Gå til innhold

Sykemeldt og sydentur

eldbjorgandrine.blogspot.com

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sydentur som jeg har planlagt om en uke. Gleder meg slik.

Men nå er jeg blitt sykemeldt, og skal til legen igjen mandag, og kommer til å bli sykemeldit videre.

Hvordan er dette, har jeg lov å dra på ferie til utlandet når jeg er sykemeldt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ha en godkjenning - tror det er fra legen - om at det er ok at du reiser. Vet ikke om arbeidsgiver også må ha beskjed.

Skrevet

Men greier du å dra på tur om du er sykemeldt da?

Er det ikke bedre å utsette turen til man er frisk?

Skrevet

Så lenge du er sykemeldt har du heller ikke lov til å dra utenlands uten tillatelse fra NAV.

Du må hente en papir søknad på NAV (den ligger ikke på nett), og den må både du og legen din fylle ut, og så enten godkjenner NAV eller ikke.

Dette gjelder for alt opphold utenlands, uanvhengiv av lengde på oppholdet, så lenge du er sykemeldt.

Skrevet

Ingen problem å reise på sydentur og være sykemeldt samtifig,men du ka jo risikere at du ikke får betalt den uka.

Det å reise utenlands blir jo regnet som ferie,så du må i tilfelle få legen til å fylle ut det skjemaet som hun over her viser til.

Jeg har vært i syden og vært sykemeldt.

Jeg tok det som en uke ferie da,uten lønn fra nav.

Skrevet

Jeg var også sykemeldt og på en ukes ferie, fikk det godkjent fra NAV. Brukte ikke ferie, men var sykemeldt på ferien også så det går også ann. Men det kommer nok ann på¨hva en er sykemeldt for osv.

Skrevet

Mom2Two: Må du være så irettesettende?? Ikke meningen å svare for HI her - men hun spør virkelig ikke råd i forhold til om hun skal reise eller ikke - hun spør om hun trenger godkjenning! Regner med hun klarer å tenke selv !!

Skrevet

Jeg mente ikke å være irrettesettende, thank you very much..

Jeg mente bare å si at det går an å få utsatt ferien, hun trenger ikke å ta den mens hun er syk. Hun kan få igjen på reiseforsikringen, og utsette feriedagene.

Grrr...

Skrevet

Jeg var en uke i syden da jeg var gravid og sm. Hadde jo ferie fra jobben og sagt i fra om ferie til nav, så da var det ikke noe problem.

Skrevet

Men du vet jo ikke om hun er syk - det kan være mange grunner til at man er sykemeldt - en sydentur kan kanskje være akkurat den "behandlingen" hun trenger.

Skrevet

Det et par punkt som det må tas hensyn til før du får godkjent å dra til utlandet mens du er sykemeldt.

For det første, blir det spurt om du hadde avtalt ordinær ferie den uken, fordelen med å ta ut ferie er at da blir sykemeldingsperioden blir "utvidet" og har du ferie kan du reise og gjøre hva du vil.

Det andre er om du er under behandling og om du skal til noen spsialister, uutredning,røntgen osv mens du er sm og i nær fremtid, da kan det være vannskelig å få innvilget fritak til å reise.

Er diagnosen av en slik art og at du vil ha medisinske fordeler av å reise til syden blir det som oftest godkjent og selvsagt om det ikke går utover behandling og undersøkelser.

Men du kan ikke reise uten å få det godkjent først, velger du alikavell å reise uten å gi beskjed og blir oppdaget, er det lite hyggelige konsekvenser du får.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...