Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2008 #1 Skrevet 4. oktober 2008 Har en gutt på 18 mnd, som er mitt barn nummer to, så jeg føler meg egentlig ganske trygg på hvordan han skal tas best mulig vare på. Men så er det noe jeg har tenkt litt på i det siste, i forbindelse med at vi har en gutt på samme alder i familien, og han springer ganske så fritt i forhold til det jeg lar min gutt gjøre. Jeg har ikke tenkt på meg selv som spesielt overbeskyttende, men er ofte bekymret på denne andre guttens vegne når han stadig faller alle steder, gjerne ned trapper også, mens foreldrene synes det er greit at han skal få utforske på egne premisser. Jeg synes jo ikke så små barn har mulighet til å avgjøre hva som er trygt, og synes det er litt skummelt med alle disse kulene og blåmerkene han får, spesielt i hodet.. Jeg holder min sønn i hånden i nærheten av trapper og kanter, men er kanskje for overbeskyttende jeg? Hører gjerne hvordan andre håndterer dette, og om hvor "sikre" deres barns omgivelser er.
Gifteklar:0)) Skrevet 4. oktober 2008 #2 Skrevet 4. oktober 2008 Har også ei på 18 mnd og jeg er nok sånn som deg.Syns ikke jeg er overbeskyttende, men prøver jo å unngå at hun skal skade seg alvorlig. Og i nærheten av trapper så holder jeg henne i hånda.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2008 #3 Skrevet 4. oktober 2008 Klart mamma skal passe på sine små! Kan jo ikke la dem falle ned trappa og håpe de overlever!
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 4. oktober 2008 #4 Skrevet 4. oktober 2008 Jeg har en gutt på 17 mnd og han elsker og klatre . Det har hendt at han har klatret opp på en stol og han har detti ned eller stolen har velvet over han før jeg har rukket bort. Jeg lar han være alene i stua vist jeg er på kjøkkenet eller omvendt ,men det er ikke lange stunden .Vi bor i rekkehus og har trappegrind i stua ,så han ikke kommer seg ut i gangen og bort til trappa. Er vi i gangen så passer jeg på at jeg enten går ved siden av han eller holder han når vi skal forbi trappa.Men han er ikke så veldig opptatt av trappa han går som regel rett forbi ,men de gangene han vil ned trappa så snur han seg og krabber ned .Vi har begynt å øve på og gå i trappa nå ,men jeg går alltid bak han... Når det er sagt ,så har aldri min mor eller søster hatt trappegrind og når jeg var liten la jeg meg på magen med hode først og sklei ned trappa.hehe.Og søsteren min lærte barna sine hvordan de skulle komme seg opp og ned trappa tidlig ,så hennes barn hadde respekt for at de kunne dette ned og de fikk aldrig lov til og leke ved eller i trappa.. Jeg syns det er ganske grovt at de bare lar han dette ned trappa ,det kan jo være livsfarlig ...Er de klar over hvordan konsikvenser dette kan få for barnet ? det kan jo brekke bein,knekke tenner gi epilipsi ,kan i væste fall brekke nakken og dø....
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2008 #5 Skrevet 4. oktober 2008 min er høyt og lavt og har vert det siden hun kunne gå. jeg passer på henne på viktigeting, trafikk og andre direkte farlige steder. men trapper og større lekestativ og andre ting i miljøet rundt oss så får hun utforske.men nå er hun spessielt flink i trapper så hun har ikke dettet å slått seg der enda. og passer seg godt ellers og, selv om det hender hun faller og slår seg. men jeg ønsker at hun skal kunne og sette litt egen grenser -- den kanten er forhøy eg kommer meg ikke opp da må jeg fortsette å prøve til jeg klarer det selv -- tolmodighet... den slags tankegang. men jeg tror det er viktig på å utvikle motoriske ferdigheter, og det å ha enkle mål i leken å stekke seg mot- opplevelsen av mestring. men jeg hjelper henner ikke da, er hun for liten til å komme seg opp på den tingen alene får hun vente. ( ser ann situasjonen da seff) dette fungerer godt hos oss, hun begynner å forstå enkelte ting hjelepr det ikke å komme til oss å mase på, og hun er en mester i trappeklatring, og vi har steintrapper ute. balanserer på en halvmeter høy kant som hun har nettopp stolt klarer å klatere opp på hun er 2 år da. jeg forstår samtidig at ikke alle barn utvikles likt så det som funker bra hos oss funker gjerne ikke like bra hos alle. men på en anne side, i våre trygge omgivelser, fikk jo vi og utfolde oss fritt når vi var små, og vi lever den dag idag
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2008 #6 Skrevet 5. oktober 2008 har ei på18 mnd. jeg også.mi får ikke gå i trapper og er ute med søstra si på 4 år,så jeg er ikke så redd da.hører oftet at jeg er ei hønemor da men.det er menge som ikke bryr seg og mener de lærer av og slå seg og at det bare er godt for dem.syntes det er grusomt jeg da!prøver og slippede litt løsja,men er litt redd og følger med ja.tror det er lurt å passe en del på jeg da.dekommer jo ikke til å bry seg når de blir eldre ogfinner på mer og tør det da.syns ikke du er overbeskyttende jeg nei:)syns det er bra jeg da.ser mer at du bryr deg også om ungene da.men dumt og mase og rope og sånt heletia da men.blir vel lei av det da men:)
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2008 #7 Skrevet 5. oktober 2008 trygt å slippe ut ungene her da:)ingen trafikk og jorder bare rundt,så de kan ut å leke trygt ja:)
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2008 #8 Skrevet 5. oktober 2008 Jeg synes barn skal få lov til å ramle litt og utforske verden. MEN, 18 mnd og trapper alene hører ikke sammen. Det kan jo være direkte farlig. Jeg ville gjort det på akkurat samme måten som deg akkurat der..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå