Gå til innhold

Noen andre? navlestrengen røk under fødselen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurte bare på om det er noen andre her som har opplevd at navlestrengen røk under fødselen? Jeg hadde overjordmora som jordmor under fødselen min for 4 år siden, og da røk navlestrenget tett inntil barnet da h*n kom ut.

Jordmora sa at hun aldri hadde opplevd det før. Det hang kun igjen ca 6-7 cm av navlestrengen på unge. Dette førte til at jeg bødde litt og de ble ganske overgitte de som var tilstede. Jormora sa at navlestrengen var kort, ca 40 cm..er vel rundt 80-90cm som er normalt..

Jeg leste og i Gravid bladet om at navlestrengen røk omtrent aldri, eller uansett svææært sjeldent. Derfor lurer jeg på om noen andre har opplevd det samme?

Er gravid igjen nå, og er jo spent på om det kan skje imens ungen er inne i magen, eller under fødsel også neste gang...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytter

Skrevet

Jeg har ingen erfaring med det, har ikke en gang hørt om noen andre det har skjedd med. Men jeg vil jo tro at det er en grunn til at du bør kontrolleres ekstra i nytt svangerskap, feks ultralyd med tanke på å måle navlestrengen? Kanskje også vurdere keisersnitt, det er vel ikke så bra om navlestrengen feks kommer til å ryke før barnet kommer seg helt ut- da får jo ikke barnet oksygen?

Syns dette høres ut som noe du kan henvises til ekstrakontroller på sykehuset for i hvertfall.

Lykke til :o)

Skrevet

Hei! Så rart å lese om dette her inne, det samme skjedde med meg da jeg ble født. Navlestrengen min var også 40 cm, og røk i det jeg kom ut. Jeg var nummer to og kom i full fart. Mamma mistet en del blod pga dette, og fikk blodoverføring etter fødselen. Ellers ingen komplikasjoner. Har tre søsken, og alle de andre hadde normal lengde på navlestrengen. Var litt spent da jeg skunne ha førstemann, og spurte om de kunne kontrollere navlestrengen hans på UL. Fikk beskjed om at dette var vanskelig å se, men at jeg ikke skulle bekymre meg for mulig kort navlestreng. Det utgjør en mye større fare for barnet om navlestrengen er for lang! Da er det lettere at de vikler seg inn i den, og får lite surstoff, særlig under fødselen.

Begge ungene mine hadde imidlertid normale lengder på sine navlestrenger. Håper du får en fin fødselsopplevelse!! Lykke-lykke til!

Skrevet

Venninna mi fødte ei jente nå i februar, og da røyk navelstrengen. Det gikk bra, men de ble veldig redd da d plutselig var masse blod. Jordmora sa at det skjedde fordi hun kom så fort, styrfødsel. Å da kunne det skje. Det var henne 2 fødsel, dette skjedde ikke 1 gang. Men da brukte hun en time lengere.

Skrevet

det har aldri jeg hørt om nei.så grusomt da.godt det gikk bra.babyen dradd og leka sånn med den da eller at den er så tynn da.merkelig da men.godt det ikke skjedde før fødselen bra ja.da.alt erjo forskjellig ogdet trenger jo ikke å skje igjen og det er vel så skjelden at det er jo rart skal du opplevedet igjen da.skjønner godt du er bekymret da,men du må jo bare si ifra til jordmora,så kan hun jo passe ekstra godt på og ikke dra i den da:)går nok

Gjest Sauen er på tjukka igjen=)
Skrevet

Dette holdt på å skje med sambo også, det var så vidt navlestrengen satt fast da han kom ut... Skjedde ikke med svigermors 2 andre barn. Sambo kom også i styrtfødsel, svigermor brukte 20 minutter fra første rie til han var ute.

Skrevet

Dette skjedde også med meg når jeg fikk førstemann. Morkaka ville ikke komme ut, og jordmora som jeg hadde nappet forsiktig i navlestrengen og da røk den tvers av. Men det var etter at den var klippet, røk da helt inntil morkaka. Det ble litt stress rundt meg da, og leger og diverse kom til for å prøve å få ut morkaka så fort som mulig. Det var mye verre enn selve fødselen, legen puttet hele armen oppi og dyttet meg på magen. Men det skjeddde ikke noe, så det endte med at jeg ble kjørt på operasjonsstua i hui og hast for å skrape ut morkaka.

De var veldig obs på dette når jeg skulle ha nummer to, fikk veneflon i hånda med en gang jeg kom inn på sykehuset. Tilfelle det samme skulle skje en gang til. Veneflonen var der for at de kunne gi meg noe hvis morkaka ikke skulle komme denne gangen også.

Men alt gikk helt fint og morkaka kom rett etter at babyen min var født.

Må si at jeg kom meg vesentlig mye fortere med nummer to enn med nummer 1. Jeg mistet nesten 2 liter blod med nummer 1, men sitter allikevel igjen med en god opplevelse etter begge fødselene.

Nå er jeg gravid med nummer 3, og jeg spurte jordmor om de tok samme forholdsregler nå som sist. Men det var visst ikke nødvendig siden jeg hadde hatt en helt normal fødsel imellom.

Var nok bare litt uflaks med førstemann.

Må bare tilføye at min jordmor hadde heller aldri opplevd eller hørt om noe lignende i sin karriere før.

Skrevet

Takk for mange tilbakemeldinger:-)

Det som skjedde med meg var jo at navlestrengen røk helt inntil babyen. Det gjorde de så og si aldri..Hvis det skjedde, så var det at den i så fall røk med morkaken..

Jordmor sa at det ikke var nødvendig å sjekke navlestrengen denne gangen..Hun sa at de ikke kunne det...

Jeg hadde presset i 1time og ca 15min før legen kom inn og la seg over magen for å presse barnet ut! Men h*n kom absolutt ikke fort, så jeg forstår ikke hvordan den kunne ryke, selv om den var kort..Så sa jormora at det var veldig rart, og at den virket litt "morken", altså litt sprø/ikke helt fast..Fødselen varte i 8 timer, men var da over 24 t siden vannet gikk og jeg begynte å få litt svake rier..

Ja,ja, heldigvis gikk alt bra:-)

Rart å høre at det skjedde det samme med deg også, du som sa det samme skjedde med deg da du ble født..

Skrevet

Da jeg var innlagt forrige svangerskap fikk jeg god kontakt med en jordmor som fortalte en slik historie. Det var en vannfødsel og navlestrengen var for kort så da de skulle løfte opp babyen røk den. Siden det var en vannfødsel så det jo ekstra ille ut, blodet rant ut i vannet og det så ut som det var enda mer blod enn det var. Pappaen besvimte og det ble en ganske kaotisk situasjon:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...