Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2008 #1 Skrevet 4. oktober 2008 Sitter og kjeder meg mens gullet ligger og sover, og begynte å tenke over saker og ting...Tenkte jeg skulle høre med dere hva dere synes om dette: Dere (hele familien, mor far og barn) er på hyttetur. Har tenkt å være der ivertfall en uke, og midt i uka har dere bedt et vennepar på besøk. De skal være et par dager. Er det da vanlig at: *Det er en selvfølge at dere holder all maten. *Det er vanlig at de tar med seg litt og dere deler vennskapelig på det som er, eller *Det er vanlig at de som kommer på besøk har med seg mat, som de holder for seg selv.... Har flere vennepar, og alle gjør de det litt forskjellig, men jeg reagerte litt da dette siste eksempelet hendte oss i sommer... Vi skulle grille, hadde beregnet nok til alle (hadde jo tross alt bedt på oss besøk), og da besøket kom hadde de med seg grillmat, men bare til seg selv..resultatet ble at de var ferdige med å både grille og spise til vi andre skulle begynne å spise...og vi måtte kaste mye mat, for vi hadde beregnet mat til dem også....synes dette var rart, jeg. I tillegg hadde de med eget brød, pålegg osv bare til seg selv. Vi har alltid med både brød, pålegg og middag når vi er bedt på slike turer, og tar det som en selvfølge å dele på det som er, for det er det både jeg og mannen min er vannt med fra hjemme. Bare en dum liten bagatell dette, men det hadde vært morsomt å høre fra dere hva dere synes...? :-)
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2008 #2 Skrevet 4. oktober 2008 Ja, jeg syntes nok det var litt spesielt...., men ble det det sagt at "kan vi ikke alle bare dele på alt, da?" ? Hvis ikke, er det jo ikke sikkert at de trodde dere hadde beregnet mat til de, og dermed følte det litt teit og derfor bare spiste sin egen?
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 4. oktober 2008 #3 Skrevet 4. oktober 2008 det kommer veldig an på hvem, hvor og hva. men jeg har aldri vært i noe selvskap der folk ikke deler det de har med.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2008 #4 Skrevet 4. oktober 2008 Neida, vi sa mange ganger at vi hadde beregnet mat til alle...
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2008 #5 Skrevet 4. oktober 2008 Dette er sånt som er greit å avklare på forhånd med et lite spørsmål om "hvordan gjør vi det med maten?" :-) Sånn som situasjonen er nå, så hadde ikke ett vennepar i vår vennegjeng kunnet spandert mat på et annet par over flere dager. En eller to dager hadde kanskje gått greit for noen, men ikke noe vi kan ta for gitt. Hadde jeg invitert noen til overnatting så hadde jeg nok lagt meg i selen for å kunne sørge for mat til alle sammen, men vennene mine hadde også tidlig sagt ifra om hva de hadde med seg og jeg hadde da inkludert maten deres i fellesskapet og heller lagt til sides noe av mitt som hadde blitt til overs. Men når man inviterer kan man jo si at de ikke trenger å ha med noe, siden dere ordner alt. (Da er det vel vanlig at gjestene tar med noe godt, som en flaske vin eller noe godt til vertene) Uansett er det jo best å være helt åpen om slik fordeling slik at rare situasjoner ikke oppstår.
FletteMette&DenLangeMelkeveien Skrevet 4. oktober 2008 #6 Skrevet 4. oktober 2008 Hvis ikke annet er avklart tydelig er det da vanligst at de som inviterer står for maten. I tillegg er det hyggelig at gjestene har med noe ekstra som går til fellesskapet dersom de ønsker det. Uansett om dealen er at alle skal stå for hver sin mat er det da vanlig praksis at man beregner tiden slik at alle spiser nogenlunde samtidig.
*Andreapus* Skrevet 4. oktober 2008 #7 Skrevet 4. oktober 2008 Merkelig..,. Vi pleier og handle sammen, eller at de og vi tar med litt, så deler vi på det..
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2008 #8 Skrevet 4. oktober 2008 Avtal sånt på forhånd, så slipper det å bli "krangel" av det Spør gjerne om hvordan dere skal gjøre det med mat osv, så kommer dere til enighet om det FØR dere tar turen..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå