Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2008 #1 Skrevet 4. oktober 2008 Er det mulig? Har tatt blodprøve pga. uregelmessige blødninger, og har fått disse verdiene opplest av legen min: Progesteron: 4.0 Østrogen: 0.09 FSH: 55 LH: 28. Han sa at de to førstnevnte er litt for lav, mens de to nederste er litt for høy. Når jeg nå sjekker dette opp på nettet, er det jo INGEN som som nevner at det er mulig med en FSH-verdi på hele 55! Det sprenger jo alle grenser! Kan jeg ha hørt rett, eller brukes det ulike måleenheter? Jeg vil nevne at jeg nettopp ble 40 år, men har nylig vært gravid (ble det på 1. forsøk, men mistet dessverre), har tre friske barn, og at innvendig ul. viser at alt er i skjønneste orden. DEt er kanskje også viktig å si at prøven ble tatt 14 dager etter siste menstruasjons første dag, mens jeg nå har lest at de bør tas etter el. Så...hvorfor disse "vanvittige" verdiene da...? Kan overgangsalderen virkelig slå inn så fort??? Jeg blir kjempeglad for svar - kanskje noen her inne har god peiling på hormonverdier, eller sitter inne med erfaringer? Klem fra frustrert...
Emblaa Skrevet 4. oktober 2008 #2 Skrevet 4. oktober 2008 Er det noe i denne tråden som kan hjelpe deg? Står iallfall om normalverdier og hvilke verdier som gjelder i hvilket tidspunkt i syklusen. Lykke til!
Emblaa Skrevet 4. oktober 2008 #3 Skrevet 4. oktober 2008 Glemte lenka! Her er den: http://forum.snartgravid.com/archive/index.php/t-47896.html
*lillerosin* Skrevet 4. oktober 2008 #4 Skrevet 4. oktober 2008 Hei! Du bør nok ta kontakt med en gynekolog som vet når prøvene skal tas. Hvis jeg ikke husker feil så skal du ta prøve på dag 3 og dag 21. Men kom deg til en gynekolog som har ordentlig greie på det, og ikke en lege. Går du privat slipper du henvisning. Litt dyrere, men kan være verdt det. Jeg syns denne linken har vært oppklarende ift. fertilitetshormoner: http://www.snartgravid.com/Diverse/Fertilitets-hormoner.html Lykke til! Klem
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2008 #5 Skrevet 6. oktober 2008 Hei, HI her. Tusen takk for tilbakemeldingene, begge to! Jeg har sett på linkene + tatt kontakt med gynekolog (og homeopat..). Takk igjen!
Pip! Skrevet 24. oktober 2008 #6 Skrevet 24. oktober 2008 FSH på 55 betyr at du har lavt stoffskifte. At skjoldbruskkjertelen din ikke produserer nok Thyroxin. Det får du av fastlegen din som tabletter du må spise hver dag resten av livet. (Andre symptomer på at du har lavt stoffskifte er vektøkning på tross av at en spiser lite, trøtt / stort søvnbehov og at men er veldig frossen av seg.) Det er vanskelig å bli gravid og lett å miste hvis du ikke produserer nok thyroxin. Jeg har dette selv og spiser piller og har to barn som jeg fikk etter at jeg fikk diagnosen - helt problemfrie svangerskap. Men det er sikkert best å vente til etter at du har fått stabilisert verdiene på riktig pilledose før du blir gravid. (Selv om venting er pyton.) Det tar litt tid før verdiene stabiliserer seg og man har kommet opp på riktig dosering pga at det må gjøres gradvis for at ikke kroppen skal få sjokk. Lykke til - kanskje dette er det som skal til.
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 26. oktober 2008 #7 Skrevet 26. oktober 2008 Nei, FSH har ingen ting med det å gjøre, TSH har med stoffskifte å gjøre . IKKE FSH. Høy FSH indikerer overgangsalder. Men man kan kun vurdere denne verdien når den er tatt rundt dag 3, ikke senere i syklusen. Be om å få ta de samme prøvene på nytt på rett dag Hilsen en jente som har vert på vei inn i overgangsalderen siden jeg var 18 år, er nå 22 år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå