Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg fått min første "dilla". På sushi. Ganske fornøyd med at det er en sunn dilla, men litt misfornøyd med at den er litt dyr.

Uansett. Lurer litt på hva dere holder dere unna når dere spiser sushi?

Jeg har holdt meg unna tunfisk, kveite og kamskjell så langt. Er det noe mere jeg burde være obs på?

Ha en fin helg :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også litt dilla på sushi, men det kom nok lenge før graviditeten. Har hørt at sushi er greit, så lenge man holder seg unna tunfisken. Har spist kveite og kamskjell så langt. Har du hørt at det er farlig?

God helg!

Skrevet

Fant denne på matportalen:

Gravide kan spise alle typer fisk og skalldyr, bortsett fra:

* Blåkveite over 3 kilo.

* Ferskvannsfisk av typen: all gjedde, abbor over 25 cm, ørret over én kilo, røye over én kilo.

* Fiskelever. Gravide bør heller ikke spise påleggene Svolværpostei og Lofotpostei, som inneholder 25 prosent fiskelever.

* Krabbeinnmat fra skallet (hvitt krabbekjøtt i klør og skallhus kan trygt spises).

* Skjell: Fordøyelseskjertelen i kamskjell og nyren i o-skjell. NB se også blåskjellvarslet.

* Eksotisk fisk: hai, sverdfisk, skater, fersk tunfisk (tunfisk på boks er derimot helt trygt).

Og så tenkte jeg at jeg vet jo ikke hvor stor kveiten har vært, og heller ikke om den er blå eller ikke. Men det er vel enkelt å få svar på på restauranten.

Og så vet jeg ikke om de fjerner denne fordøyelseskjertelen i kamskjell. Jeg vet ikke en gang hvordan den ser ut. Men også noe jeg regner med de vet om jeg spør.

Har bare vært ute å spise sushi med folk som ikke vet jeg er gravid så langt, så da har jeg heller bare valgt ting som jeg tror er trygt. Men om jeg kan spise kveite igjen er jo det bare konge! mmm... sushi

Skrevet

Kamskjell er helt ok - fordøyelseskjertelen er fjernet. Dem serverer ikke den på sushi, tror ikke den er noe å spise heller.

Det som du spiser er muskelen, som er det hvite kjøttet. Den røde rognen er også helt ok.

Skrevet

Det er jo supert :) mm... kamskjell!

Takk for svar.

Skrevet

Nam nam,,,, har også dilla, men hadde det før jeg ble gravid også. Spiser mest laks og kamsjell fordi det er det jeg liker best.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...