mamarama og lille banan Skrevet 5. oktober 2008 #1 Skrevet 5. oktober 2008 her er det full oppussingssjau...og vi skal fjerne en gammel tekstilstrie (sånn med tråder) for å legge ny overmalbar tapet. jeg har sett et sted at det går an å fjerne den med hjelp av dampstrykejern. (fukt løsner tapeten bedre) noen som har gjort det? eller fjernet den på andre måter?
elikatt -mamma til 4- Skrevet 5. oktober 2008 #2 Skrevet 5. oktober 2008 Jeg har undersøkt dette tidligere, og jeg ble rådet av maleforretningen å sparkle over strien, fordi der er vanskelig og mye arbeid å fjerne det. Malemestre sparkler. Du kan fjerne vanlig tapet med damp, men limet som er brukt med strien er mye hardere.
mamarama og lille banan Skrevet 5. oktober 2008 Forfatter #3 Skrevet 5. oktober 2008 hmm...det ser ut til at det ligger avispapir bak strien, kanskje selve strien ikke sitter så godt da? er alternativet å helsparkle hvis ikke? det er jo en del jobb, og vi har ikke så god tid...dessuten har strien mye struktur, og er løs flere steder. vi har også et parti over vinduene der det ikke er strie, fordi det var et tykt panel for gardiner og belysninger der før...
elikatt -mamma til 4- Skrevet 5. oktober 2008 #4 Skrevet 5. oktober 2008 Det er kanskje verd et forsøk, men jeg tror jeg ville fått noen med erfaring til å se på det først. Det høres ut for at det blir en del jobb uansett hvilket alternativ dere velger. Jeg har pusset opp en del, og min erfaring er at det blir mye arbeid nesten uansett! :-)
mamarama og lille banan Skrevet 5. oktober 2008 Forfatter #5 Skrevet 5. oktober 2008 huff ja litt av et arbeid vi har tatt på oss...vi skal ha maler til å legge vinylgulv påbadet, kan vel høre med de. men et alternativ er at man helsparkler altså over strien da? før en legger ny tapet? kan jo være det er det beste selv om strien hadde løsnet. man må vel sparkle kanskje uansett.
elikatt -mamma til 4- Skrevet 5. oktober 2008 #6 Skrevet 5. oktober 2008 Hør med en som kan, jeg ble litt i tvil siden det ser ut til å være avispapir under, kanskje dere må fjerne alt som er løst før dere helsparkler? Litt av en utfordring det rommet der! :-)
mamarama og lille banan Skrevet 5. oktober 2008 Forfatter #7 Skrevet 5. oktober 2008 før jeg hadde rukket å kommet meg bort til leiligheten hadde svigermor begynt å rive tapeten. hun fuktet den med klut før hun dro den av, og det gikk fint det var ganske jevnt underlag, og rett på muren, heldigvis var det ikke flere lag med tapet under. (håper ikke det betyr at det var den originale tapeten fra midten av 50-tallet som lå på,hehe ) takk for hjelpen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå