Gjest Skrevet 4. oktober 2008 #1 Skrevet 4. oktober 2008 Det kom opp i en samtale da jeg var med jobben på kurs her om dagen.. Ei av de her godt voksne kjente en nabo, med en datter på 19 som hadde blitt planlagt gravid. Flere mente det var altfor ungt, at man ikke er moden nok, at det nesten er tabu å bli gravid så tidlig osv osv. Selv ble jeg helt paff, og visste ikke helt hva jeg skulle si. Når våre foreldre fikk barn var det jo helt vanlig å få barn når man var rundt 20 år. Da ville det vært "gammelt" å være for eksempel 35. Og selv om noen ikke er moden nok eller har lyst på barn før i slutten av 20 åra, så er det jo maange som er klar og voksen nok når de er rundt 20. Veit ikke heeelt hva jeg vil med innlegget - kanskje et hjertesukk eller kanskje jeg kan få noe brukbart å slå i bordet med nestegang dette blir tema?
Anne-B. Skrevet 4. oktober 2008 #2 Skrevet 4. oktober 2008 Dette er, som så mange andre ting, kulturelt betinget, og tidene forandrer seg. Da forandrer også normer seg. Jeg var selv 19 da jeg fikk min yngste. Jeg syns selv at jeg var ung, men jeg taklet det fint. Andre som har fått barn rundt samme alder, har ikke taklet det like bra, og det er helt sikkert andre som har taklet det enda bedre enn meg. Folk innbiller seg at det ligger et visst press på en om at man skal ha gjort så mye rart før man får barn. LIvet er ikke over, om man får barn. Det åpner seg nye og flere dører, bare. Jeg var heldig og hadde mye støtte i familien min.
Gjest Skrevet 4. oktober 2008 #3 Skrevet 4. oktober 2008 Ja, -sikkert nok at mange klarer foreldrerollen som 19 åringer, men en ting som iallefall er sikkert er at tenåringer i dag er mye mer umodne enn for 50 år siden. De måtte bli voksne raskt den gangen, spesiellt de som levde under trange kår. Jeg fikk selv barn som 19 åring, og i itt tilfelle var det minst 6 år for tidlig. Samme hvor glad jeg er i jenta mi, hadde jeg vært bedre rustet om jeg hadde ventet.
Hogne&Anneli Skrevet 4. oktober 2008 #4 Skrevet 4. oktober 2008 Jeg ble gravid som 19 åring, og fødte da jeg var 20 år. Ikke alle er modne nok, nå som jeg ser meg omkring blandt jevnaldre, men for meg var det en god forandring. Samboeren min er noe eldre, så for meg og han var det ikke rart. Han er 7 år eldre enn meg. Sitter nå med hus, stasjonsvogn, hund, full utdanning med gode karakterer, og venter 2 barn:-) Guttungen min har heller ikke blitt noe problem barn. I følge min mor hadde vi formet gutten vår veldig bra! Han har ingen adferdsproblemer, og i normal rute (kanskje litt over normalt) når det gjelder bla språklig- og kognitiv utvikling. Ikke for å skryte. En ung mor kan allikevel oppfostre gode barn. Men forskning sier at den beste alderen for å få barn er fysisk sett før 25, og psykisk sett rundt 30.
Hogne&Anneli Skrevet 4. oktober 2008 #5 Skrevet 4. oktober 2008 Men, å få barn i så ung alder var tabu. Ikke alle i rundt meg taklet det like godt! For min mor, så var dette et mareritt. Og det var trist å se henne være så overbevisende om at dette ikke var sååå ille. Jeg merket at hun var svært ukomfortabel rundt situasjonen, siden det alltid har vært streng preik om utdanning først, deretter barn.
3 nydelige jenter <3 Skrevet 4. oktober 2008 #6 Skrevet 4. oktober 2008 Er mange som har meninger om ting man ikke har forutsetninger for å ha en mening om!! Jeg er 23 og har snart 3 barn. Men jeg føler ikke at jeg på noen som helst måte at jeg kan sitte å si at man ikke burde få barn som 35-40 åring, og at man da er for gammel. Selv har jeg jo ikke prøvd... Man kan jo ha mange argumenter både for og i mot, men det gir meg jo ingen rett til å komme med en dom..... Folk tenker vel sitt når jeg handler smågodt for 100 kroner på en onsdag også.... Det er vel bare sånn vi mennesker er.. Men uansett synes jeg det er synd at man hele tiden føler at man må rettferdiggjøre måten man velger å gjøre ting på! Debatten sklir jo ut fordi noen alltid må komme med påstander om at man selv har tatt det beste valget, og at det ville vært det beste valget for ALLE..
Hogne&Anneli Skrevet 4. oktober 2008 #7 Skrevet 4. oktober 2008 Vårt føste barn var også planlagt. Det første min mor sa da jeg fortalte dette var: Ikke si det. Folk vil tro du er dum!! For henne ville det nok vært en lettelse å høre at det ikke var planlagt, slik at alle vennene hennes og naboer kunne tenke: stakkars jente, jaja, det går nok bra. Slik kan det gå...
Gjest Sauen er på tjukka igjen=) Skrevet 4. oktober 2008 #9 Skrevet 4. oktober 2008 Jenta er myndig, kan bestemme dette selv og folk har strengt tatt ingenting med om graviditeten var planlagt eller ikke. Jeg er gravid med nr 2, som er planlagt (nr 1 var ikke det) og er 21 år. Om folk spør om babyen er planlagt, kommer jeg til å fortelle dem at det har de strengt tatt ikke noe med (selvfølgelig ikke gode venner osv, men de som bare er ute etter å få tak i sladder). Resten av ung vs eldre mor er så komplisert, og har vært oppe så mange ganger, at jeg ikke vil gå inn på den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå