lengter daler ned i skjul... Skrevet 4. oktober 2008 #1 Skrevet 4. oktober 2008 jeg har masse melk. gutten er 6 dager gammel, og tømmer jo absolutt ikke puppen. gjør det noe at puppen aldri blir tømt? jeg trenger ikke å holde meg borte fra noen spesiell mat før han eventuelt viser tegn på vondt i magen, ikke sant? jeg kan drikke litt brus, taco, osv. ?? Den ene brystvorta er litt sår, ser ikke sår ut egentlig, men er øm å ta på, og det er vondt det første min har suger..... hva er lurt å gjøre med det?
Elsker jenta si<3 Skrevet 4. oktober 2008 #2 Skrevet 4. oktober 2008 Jeg hadde også skikkelig spreng de første dagene,skikkelig VONDT hele tiden! Du bør melke deg selv for hånd,ikke pumpe deg selv,for da produseres det bare mer melk...Etter hvert vil det stabilisere seg etter hvor mye han drikker,det gjorde det iallefall til meg. Jeg spiser/drikker det jeg vil,inntil hun viser tegn på vondt i magen.Det er eneste måten å finne det ut på...Hittil har hun ikke vist noe tegn til noe ennå...
1baby,og 1 spire Skrevet 4. oktober 2008 #3 Skrevet 4. oktober 2008 Gratulerer så masse med den lille. Vet ikke om det har noe å si om det ikke blir helt tømt. Mine ble heller ikke det den første tiden , jeg fikk ikke noen plager , men kan jo hende andre har fått det. Melke mengden justerer seg etter som tiden går. Jenta mi har aldri reagert på noen ting jeg har spist, du må nok bare prøve deg frem og se hva som skjer. Når det gjelder det at det gjør litt vondt i førsten når barnet suger ble dette bedre etter vært. Jeg fant ikke ut noe som hjalp. For meg ble alt av ubehag bedre etter en måned ca. ( såre bryst og stikkinger osv. Lykke til
Skrekkblandetfryd75 Skrevet 4. oktober 2008 #4 Skrevet 4. oktober 2008 Lillegutt tømte heller ikke puppen hos meg, og jeg fikk derfor brystbetennelse (to ganger) og det burde du virkelig gjøre det du kan for å unngå, for det er dritvondt! Jeg måtte pumpe en til to ganger i døgnet de første 10 ukene for å unngå dette. Ulempen er selvsagt at det blir mer melk enn nødvendig og man kommer i en litt ond sirkel. Jeg fylte fryseren med overskuddsmelk som jeg kunne bruke senere og hadde en kjempegod elektrisk pumpe, så jeg syntes det bare var deilig å få tømt meg skikkelig. Jeg holdt meg unna brus og løk de første ukene, og da jeg begynte å drikke brus igjen viste det seg at han faktisk reagerte på det, så det måtte jeg slutte med igjen. Fra ca fire måneder har jeg ikke hatt noen restriksjoner og det går kjempefint. Sårhet gikk for min del over etterhvert, jeg lot brystene få lufttørke etter hver amming (ammet med skjold også, men det anbefaler jeg ikke å begynne med hvis du holder ut uten). Lykke til!
Erisa* Skrevet 4. oktober 2008 #5 Skrevet 4. oktober 2008 Med tanke på å forebygge kuler og betennelse, så er det viktig å få vekk det verste sprenget, men ikke nødvendig å tømme brystene. Så det vil justere seg selv. Det er vel helt normalt at brystvorten er øm, men pass på at han suger på riktig måte - ikke bare sutter på knoppen men har hele brystvorten inni munnen (vanskelig å forklare, håper noen har vist deg riktig ammeteknikk...). Hvis sårheten ikke går over, kan du ta kontakt med lege. For å forebygge sårere brystvorter, så pass på å la brystene lufttørke før du putter dem i bhen igjen, og smør på litt morsmelk først. Bruk gjerne ullinnlegg for å holde brystene varme. Og det er helt sant som du sier: spis normalt, og så kutter du heller ut ting hvis du trenger det:) Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå