Gjest Toxic Skrevet 4. oktober 2008 #1 Skrevet 4. oktober 2008 Hvorfor velger kristne personer å tilhøre en religion som praktisk talt dømmer deres barn til å gå gjennom livet som angrende syndere? Å utføre synder (det kristendommen ser på som synder) ligger jo i menneskets natur. Dette vil si at kristendommens budskap er at mennesket skal leve sitt liv i en evig kamp mot sine naturlige egenskaper, en kamp som alle og enhver er dømt til å tape. Det er jo, i følge Bibelen, Guds egen gjerning at mennesket er skapt slik som det er skapt. Er Gud virkelig god når han ønsker å straffe mennesket, som han faktisk har skapt i sitt eget bilde? Bør han kanskje kalles tyrann siden han ønsker å straffe oss på grunnlag av våre iboende egenskaper?
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 4. oktober 2008 #2 Skrevet 4. oktober 2008 sånn jeg har forstått det så lar gud oss gå igjenom denne ufulkommene verden fordi eva og adam spiste eple i edens hage. de spiste eple fordi slangen mente at gud ikke var en god gud som nektet dem visdommen som kom med å spise eple. når de valgte og spise eple så valgte de og sette spørsmålstegn ved om de trengte gud. slangen lovte dem jo en bedre verden. så for å bevise at gud var den ekte gud som ga dem et fint liv. valgte gud og la dem prøve og leve i en verden der slangen (altså djevelen) påvikrer dem. (for han hadde jo ikke bevist noen ting om han bare hadde tilintent gjort djevlen) så da lever vi her, ufulkommene som vi er*. til gud mener han har bevist at djevlen ikke klarer og skape en perfekt verden. da blir jorden gjort om til paradis igjen. det er ihvertfall slik jehovas vitne har forklart meg det. * vi er ufulkommene fordi eva og adam spiste eple. og som en kakeform som får en bulk, vil alle kakaene som kommer ut av denne formen også ha bulk. og vi kommer jo fra adam og eva. grunnen til at folk velger og la barna sine vokse opp med denne troen er jo fordi de tror på det. og de får nok mye godt ut av det også. mye felleskap og samhold.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2008 #3 Skrevet 4. oktober 2008 For de er hjernevaskede, til og tro på det, og tror at de gjør det beste for barna..
Gjest nanny carrie Skrevet 4. oktober 2008 #4 Skrevet 4. oktober 2008 Vi er ufullkomne fordi Adam og Eva syndet. Selvsagt kunne Gud ha forutsett dette men da ville vi ikke hatt fri vilje.. Tenk om Gud hadde fjernet Satan? Da hadde han jo vist at han fryktet Satan. Men en dag skal denne tingenes ordning opphøre og da vil vi igjen få en god jord, hvor alt blir som i Edens Hage :-) Hvor vi alle er fullkomne. Bare at denne gangen vil ingen bryte ut eller synde - vi ser jo hvordan det gikk etter stridsspørssmålet til Satan - verden blir jo bare verre og verre :-)
Gjest nanny carrie Skrevet 4. oktober 2008 #5 Skrevet 4. oktober 2008 Det stemmer Mortilgunnar. "Hele verden ligger i den ondes makt" står det i bibelen.. Mange tror det er Gud som styrer denne verden men det stemmer ikke.. "Si ikke når du blir prøvd, jeg blir prøvd av Gud, for Gud prøver ikke med det onde" - det er det satan som gjør :-)
Gjest Toxic Skrevet 4. oktober 2008 #6 Skrevet 4. oktober 2008 Fellesskap og samhold finner en jo mange andre steder i samfunnet, steder der fokuset er en anelse mer positivt i mine øyne. Men la oss si at det er slik som jehovas vitne har fortalt deg, at Gud mener han skal bevise at djevelen ikke klarer å skape en perfekt verden. Burde han ikke ha fått sine bevis til nå? Tviler han virkelig enda?
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2008 #7 Skrevet 4. oktober 2008 Tilgivelse er jo en viktig del av kristendommen. Jesus ble korsfestet for å ta "den verste støyten" for menneskets synder. Forstår tanken din, Toxic, men å få tilgivelse for sine synder er jo det samme som å be om unnskyldning og bli tilgitt når en har gjort noe galt. Det er ikke bare Gud som tilgir, vi tilgir også hverandre. Å feile er menneskelig, å tilgi guddommenlig. Har du ikke hørt det før?
Gjest nanny carrie Skrevet 4. oktober 2008 #8 Skrevet 4. oktober 2008 Jo det er jo det vi alle venter på ;-) Vi vet ikke når Gud skal gripe inn men det er nok snart, det er mange tegn på det. Rett før Gud skal gripe inn vil det bli en rolig periode og det vil se ut som at verden er fin. Det er da den virkelige "krigen" begynner og Satan vil bli ekstremt desperat å få med seg like mange som "havets sand" - du burde lese Åpenbaringen :-) Ingen vet hvordan Gud regner tid, en dag er for ham som tusen år og tusen år er som en dag :-)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 4. oktober 2008 #9 Skrevet 4. oktober 2008 når har jeg ikke kommet lenger i den fine boken en om trent dit forklaringen min stoppet.... hehe.. så det kan jeg ikke svare på. jeg aner ikke når han mener at vi har fått sett beviset på at han er den ekte gud. men jeg kan spørre veninnen min neste gang jeg møter henne. hun pleier å ha et svar på lur. at man finner felleskap og samhold mange andre steder i samfunnet stemmer nok. men jeg har aldri møtt en gruppe mennesker som er så lojale ovenfor værandre og som bruker så mye tid på verandre som felleskap. nå tror ikke jeg da, så det blir litt vanskelig og argumenter for noe jeg selv ikke står for. prøver bare å forklare det venninnen min har prøvd og forklarte meg når jeg har spurt som du gjør.. hehe
Gjest nanny carrie Skrevet 4. oktober 2008 #10 Skrevet 4. oktober 2008 Leser du i "HVa er det bibelen lærer?" Hehe ;-)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 4. oktober 2008 #11 Skrevet 4. oktober 2008 hehe, nesten. leser "hva er det bibelen egentlig lærer" ... hehe.. har lært ganske mye. mye rart jeg trodde som var feil. forøvrig ble jeg veldig overasket over at det var ok og strekeunder i biblen... hehe.. det syns de var fryktlig morsomt at jeg kommenterte... hehe
Gjest nanny carrie Skrevet 4. oktober 2008 #12 Skrevet 4. oktober 2008 DEt var det jeg mente :-) DEt er en finfin bok og et godt verktøy til å forstå bibelen.. :-) Ja, du skal se min bibel, der er det maaange røde streker.. hehe!! samme med i min "hva er det bibelen egentlig lærer" ;-)
Gjest Toxic Skrevet 4. oktober 2008 #13 Skrevet 4. oktober 2008 La meg ta et eksempel: i jobben min kommer jeg i kontakt med svært mange forskjellige mennesker. Deriblant har jeg mye kontakt med noen damer fra Frelsesarméen. Vi har sånn smått begynt å planlegge julebord, noe som vi vurderer å avholde på en av restaurantene i byen (vårt arrangement er alkoholfritt). En av damene sier til meg: jeg kan dessverre ikke delta på julebordet. Jeg har skrevet under på en kontrakt som sier at jeg ikke skal gå inn på plasser der det serveres alkohol, selv om jeg ikke drikker alkohol selv. Dersom jeg blir observert på denne plassen, vil jeg bli utstøtt fra menigheten". I denne tankegangen syns jeg avstraffing står svært sentralt, jeg syns det er vanvittig provoserende og stigmatiserende, og jeg kan ikke skjønne at mennesker av egen fri vilje ønsker å tilhøre slike sosiale grupper.
Gjest nanny carrie Skrevet 4. oktober 2008 #14 Skrevet 4. oktober 2008 *Da vet ikke jeg hvilken syk menighet hun tilhører. I Jehovas Vitner har man lov til å drikke fest osv. Det står jo tilogmed i bibelen at vin er godt for helsen, og at man skal kunne feste og kose seg. Det eneste man skal tenke på er at man skal stå til regnskap for alt dette på dommens dag. Så hun må jo tilhøre et spesielt trossamfunn.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 4. oktober 2008 #15 Skrevet 4. oktober 2008 men er den boken bare for jehovas vitne? eller kan jeg bruke den i ren kristendoms diskusjoner? jeg har fått bibel også... det føles litt rart.
Gjest nanny carrie Skrevet 4. oktober 2008 #16 Skrevet 4. oktober 2008 Jeg vil si du kan bruke den ja, den er jo bare "inspirert" av bibelen. Bibelen vi bruke (ny verden oversettelsen) er ikke så forskjellig fra den vanlige bibelen, bare at vi bruker navnet Jehova istedet for "Herren" - som bare er en tittel. Syns du det var rart? Hvordan da? :-)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 4. oktober 2008 #17 Skrevet 4. oktober 2008 jeg vet ikke hvorfor jeg syns det er rart. men jeg har aldri hatt noen bibel før å nå føler jeg at den står i hylla og glor på meg.. hehe.. som en hel "verden" jeg ikke kan noe om.. hehe
Gjest nanny carrie Skrevet 4. oktober 2008 #18 Skrevet 4. oktober 2008 Hehe, skjønner hva du mener :-) Det er jo ganske omfattende, da.. Men om du bruker Hva er det bibelen egentlig lærer så ser du at på slutten av hvert kapittel står det skriftsteder - du kan jo slå de opp og lese :-) Har du ukentlig studie med venninnen din?
Gjest Toxic Skrevet 4. oktober 2008 #19 Skrevet 4. oktober 2008 Hun tilhører Frelsesarméen, kontrakten er skrevet der.
Gjest nanny carrie Skrevet 4. oktober 2008 #20 Skrevet 4. oktober 2008 Jeg kan ikke snakke for frelsesarmen men det syns jeg var veldig rart. Det er ikke noe forbud i bibelen om å ikke drikke o.l - heller det motsatte. Men det er jo en kjent sak at folk tolker bibelen sånn de helst vil det for å holde "undersåttene" under kontroll :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå