Kliko Skrevet 4. oktober 2008 #1 Skrevet 4. oktober 2008 Jeg var hoa tanlegen på torsdag og der tok hun en vanlig sjekk, inkl. røntgen... Når jeg kom hjem sa mamma at jeg abselutt ikke burde ha tatt bilder fordi det kan være strålinger fra røntgen apparatet?! Noen som vet om det er farlig, eller om det bare var det i "gamle" dager???? Ble skikklig bekymra jeg, tnk hvis det har skjedd noe :S
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2008 #2 Skrevet 4. oktober 2008 Hei! Det er ikke anbefalt. Rart ikke tannlegen din sa noe om dette. Hvis du fikk blybeskyttelse rundt halsen/brystet så vil det hjelpe en del. Hvis du ikke fikk det bør du klage. Det skal tannlegene alltid bruke, men det er en del som slurver. Når det er sagt så er det en rask målrettet røntgenundersøkelse du har tatt, så det går mest sannsynlig helt bra. Selv om det ikke er anbefalt så er det jo alltid gravide som kommer i en situasjon hvor røntgen blir nødvendig. Det er ikke slik at man aldri tar røntgen av gravide. Som hovedregel går det bra, ha det som et utgangspunkt )
Kliko Skrevet 4. oktober 2008 Forfatter #3 Skrevet 4. oktober 2008 Hun satt jo sånn hals beskytter ting rundt halsen min da.. Og har har kjente aktivitet hver dag, så håper på at alt er bra. Skal på ultralyd på onsdag så får evt. si i fra der.. Uff, håper alt er bra!
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2008 #4 Skrevet 4. oktober 2008 Veldig bra du fikk halsbeskyttelsen. Det er en blybeskyttelse som skal hindre at resten av kroppen blir unødig utsatt for røntgenstråler. Lykke til på ultralyd! )
Underveis --> Skrevet 4. oktober 2008 #6 Skrevet 4. oktober 2008 For det første så er det menden av røntgenstråler som avgjør om det er farlig eller ikke. Ikke antall ganger man utsettes for stråling. Tannrøntgen er en av de tryggeste formene for røntgen da området som røntges er svært lite, og strålen er dertil konsentrert om et lite område. Dagens apparater er også så vellaget og trygge at du antakelig kan stå på et par meter uten å få sekundæstråler på deg. Det er også ikke riktig at halskragen beskytter resten av kroppen din. Halskragen er til for å beskytte skjoldbrukskjertelen som ligger i halsen som er særlig utsatt for røngenstråler. Det at du kjenner liv er fint, men sier ikke noe om fosteret har tatt skade eller ikke da røntgenstråler ikke dreper foster umiddelbart. Da hadde vi alle vært døde etter et røngenbilde ;-) Det kan, ved svært store bestråinger, gi misdannelser og mutasjoner på DNA (særlig). Jobber selv der røntgen er en del av hverdagen, og er aldri bekymret for om jeg får for mye stråling. Jeg unngår det nå som jeg er gravid, men det er mest som en ekstra beskyttelse. De som arbeider med dette hver dag, de har fortsatt svært liten dose ¨på dosimeteret når dette måles (måler hvor mye stråling de har fått i løpet av en periode). Med andre ord: Ingen fare for deg eller fosteret å ta tannrøntgen!
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2008 #7 Skrevet 4. oktober 2008 Signerer denne! Som tannlege er det ganske irriterende lesing når noen kommer med "velmenende" råd når det gjelder tannrøntgen, som den 1ste som svarte. To tannrøntgen gir omtrent like mye eller mindre stråling som det vi får fra rommet hver eneste dag, så at HI er på den trygge siden, er jeg overbevist om. Heldigvis er de moderne røntgenapparatene så skånsomme! Og vær så snille, hvis ikke dere jobber med faget, vennligst la være å kommentere... Sparer på mye engstelse hos de som spør.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå