ut og inn av bilen, pute mellom knærne når jeg ligger, hvordan jeg løfter og bærer. Svømte en del tidligere i svangerskapet og det gjorde det hvertfall ikke værre for min del. Godt å bevege seg i terapi baseng også. Men det må du nesten kjenne etter selv hvordan fungerer for deg.

Så for all del ta bekken plager på alvor. Alle gravide har bekkenløsning (hormonelle endringer for å gjøre bekkenet klart til fødsel) men det varierer hvor mye hver enkelt er plaget med det.

Skrevet

Tusen takk for det du sier...jeg har ikke lenge igjen,selv om det føles slik. Må bare ta det mer med ro..feks ikke servere 5,5 time i 50 års dag som jeg gjorde i går....

er så vant med å være på farten mesteparten av dagen...så dette er så uvant..liksom redd for at alt skal bli så anerledes etter fødelen...

Kan ikke vente til å bli mamma og det,men vil jo fortsatt også være meg oppi alt dette...

Skrevet

hei!

du skal ikke svømme vanlig svømming, da du tar beina inn og ut og belaster bekkent enda mere.

men å være i varmt vann, terapibasseng vil gjøre deg til et annet mennesket. pass på at etter at du har vært der, reis rett hjem og slapp av i noen timer

det er dette som holder bekkenløsningen min i sjakk sånn noe lunde.

i tillegg kan du ha god hjelp av fysioterapi, du får det gratis hvis man har gang vansker, det må legen skrive på rekvisisjonen, så slipper du å betale egenandel.

se www.helse-bergen.no klikk avd og så kvinneklinikken og videre på er gravid, der finner du info om bekkenløsning. hva som er bra og ikke og tips til hverdagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...