Gå til innhold

Jordmødre er som en innsprøytning med valium

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan slepe meg til jordmor, overbevist om at jeg synger på siste verset. Der møter de meg med sitt milde vesen, og gir meg all den roen jeg trenger for å kose meg i svangerskapet frem til neste jordmortime. Lurer på om man kan bli avhengig :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner veldig godt hva du mener. Det er noe med fremtoningen deres og roen de har, pluss at de alltid beroliger en. Mye hyggeligere å gå der enn og gå til lege synes jeg. Har forsåvidt bare vært en gang hos legen og da sutret hun over at jeg bare måtte gå til henne og tilbrakte resten av tiden til å snakke om jobben min (jobber i tv), så JA!!!! - Ingen som har klart å berolige meg mer enn jordmødre, være seg min faste eller de på Føden!

Skrevet

Jeg gikk til lege en gang, og det var en gang for mye. Hun hadde ikke peiling på svangerkap i det hele tatt, og kunne strålende fortelle meg den revolusjonerende nyheten at det faktisk nå gikk an å ta utvendig ultralyd i uke 18. Hun skjellte meg så ut rett før jeg skulle ta blodtrykket frodi telefonen min ringte så blodtrykket ble skyhøyt.

Nå går jeg til privat jordmor. Tre hundre kroner timen, og det er vel brukte penger.

Hehe.. bruker legen din timen til å snakke om jobben din? Herregud! Glad jeg ikke har en jobb som går utover min kvalitetstid med helsevesenet ;)

Skrevet

Jordmora jeg gikk til var mer som en innspøyting av rødsprit, følte for å kaste opp og hadde hovedpine når jeg hadde vært der. Denne gangen går jeg derfor kun til lege og er fornøyd med det.

Skrevet

hodepine skulle det stå, men det går vel for nesten det samme=)

Skrevet

Ja de er vel forskjellige de også. Når jeg tenker meg om var hun jordmoren som tok ultralyden min ganske usjarmerende. Hun var lei av livet fikk jeg inntrykk av.

Men det er det som er fint med privat jordmor, at jeg selv kan velge hvem jeg skal gå til. Nå har jeg vært veldig heldig på første forsøk da. Og jeg har en skikkelig elendig fastlege. Det er så mye om og men med å skifte fastlege så i min desperasjon søkte jeg opp jordmor hvor jeg kunne få time på dagen..

Syns heller ikke tre hundre kroner er mye for en time. De har all tid i verden føles det, mens fastlegen får det til å virke som om at jeg er en vare på et samlebånd. Rekker nesten ikke sette meg ned i stolen engang før jeg må ut.

Det som også er bra med de jordmødrene jeg går til er at de er jordmødre på sykehuset hvor jeg skal føde også, så jeg kan være heldig å få se et kjent fjes under fødselen.

Skrevet

Snakk om å generalisere! Fint at noen er fornøyd med sin jordmor, men jordmødre er da like forskjellige som andre folk. Noen bra og noen mindre bra. Jeg er skikkelig misfornøyd med min. En time var mer enn nok. Derimot er jeg kjempefornøyd med fastlegen og skal ta resten av kontrollene hos henne.

Håper forresten at alle finner de liker å gå til kontroll hos-samme om det er jordmor eller lege!

Skrevet

Det hørtes kanskje generaliserende ut? Tenkte ikke så nøye over det egentlig. Jeg var bare glad etter å ha blitt beroliget av min jordmor.

Selvfølgelig har folk forskjellige opplevelser være det seg med jordmødre eller leger. Det eneste jeg vet er at mine erfaringer tilsier at jordmødre (jeg rullerer mellom 3 stk) tar seg god tid og gir veldig gode forklaringer på ulike problemstillinger i svangerskapet. Fastleger har avsatt rundt 20 minutter per pasient, veldig ofte allerede med et sprengt tidskjema noe som passer meg dårlig. Også understreket jeg også at dette er privat jordmor, det kan ha noe med saken å gjøre.

Skrevet

Jeg er en person som ikke har behov for å sitte å mase og tjase med personer jeg ikke kjenner. Dvs leger og jordmødre. Jeg er mer enn nok fornøyd med at de sjekker at alt står bra til med min og babyens helse. Jeg leser meg til den kunnskapen jeg trenger. Har hittil bare gått til lege og det har vært helt supert. En kjempedyktig kvinnelig lege med 3 svangerskap bak seg. Hun svarer på det jeg lurer på og ikke mer enn det. Helt ok.

Var første time til jordmor for en liten stund siden, og det ble bare for mye for meg asså. Nå er jeg sikkert skikkelig barnslig, men hun satt å knep seg i hengepuppene sine og smattet med tungen for å etterligne babyen. Jeg ble mer satt ut enn å egentlig få med meg hva hun snakket om...Amming altså.

Også maste hun i vei om kosthold og ting jeg har fullstendig roen på fra før.

Men vi er alle forskjellig, noen liker mas og tjas, andre foretrekker effektivitet og fort ferdig med sakene.

Skrevet
Høres ut som om at du har fått en rimelig sær jordmor :) Jeg fjaser og tjaser ikke jeg heller når jeg sitter hos jordmor, det ser jeg ikke poenget med. All info jeg får er konstruktiv og gjerne oppklarende i forhold til all info jeg finner på nettet. . Ok, jeg endrer overskriften: "Noen jordmødre og noen fastleger er som en innsprøytning med valium" ;) Bare sånn i tilfelle noen skulle tro at jeg med mitt forsøk på gla-innlegg ønsket å starte et korstog mot fastlegene.. Som noen over her sa, det viktigste er at hver enkelt finner den ordningen som passer for seg :)
Skrevet

Jeg er ikke enig med HI, men jeg har nok vært uheldig.

Jeg skal aldri gå til jordmor mer. Hun var taus som en østers og virket utbrent. Hun var bare lykkelig hun slapp alle nattevaktene på sykehuset.

Jeg gledet med til hver gang jeg skulle til legen. Hun var blid og hadde god tid.

Tror det handler mest om hvem du treffer på. Jeg har bare dårlig erfaring med jordmødre.

Skrevet

I følge det folk sier her inne om sine erfaringer med jordmødre så høres det ut til at jeg har vært veeeldig heldig. Men så har jeg som sagt vært ekstremt uheldig med fastlege så det går opp i opp. Jeg skulle jo ha skiftet fastlege for lenge siden men jeg setter aldri mine ben på et legekontor normalt sett så jeg har ikke giddet.. Når jeg så ble gravid så var det litt sent liksom.. Håper i alle fall at jordmødrene som skal være til stede under fødselen er mer lik de jeg har møtt enn dem mange av dere har møtt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...