Lillegulle<3 Skrevet 3. oktober 2008 Forfatter #3 Skrevet 3. oktober 2008 Jeg holder på å lage en forettningsplan. Har lyst å selge noen spesifikke merkeklær. Hvordan gå fram iforhold til leverandører ? Tips ? Har ikke registrert firma enda, men har det meste "klart" for det om. Men ønsker ikke å registrere firma ol før jeg har de spesifikke leverandørene "i boks". MEN vil det virke useriøst å ta kontakt med leverandørene uten å representere et firma ??
Gjest Skrevet 3. oktober 2008 #4 Skrevet 3. oktober 2008 nei det virker ikke useriøst. Vil bare legge til at veldig mange leverandører sier i dag nei til rene nettbutikker i Norge.
Lillegulle<3 Skrevet 3. oktober 2008 Forfatter #5 Skrevet 3. oktober 2008 Ok.Takk for svar! Hmm noe å tenke på. Vet du hvorfor ?
Gjest hovedinnlegger Skrevet 3. oktober 2008 #6 Skrevet 3. oktober 2008 Om det er snakk om merkeklær vil jeg si det er en betingelse å fremstå som seriøs. Du vil være avhengig av å ha et organisasjonsnummer osv. for at leverandørene skal kunne handle med deg- hvilket innebærer at du må være et registrert firma. For å få registrert et firma, må virksomheten din ha hatt en viss inntekt over tid... Det er også greit at nettbutikken din allerede er oppe og går, eller i hvertfall en hjemmeside du kan vise til, som ser profesjonell ut.. Poenget er at leverandørene skal ha tro på at du faktisk klarer å selge noe, og at du vil kjøpe mye hos dem. Det er mye jobb og administrasjon for leverandørene å ha et lass av små nettbutikker som kunder... - de sier ofte nei.
Gjest hovedinnlegger Skrevet 3. oktober 2008 #7 Skrevet 3. oktober 2008 Omsetningen i nettbutikker er alt for liten... Jeg tror snittet på antall kunder i en norsk nettbutikk i året, er 300.... Er man da liten, er det jo ikke snakk om mange kundene som stikker innom. Altså lite lukurativt for leverandører å bruke tid på små aktører...
Gjest Skrevet 3. oktober 2008 #8 Skrevet 3. oktober 2008 Fordi de ikke ønsker merkevarer solgt på nett som i bunn og grunn er tilgjengelig for alle. Leverandørene er selektive på type butikk, geografisk spredning osv. Jeg gratulerer meg selv med å være den første nettbutikken i Norge som får lov til å selge Claire på nett. Tok meg 2 år med mye mas:) Og jeg har faktisk en fysisk butikk ved siden av. Vår nettbutikk og firma var ikke etablert når jeg begynte å henvende meg til potensielle leverandører.
Gjest Skrevet 3. oktober 2008 #9 Skrevet 3. oktober 2008 oi hvor får du tallene dine fra? Og er det 300 registrerte nye kunder hvert år eller 300 ordre du refererer til?
Gjest hovedinnlegger Skrevet 3. oktober 2008 #10 Skrevet 3. oktober 2008 Jeg leste en artikkel om dette for ikke så lenge siden. Mulig tallene var et par år gamle, men nok ikke langt unna dagens tall uansett. Ja, det var 300 betalende kunder i året - og da snakker man i snitt, altså alle nettbutikker sett under ett. Det er jo et rimelig lavt tall, tatt i betraktning digre nettbutikker som Platekompaniet osv... Tallet var skuffende lite, for å si det slik.... Det er altså ikke så lett å tjene masse penger på å drive nettbutikk, som man skulle tro. Markedet er kanskje ikke så modent ennå, som vi skulle håpe på. (Her vil jeg nok tro de vanvittige fraktkostnadene Posten opererer med har stor del av skylda, for å sette lokk på sunn utvikling av nettbutikker).
Gjest hovedinnlegger Skrevet 3. oktober 2008 #11 Skrevet 3. oktober 2008 Kan du fortelle meg litt om hvordan du etablerte den fysiske butikken din? Jeg har bare så utrolig lyst på min egen butikk, men eier jo ikke midler til å investere med. Jeg tror det er genialt å kombinere fysisk butikk med nettbutikk...
Lillegulle<3 Skrevet 3. oktober 2008 Forfatter #12 Skrevet 3. oktober 2008 Tusen takk for svar! Jeg sjønner mye av problematikken i dette. Så ser ut som jeg har en jobb framfor meg i å overbevise leverandørene om at jeg kan selge masse for de da!! Jeg tenkte egentlig mer på danske merkeklær, a la molo og mini a ture, og det har jeg jo sett i flere norske nettbutikker. Men ringer jeg eller sender jeg mail ? Og kan jeg bare presentere meg med at jeg jobber med en forettningsplan og at jeghåper å kan inngå et "sammarbeid" med dem på sikt, at jeg ønsker litt info osv ? Tusen takk for hjelp! Så snillt
Gjest hovedinnlegger Skrevet 3. oktober 2008 #13 Skrevet 3. oktober 2008 Du presenterer deg, så du fremstår som interessant og ambisiøs. Du ber så om informasjon om betingelser, priser, siste prodktkatalog osv. Det som særlig vil være av interesse for deg er fraktkostnader og eventuelle minstebestillingskrav. Du må også sjekke hva toll/moms vil utgjøre. Kanskje har leverandørene allerede en agent i Norge, da vil du bli henvist dit.
Gjest hovedinnlegger Skrevet 3. oktober 2008 #14 Skrevet 3. oktober 2008 Ellers er vel et godt forretningstips her å ikke kopiere alle andre nettbutiker du ser på nettet, med mindre du mener du kan tilby noe bedre (lavere pris el). Da blir du bare en i mengden... og markedsføringskostnadene for å gjøre deg synlig (mer synlig enn andre) er høye. Dette er nettopp slike ting du skal komme frem til med å jobbe med forretningsplanen din. Om du ikke finner en konkurransefordel hos deg selv i forhold til alle de andre eksisterende tilsvarende nettbutikkene, bør du forsøke å bane deg inn på en litt annen vei... Det er ofte greit å tenke litt kreativt, og annerledes, og sørge for å ikke kopiere, men skape noe særegent... Bare noen gratis tips i fra meg ;-)
Lillegulle<3 Skrevet 3. oktober 2008 Forfatter #15 Skrevet 3. oktober 2008 Takk takk Kan jeg spørre om nettbutikken er Lukas og Linnea ? Prøvde å google
Lillegulle<3 Skrevet 3. oktober 2008 Forfatter #17 Skrevet 3. oktober 2008 Takk takk tar alle gode råd med meg! skjønner det blir mye morsomt jobb framfor meg Har allerede brukt mange måneder på å studere forskjellige nettsteder både i norge, sverige og Danmark.
Gjest hovedinnlegger Skrevet 3. oktober 2008 #18 Skrevet 3. oktober 2008 Og ikke for å virke demotiverende altså - overhodet ikke... Det er kjempeviktig du jobber med forretningsplanen. Søk tips og råd hos andre, og les litt artikler om nettbutiker, så du danner det et solid utgangspunkt å tenke ut i fra. Fikk dine styrker og svakheter i forhold til de som vil være konkurrentene dine...
Gjest hovedinnlegger Skrevet 3. oktober 2008 #19 Skrevet 3. oktober 2008 Det tar litt tid ja :-) Men da har du også et bedre utgangspunkt!
Gjest Skrevet 3. oktober 2008 #20 Skrevet 3. oktober 2008 Molo har norsk agent. Du vil få nei til å selge kun på nett. Molo selger dessuten mye dårligere enn før generelt. Mini A Ture har norsk agent. Du vil få nei til ren nettbutikk. Jeg kjenner stort sett alle agentene i Oslo. Så jeg sier ikke dette for å være kiip. Både Molo og Mini A Ture må tolles inn. Man kan ikke sammenligne det norske og danske nettmarkedet når det gjelder klær. Hvis du visste hvor mye jeg har investert de siste 2 årene av både tid og penger så ville du nok tenkt på det litt til. Sånn som nå f.eks er alle deadliner for våren 2009 ferdig. Du kan derfor tidligst starte høsten 2009. I tillegg ville jeg sett an utviklingen i finansmarkedet fremover.
Gjest Skrevet 3. oktober 2008 #21 Skrevet 3. oktober 2008 Så utrolig fresh nettbutikken din er lotp...
M@mm@ til mine barn Skrevet 3. oktober 2008 #22 Skrevet 3. oktober 2008 Dere får det til å høres så komplisert ut jenter. Jeg startet da helt uten egenkapital og har pr i dag i overkant ca 200 kunder i mnd. Kun nettbutikk og verken lager eller lokale. Ingen investering. Jeg bygger opp eget lager nå kun ved å kjøpe inn litt ekstra av mine bestselgere.Og etterhvert som kundene handler. Jeg har på to år skapt en masse av faste/nye kunder, kun ved salg på finn.no og nettbutikken har bare vært åpen i 3 mnd. Jeg har nå Norges største nettbutikk innen selskapskjoler. Og utvider med flere hundre til. Det er ingen hokus pokus. Men jeg hadde registrert firma før jeg solgte første kjolen. Mine leverandører forlangte faste beviser på registrering m org nummer og at jeg var kunde ho3 minst 3 andre engros firma.
Gjest Skrevet 4. oktober 2008 #23 Skrevet 4. oktober 2008 Du startet en nettbutikk med homogene varer. Kan ikke sammenlignes med det HI drømmer om. Ikke har du konkurranse fra f.eks Danmark heller som er veldig store på nettbutikker til barn. I tillegg er du heldig som ikke har en varebeholdning på lager.
Gjest hovedinnlegger Skrevet 4. oktober 2008 #24 Skrevet 4. oktober 2008 Så supert! Høres ut til at du har truffet markedet der! Ja, som jeg sier, det gjelder å være litt kreativ og tenke litt annerledes...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå