coscos Skrevet 5. oktober 2008 #1 Skrevet 5. oktober 2008 Min lille turboM sover lite om natten. Her om dagen sov han hele natten for første gang på lang, lang tid (tror vi kan telle på en hånd alle dagene han har sovet natten igjennom), og da sov han fra kl 19 til kl 5.45. Det er akseptabelt, synes jeg. Men, stort sett så er han enten våken 2-3 ganger i løpet av natten, gjerne bare smokken som skal til, men ofte så er det morgen fra kl 5. Han sover 1,5 time i barnehagen, kuttet ned fra 2-2,5 time. Snakket med en venninne i går, og hun mente jeg burde kutte helt ut sovingen i barnehagen. Hva slags erfaringer har dere andre? Jeg synes han fortjener en liten dupp midt på dagen, ser at han er sliten, og også på ettermiddagen så blir han sliten. Går veldig fint å legge ham, men han starter gjerne sånn i 23-tiden, eller rundt 2-tiden på natta. Noen som har noen gode råd?
Trollmora Skrevet 5. oktober 2008 #2 Skrevet 5. oktober 2008 Alle barn er jo forskjellig og har ulike behov i forhold til søvn. EldsteMann sov en dupp på dagen til han var nesten 4. Han måtte ha en liten time-out (ca 30 min)ellers ble han helt uspiselig på ettermidagen. LilleSnupp sov midt på dagen til hun ble drøyt 2. Vi la henne til vanlig tid om kvelden og hun brukte fryktelig lang tid på å sovne (2-3 timer) Vi kuttet luren hennes ned til en 1/2 time og det holdt for henne helt til hun sluttet med dagsoving på våren(født i februar) Vi reduserte dagsoving med en 1/2 time pr 14. dag for å se hvilket utslag det gjorde, så det tok jo litt tid da. Kanskje lilleM ikke har behov for så mye midt på dagen da? Dere kan jo prøve med en time og se om det utgjør noen forskjell? Det er så mye bedre når de små bruker natten til soving for både mor og far får bedre overskudd når man slipper å stå opp 2-3-4 gsnger i løpet av natten. Lykke til
Maud Skrevet 5. oktober 2008 #3 Skrevet 5. oktober 2008 Jeg vet ikke om jeg har noen gode råd egentlig. Vi har imidlertid vært veldig strenge på at det ikke er morgen kl 05. Alle mine tre har prøvd om ikke det kan være dag og har ikke blitt tatt opp av senga før kl 06. Nå sover også Minstesnupp til omtrent seks hver dag. Lillebror var kanskje som lille TurboM, han våknet flere ganger om natta ganske lenge (til han var nesten to) og vi måtte gå inn til ham for å gi ham smokk. Begge gutta har sovet på dagen til de har startet på stor avdeling. Da har de vært akkurat tre år begge to. Lillebror gikk faktisk fra opptil to timer til ingenting i det hele tatt. På natta er det jo viktig å gi minst mulig oppmerksomhet når de våkner, ikke belønning for å lage leven da liksom... Det er slitsomt å bli vekket på natta, håper det snart retter seg hos dere!
ventos Skrevet 6. oktober 2008 #4 Skrevet 6. oktober 2008 Hei, Vi har hatt det sånn med minstegull fra han var bitteliten. Tror bare at enkelte er født med mer eller mindre lakenskrekk jeg:-) Han har hatt lange perioder da han ikke har trengt søvn på dagen, og kun sovet 8 timers natt. I de periodene har han også våknet ofte og det endte jo med at han fikk en god plass midt i senga vår. I perioder har han sovet bedre. Nå som han har begynt i barnehage, har vi satt en grense på 3/4 times lur, og at han ikke sover etter kl 14. I tillegg sovner han nå ca kl 20 og sover til 06. Er nok lurt å ikke la lille turbom`en din hverken sove for lenge eller for sent på dagen..Det er min erfaring da. Lykke til!!
coscos Skrevet 6. oktober 2008 Forfatter #5 Skrevet 6. oktober 2008 Takk for fine svar, alle sammen! Tror jeg skal redusere søvnen i barnehagen igjen, og gå ned til 1 time først for å se om det hjelper. Tenker med skrekk og gru på at snart er det slutt på sommertiden, og da blir det jo ennå værre... Det har heldigvis blitt bedre på natten nå, men vi har fremdeles en tidlig start. Det har gjort at vi stort sett er i barnehagen når den åpner rundt kl 7, og i dag var vi aller først. Jeg brukte god tid, og selv mens jeg var der var det ingen andre barn som dukket opp. Da syntes jeg så synd på lille turboM, som satt alene og bare ventet på å få selskap. Heldigvis går levering veldig greit nå, men jeg tenker at han er alt for lenge i barnehagen. Jeg/pappaen får jo ikke hentet han før rundt fire-tiden, og da er jo han lenger i barnehagen enn vi er på jobb. Ikke lett dette her!
Reise Skrevet 15. oktober 2008 #6 Skrevet 15. oktober 2008 Hei Coscos, lenge siden jeg har vært her inne. Men, jeg kjenner meg så godt igjen på det du beskriver. Vi har stadig veg trouble med å få Isabella til å sove gjennom en natt, og da i egen seng. Hun har aldri vært lett å få til å sove. Men, siden hun har begynt i barnehagen er det blitt værre. Veldig ofte er det vanskelig å få hun til å sove i sin egen seng om kvelden. Og hun våkner gjerne en gang kl. 2 eller 3, høyskrikker, vil bli tatt opp og ikke tilbake i egen seng. Så får hun sove da med en av oss, hun er veldig opptatt med å få kroppskontakt for og kunne sove igjen. Og så våkne hun flere ganger til om natten. Dette søvnmønster gjør at jeg eller mannen min får ikke sovet en hel natt og i tillegg få avbrutt søvn flere ganger. Det er veldig slittsomt når man skal på jobb neste dag med gjennomsnittlig 5 timer søvn. Jeg tror at det er ikke en løsning hos oss at hun skal sove mindre i barnehagen. Da er det også i perioder at hun våkner lett og sover bare en time. Jeg håper bare at hun vokser seg snart ut av dette og føler seg trygt til å sove alene. Jeg leste ditt andre innlegg også ganske sent. Vi har forresten vært på DNT-hytte på Finse en gang i september. Det var veldig avslappend å komme seg ut i naturen. Gikk også fint med Isabella (flere barn i samme alder), men vi drøyde kvelden litt til kl. 9.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå