Gå til innhold

Hva synes dere om denne barnesangen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En og to og tre små muslimer,

fire, fem og seks små muslimer,

sju og åtte og ni muslimer,

ti muslimer små.

Huff der hørte de noen som hvisket,

huff der hørte de noen som tisket,

se det var den onde satan,

så løp muslimene hjem.

Alle barna ropte: Allahu Akbar.

alle barna ropte: Allahu Akbar,

alle barna ropte Allahu Akbar

så dro Satan sin vei

Og det var en og to og tre små muslimer,

fire, fem og seks små muslimer

sju og åtte og ni små muslimer,

ti muslimer små.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er dette en barnesang?? Grusom!

Gjest det spirer og gror - FØDEKLAAR
Skrevet

haha, ser for meg du synge den til Erlend ja.. :-p

Skrevet

Vi lærte den på skolen i dag. I religionstimen da vi hadde om Islam.

Den er skrevet av en muslimsk dame, faktisk. Vi ble tipset om å bruke den i undervisningen om Islam når vi kom ut i jobb.

Vi syntes også den var litt spesiell, for å si det sånn...

Ville bare bare høre om det var flere som reagerte på den...

Hvorfor reagerer dere? Vil gjerne ha flere litt utdypende synspunkt på denne sangen...

Skrevet

Nja, eneste jeg reagerer på er dette med satan!?

Jeg synes ikke akkurat satan har noe i en barnesang å gjøre hehe..

Skrevet

Vel, muslimske barn har et litt annet forhold til satan enn det norske barn har.

Muslimer mener at man har en engel på hver skulder. Den ene noterer alt det gode du gjør, og den andre noterer alt det dårlige du gjør.

Når de dør vil disse englene oppsummere dette for Gud, som så bestemmer om de havner i helvette eller i himmelen.

Muslimske barn svarer ofte at de ikke ser på satan og helvette som noe skummelt, men som en motivasjon til å være en god muslim (dvs. et godt menneske.)

Skrevet

Synes den er unyansert og spiller på fordommer mot en utsatt minoritetsgruppe. Og det må da gå an å spre kunnskap og innsikt i religioner og livssyn på en annen måte enn å lage barnslige sanger av det.

Hvordan ville en selv følt det om en majoritetskultur lagde noe tilsvarende forenklet om ens egen kultur eller livssyn?

Skrevet

Ja, vi likte den jo ikke selv, og ville ALDRI ha brukt den, men poenget er at den er laget AV EN MUSLIMSK DAME, så den er jo ment for å motvirke fordommer, og ikke oppmuntre til det.

Var bare det at vi syntes den var skikkelig på kanten selv! Den framstiller jo muslimer som en slags "figurer" hvis du forstår?

Jeg hadde jo aldri kommet til å sunget "En og to og tre idianere" eller "Vesle Hoa" dersom vi hadde fått en indianer eller en afrikaner i klassen heller! Og iallefall ikke dersom jeg skulle lære elevene noe om en av delene.

Syntes virkleig det ble helt feil!

Ville bare høre om det bare var jeg som reagerte på dette...

Skrevet

Enig, ingen grunn til å forenkle så mye at det blir platt, selv om en skal kommunisere med små barn. Det har noe med å respektere både de en skal omtale og de som skal tilegne seg kunnskap sitt nivå.

Skrevet

hehe..jeg vet ikke helt hva jeg synes.

Men husk på a det ikke er lenger tilbake enn vår barndom, foreldrene brukte skremmeteknikken for å holde orden på oss..

det er jo der troll og varulver kommer fra. om enn noen år lenger tilbake

Skrevet

Ja, for meg ble dette helt feil, og jeg hadde blit sjokert dersom det var en kristen lærer som hadde skrevet denne sangen, men når det er en muslim som har skrevet detblir jeg mer overrasket og forvirra...

hmmm....

Kan man egentlig tråkke på sin egen religion, eller er det vi som har blitt for redde for å tråkke på Islam?

Er vi så opptatt av å ikke diskriminere at det ender opp med at vi på en måte diskriminerer selv?

Hadde vi reagert dersom en NORSK lærer hadde skrevet en slik sang om norske barn?

"En og to og tre små nordmenn...

...huff der kom det stygge trollet"

i.o.m. at vi faktisk har et vesentlig annet forhold til satan enn muslimer flest har... OG fordi nordmenn som regel ikke er så veldig opptatt av kristendommen, og heller ikke så ofte er kristne, mens mennesker fra muslimske land ofte ER muslimer, samt at Islam er en mye større del i livet deres enn kristendommen er i en kristen persons liv...

*knotete skrevet, jeg vet*

Skrevet

Som sagt oppfatter ikke de muslimske barna nødvendigvis satan som skremselspropaganda, men som en oppmuntring til å være et godt menneske, så det er ikke DEN biten jeg reagerer på.

Jeg reagerer mer på måten muslimer blir framstilt på.

Som om de er individer i en gruppe uten nyanser eller egne meninger, som har for vane å løpe rundt som en slags eventyrfigur og skremme bort satan.

For meg blir Islam her fremstilt på en veldig lite nyansert måte, hvor "alle muslimer er like" og dette stemmer jo IKKE med virkeligheten!

Skrevet

Synes det virker som du har et fint avbalansert og reflektert forhold til rollen du skal inn i ihvertfall. Beklager - men nå MÅ jeg se på Grosvold:-)

Skrevet

det er over en MILLIARD muslimer i verden, det er helt håpløst å si "muslimer mener/tenker/tror ....." osv.

Skrevet

jeg har lært denne sangen også, men da var muslimer byttet ut med indianere:D

Skrevet

Men det er jeg da fullstendig klar over?!?!

Har mange venner selv som er muslimer, og de er langt ifra like, for å si det sånn. Hver enkelt av dem praktiserer Islam på sin egen måte, og det er jo noe med det mest fascinerende med denne religionen. At den er så forskjellig, og at man ikke kan si noe om hvem som egentlig praktiserer den "korrekt".

Var bare TREDJE gangen jeg forsøkte å forklare at muslimske barn ikke nødvendigvis har det samme synet på satan som oss at jeg glemte ordene MANGE AV DE MUSLIMSKE BARNA...

Skrevet

Studentmamman, kan jo ikke noe for at en muslimsk dame har skrevet denne sangen. Hun lurte hva vi syns om sangen, og ikke hva HUN mente om den! Jeg reagerte på sangen selv, men faktisk er det jo ikke noe værre enn å synge om indianere, når man tenker etter...

Skrevet

Hihihihihi - jeg har hørt sangen før (har muslimsk svigerfamilie) :) Og ja - jeg reagerte jeg også *ler* Men tror du har noen viktige poeng i innlegget ditt... vi er blitt veldig redd for å diskriminere og nei jeg ville nok ikke ha reagert dersom man sang "En og to og tre små nordmenn... huff der kom det stygge trollet" Hahahahahaha jeg syntes det var utrolig bra skrevet:)

Og ja, vi har et vidt forskjellig forhold til satan enn det de fleste muslimer har. Jeg har et VELDIG anstrengt forhold til helvete og satan og vil IKKE at barnet mitt skal måtte forholde seg til dette... men samboeren(som er muslim - dog ikke praktiserende) synes ikke dette er noe problamtisk da dette var en del av hans barndom - Satan dukker jo opp i ganske mange muslimske eventyr og sanger:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...