Gå til innhold

En utfordring til neffi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Klarer du aa argumentere for hvorfor, si et foster som er 6 uker, er et barn, paa en saklig maate?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi hjertet begynner å slå i 4 uke? Fordi alle organer blir dannet de første ukene?

Skrevet

Men man kan knapt se forskjell paa katt, gris og menneskefoster paa et slikt tidlig stadie. Hvorfor sier du at man dreper barn naar det er foster det er snakk om?

Skrevet

Eh fordi det vokser inni et menneske kanskje? Sier seg selv det....Et fiskefoster vokser ikke inn i deg eller meg...

Skrevet

Er ditt argument for at det ikkje er eit menneske at det lignar på ein fisk, er jo ikkje det så veldig saklig?!

Kor tid meiner du det blir eit menneske og kva er det viss det ikkje er eit menneske?

Gjest nanny carrie
Skrevet

Jeg vil bare si en ting til deg neffi. Du har sikkert hørt det før.

Bak hvert nick du kaller morder og lignende ting sitter det en ekte person. En person som gjerne er i en vanskelig situasjon. Det hjelper ikke henne at du kaller henne morder. Den eneste som "Tjener" på det er deg. Det du i høyden oppnår er at hun tar abort og går rundt og er lei seg fordi hun ble kalt morder. Du sier du skal bli sykepleier og da burde du vise litt hensyn, utvise litt mer... empati. Selv om du ikke liker det så er det sånn loven er idag og jeg tror du sårer mange med kommentarene dine, det er rett og slett ikke vits i.

Det er helt greit at du er imot abort men prøv og utvis det på en annen måte. Du trenger ikke skrive et horribelt innlegg hvor du kaller en person en syk, kald morder når alt personen har gjort er å lufte tanker. Det er faktisk ganske slemt gjort..

Skrevet

Saapass skjoenner alle, men et 6 uker gammelt foster har lite til felles med en baby.

Skrevet

Som sykepleier selv, så skremmer du meg med dine holdninger. Du sier du aldri kommer til å jobbe med abort... Hvor har du tenkt å jobbe da? Jeg har møtt abortspørsmålet mitt så mange ganger i mine 6 år i yrket.

Jeg har møtt på problemstillingen både på medisinsk og kirurgisk avdeling. noen må ta abort pga egen sykdom, det kan du møte innenfor hvilken som helt avdeling eller kommunal tjensete. Psykiatri, hjemmesykepleien, og faktisk på sykehjem.... Jeg hadde en gang en samtale med en eldre dame som hadde tatt abort med et barn utenfor ekteskapet. Siden abort ikke var lovlig på den tiden, ble det gjort av venner, og hun ble skadet nedentill for livet. En natt hun ikke fikk sove, snakket vi lenge om dette. Hvordan samfunnet var på den tiden, hvorfor hun da trodde hun ikke kunne beholde.... Hvordan hun likevel var glad for avgjørelsen sin den dag i dag. Jeg følte med damen, kjente på sorgen hennes. Ville du bare gått eller?

Skrevet

Kan ikke folk få ha de tankene og følelsene ang dette uten at de må argumentere for hvorfor?

For meg så har jeg tenkt på mine som mine barn fra det øyeblikket jeg viste jeg var gravid. Hva andre tenker og når de anser det som et menneske får være opp til dem selv.

Skrevet

Joda, det kan de. Men hun trenger ikke lire av seg en masse skit til folk som står i en vanskelig situasjon med hht abort. neffi kommer til å jobbe som sykepleier, da kaller man ikke folk som tar abort for mordere, enkelt og greit.

Skrevet

Jeg syns neffi kunne ha godt av aa oeve seg paa aa argumentere for sine syn paa en ordentlig maate siden hun uansett har et ustoppelig kall naar det gjelder "abort-debatten". Jeg blir pinlig berort paa neffis vegne naar jeg ser hva hun faar seg til aa skrive. Ellers syns jeg det er en viktig debatt, som jeg tror vi alle kan ha godt av, og deltakelse i traaden er foroevrig frivillig Ugl@ ;-)

Skrevet

Men når det er "sagt" så skal det også sies at de som kaller jenter som har tatt abort for mordere ol. ting virkelig bør gå inn i seg selv, de er i hvertfall ikke noe bedre mennesker selv. Med menneselighet er en god ting, og det å respektere at man har forskjellig syn på dette.

Jeg kan faktisk se og forstå at i visse tilfeller for enkelte så er det forståelig at noen velger abort, egentlig i mitt tilfelle også, men jeg klarte bare ikke gjøre det, og det er jeg veldig glad for i dag *titter bort på 10åringen min*

Gjest Sauen er på tjukka igjen=)
Skrevet

Da jeg tok abort for noen år siden, møtte jeg på en sykepleier av denne sjangeren. Det var rett og slett en grusom opplevelse. Jeg håper neffi aldri kommer borti disse problemstillingene i jobben som sykepleier. Sånt kan ødelegge folk fullstendig.

Skrevet

Helt klart, som sykepleier så vil jeg helst ikke oppsøke de jobbene der jeg må ha direkte befattning med abort, men kommer uansett til å behandle pasienter med respekt og gi dem den omsorgen de trenger uansett om de har tatt abort eller hva annet de måtte ha gjort som ikke er helt "rett" i mine øyne, det er man forpliktet til som sykepleier.

Man bør ikke være for ekstrem i holdninger heller i dette yrket....heller være litt forsiktig og nøytral når det gjelder visse ømtåelige ting.

Jeg tror neffi vil møte seg selv i døra en dag...

Skrevet

Bare en liten ting,man kan ha synspunkter selvom man er sykepleier,en lege på legesenteret her henviser kvinner som skal ta abort til andre leger fordi hun selv er totalt motstander av abort.

Skrevet

Men hvorfor skal Neffi være nødt ti å forsvare sin rett til å ha disse åsiktene når dere vi ha respekt for deres åsikter. Ja neffi er ekstrem i uttalelsene sine her inne, og hun rører i et ømfintlig tema. Jeg trur faktisk ikke neffi er slik øye for øye med noen. Og hvis jun skulle være det i arbeidet vil hun fort være av med det. Det er hun for smart til.

Skrevet

En reell probemstilling kan for nevnte neffi bli som denne:

Neffi jobber som sykepleier på en kreftavdeling. Der møter hun Anne som pga kreften og faren for å miste sitt eget liv må ta abort. Neffi skjeller ut og angriper Anne så sterkt at hun 1: velger å beholde, men kan ikke gjennomføre behandlingen, og dør få mnd etter fødsel. Eller 2: hun tar abort men neffis ord har rammet så hardt at hun som allerede er langt nede pga kreften velger å avslutte sitt eget liv. Et foster er et foster. Men Anne var kanskje allerede mor for andre barn som trengte henne mer, eller potensiellt mamma for flere så snart hun ble frisk.

Liknende situasjoner kan oppstå i HELE helsesektoren, selv har jeg hatt flere pasienter hvor abort enten har kommet opp som tema (antal svangerskap føres feks i de flestes helsekort/journal uansett tilstand), eller hvor abort har vært direkte årsak til behandling og oppfølging.

Det er HELT GREIT å være mot abort. Men det er over hodet ikke akseptabelt å gi utrykk for sine personlige meninger ovenfor pasienter, pårørende eller andre som kan føle seg støtt. En ting er å frasi seg å være med å utføre selve inngrepet, men man kan ikke fraskrive seg å behandle se som skal ta, eller har tatt abort. Da skal man, uavhengig av personlige meninger opptre proffesjonellt og støttende.

Skrevet

Neffi kan ha hvilket syn hun bare ønsker hun så lenge hun respekterer andres syn. Jeg respekterer begge synspunkter jeg. Er FOR selvbestemt abort men ville ikke tatt abort selv.. Det er ikke hennes syn hun må forsvare, men HOLDNINGENE! At man er morder og ikke fortjener barn! OG sammenligner kvinner som tar abort med satan!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...