Gå til innhold

Er jeg en dårlig mor....

Anbefalte innlegg

Skrevet

....siden jeg er hjemmeværende for tiden, mens sønnen vår på 2 1/2 år er i barnehagen hver dag fra kl 8.30 og til pappaen henter han kl 15.30.

Tenkte å høre om det på småtroll 2-3 år, men det er nok bedre å ha den diskusjonen her inne. Er spent på reaksjoner, for ser at lista her er lav for å syntes at andre gjør ting feil.

Jeg er egentlig ikke noen kranglefant, bare nysgjerrig på hvordan dere ser på det :o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja...det kommer jo litt an på...

Hvis du ligger på sofa'n hele dagen i pysj og morgenkåpe, spiser nugatthi rett fra boksen og drikker cola light fordi du eeegentlig er på slanker'n, men orker ikke å bevege deg, så vil jeg tro sønnen din har det bedre i barnehagen enn hjemme ;-p

Nei, vet du? Gjør som det passer deg og dine du :-). Jeg er i godlynne i dag, så jeg har ikke noen formening om det -okke som.

Skrevet

Du får bestemme selv om du er en dårlig mor eller ikke....

Har du ikke lyst til å være mer sammen med sønnen din da??? Din egen lille hjerteknuser som utvikler seg i en forrasende fart, og som plutselig er blitt stor før du vet ordet av det?? Tror mange mødre ikke ser hvor dyrebar småbarnstida er, før det er for seint....Viss jeg hadde være hjemmværende og kunne være mer sammen med barna mine så ville jeg faktisk prioritert det, i alle fall et par tre dager i uken.Bra med begge deler (for bhg er jo faktisk et bra sted å være); litt i barnehage og litt hjemme. Men full plass!!! når du ikke må?! For noen år siden hadde folk sett rart på deg viss du hadde barnet i bhg og var hjemme selv, nå er det helt ok. Jeg er ikke så sikker på utviklingen er bare god.....

Skrevet

Barnehage er jo et flott tilbud for barna, og jeg syns virkelig ikke du er noe dårlig mor. Han har jo veldig korte dager, så er ikke noe å tenke på en gang. Hadde han vært der fra 7/8-17 og du hadde gått hjemme hadde saken vært en helt annen.

Gutten din har det sikkert kjempe gøy i bhg og han trenger den sosialiseringen og utviklingen bhg gir han! Syns faktisk det hadde vært værre om han ikke fikk den muligheten til å gå i bhg!

Skrevet

Det er nettop fordi jeg for noen år siden hadde den holdningen selv mammaigjen, at jeg lurte litt. Og så tenker jeg at når jeg endelig etter 7 års venting og lengting har fått verdens skjønneste lille gutt så har jeg han i barnehagen. Vi adopterte han som 1 1/2 åring, og jeg var hjemme med ham helt til i sommer. Vi hadde en FANTASTISK vår sammen og du a meg hvor kjekt det var med en liten rampegutt i huset.

Da jeg søkte om bhg plass, måtte jeg ta fra aug om jeg skulle få sjanse til å få plass. Umulig å få midt i året. Permisjonen er over i Nov, så vi tenkte han skulle få gå litt hver uke. Når vi startet fant vi fort ut at han likte å være der. Det er utrolig hvordan språket har utviklet seg, og hvor flink han er blitt sammen med andre barn. Jeg fant ut at jeg var gravid, og var superdårlig. Så da var jeg utrolig glad for at jeg hadde plass i den fine barnehagen. Gutten vår hadde det kjempebra selv om jeg ikke var i stand til å gjøre noe. Mistet for 9.gang i uke 14, og det var som å få kortslutning. Energien ble helt borte, og jeg jobber hver dag for å komme meg. Så det er ikke i tvil at bhg er en fantastisk plass. Vi koser oss 2 timer sammen om morgenen, og alle 3 nyter timene etter middag sammen. Vi har en superglad gutt, og ser at han får fyllt de behovene han har.

Så min holdning har nok endret seg på dette året, ja. Skjønner at vi kan ha mange meninger om hva som er rett og galt, men det er faktisk når vi opplever noe selv at vi ser hva som er det beste for barnet og oss som familie.

Takk for fine svar :o) Ble vist ikke så mange negative reaksjoner som jeg fryktet....

Skrevet

ungene mine er nesten lei seg om de har fri de.. :)

Jeg går jo hjemme.. men er de her med meg har de ingen andre barn å leke med.. alle trenger noen på sin alder syntes jeg. Alle utvikler seg ulikt.

Tror alle har godt av å være i bh litt..

Skrevet

Du er ikke nødvendigvis en dårlig mor, men du er kanskje ikke verdens beste kone (han jobber hele dagen, mens du er hjemme og gjør hva egentlig? Rykker det ikke litt i kvinnestoltheten din? Har du ikke lest Simone de Beauvoir? Minstemål for enhver kvinne). Du er kanskje en dårlig samfunnsborger som ikke gjør noe nytte for deg. Du er kanskje et kjedelig menneske og en uinspirerende diskusjonspartner? (igjen, det avhenger hva du bruker tiden din til alene hjemme. TVnorge teller ikke som inspirasjon)

Dere er kanskje umoralskt rike? Og bor i Vestfold? Husker fremdeles forsiden på et Dagens Næringsliv fra i fjor: Norges lykkeligste er gifte hjemmeværende kvinner uten barn,(!!!) 27 år og bosatt i Vestfold.(Der satt jeg kaffen i halsen gitt.)

Ikke vet jeg, kanskje er du bare sliten etter fødselen og trenger hvile. Men jeg ville ikke levd slik for lenge uten enten å realisere meg, gjøre noe nyttig, eller satt meg ned og lest noe viktig.

Skrevet

Er vel ikke umulig at du trenger litt tid å komme deg på etter siste SA, emeline. Hvis gutten koser seg i bernehagen, så la han være der og kose seg!

Selma: Les innlegget før du svarer!

Skrevet

Jepp, jeg tar knusende selvkritikk der micrunutt. Jeg leste selvsagt innlegget, men var litt slurvete med oppfølingskommentaren til emeline under.

Beklager veldig Emeline, jeg var helt "out of line". Oppfattet ikke alle aspektene ved situasjonen din.

Skrevet

Den er grei, jeg hadde tenkt å skrive igjen for å motbevise alt du "kanskje" trodde om meg, men tenkte at det var unødvendig. Det kunne ikke vært lenger borte fra virkeligheten i alle fall ;-)

Skrevet

Er litt fascinert av de "lykkelige kvinnene" i Vestfold, jeg... 27 år, barnløse OG hjemmeværende. Hvem er disse kvinnene? Jeg bor selv i Vestfold, men må si at jeg ikke har sett noen av dem! Har sett et par hjemmeværende husmødre med barna på fulltid i barnehagen/SFO som synes at jeg har det så greit fordi jeg er lærer og har så mye ferie..Men ingen barnløse som bare sitter hjemme på stas. Lurer på hva forskningsgrunnlaget er... Vet du mer om dette, Selma?

Skrevet

NEI,du er ikke en dårlig mor!!! =)

Tenk hvor godt barnet ditt har av å sosialiseres med andre barn,for ikke å snakke om at han har godt av en uthvilt mamma som kan ta seg av han når han kommer hjem fra barnehagen =)

Her i huset reiser han i barnehagen kl 7 med pappaen sin,og blir hentet når han er ferdig på jobb,altså rundt 15.30.

Siden formen min er elendig,og har vært det lenge,har han bedre av å ha en uthvilt mamma som kan gi han den oppmerksomheten han trenger når han kommer hjem.Og i helgene koser vi oss masse sammen =)

Hender også at jeg har han hjemme av og til,eller henter han tidligere i barnehagen.

Skrevet

Takk for fint svar, 2SønnerSmå.

Det er sånn jeg føler det. I barnehagen gjør de masse kjekt, han får være med andre og det er en utrolig glad og fornøyd unge vi har. Han hadde vel ikke vært det om han hadde hatt det vondt?

Jeg klarte å gjøre masse med ham i vår og i sommer, men etter jeg mistet sist klarer jeg ikke det hele dagen. Men på kveldene er vi ute på tur, handler litt sammen, bader i basseng en til to ganger i uken osv. Dette gjør jeg fordi det er kjekt og ikke fordi jeg må. Jeg elsker å være med sønnen vår, og når vi alle tre er sammen er det ikke noe i verden som er bedre. Og hver kveld bruker vi god tid på legging. Da er det skikkelig kosetid, og han er så utrolig glad og fornøyd når han kryper opp i senga, koser meg, kysser på kinnet og sier "natta mamma, eg e so glad i deg!"

Det at vi har det så kjekt på kveldstid og i helgene kommer av at jeg får tatt meg inn på dagtid. Han har absolutt mye igjen for det på den ene og den andre måten. Godt å lese om en annen som har det slik som meg, og at det likevel fungere fint. Jeg har igrunn ikke dårlig samvittighet lengere for at han er ute hver dag. Merker bare at noen venninner lurer på om hvorfor jeg lar han være i barnehagen så masse når jeg likevel er hjemme. De har både fire og fem selv, og absolutt ikke noe tid til seg alene. Men jeg har funnet ut at jeg ikke kan sammenligne meg med andre. Det er stor forskjell på oss, og det som er bra for noen, vil ikke være det beste for alle andre...

Skrevet

Nei, slutt å sammenligne deg selv med andre! Vi føler alltid at vi kommer til kort i slike sammenligninger, hvilket betyr at andre føler det samme når de sammenligner seg med deg om andre ting.

Vi jenter er altfor flinke til å se hvor "dårlige" vi er til ting!

Lykke til videre, Emeline, jeg synes du er flink som lar sønnen din kose seg i barnehagen selvom du føler at andre ser skjevt på deg for det!

• 2 uker senere...
Skrevet

absolutt ingen dårlig mor vil jeg si.

Barnet ditt har så godt av å gå i barnehagen og være me andre barn. bra for utviklingen og det sosiale :)

var arbeidsledig ett år når datteren min var 2,og hun gikk fulltid i barnehagen,angrer ikke ett sekund på det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...