temine Skrevet 3. oktober 2008 #1 Skrevet 3. oktober 2008 Må man virkelig unngå å bruke tamponger gjennom renselsens hele 6 uker?? Under mensen bruker jeg bare tamponger, aldri bind. Sist brukte jeg bind hele renselsen, tror jeg hørte noen som sa man måtte det. Ble veldig plaget med soppinfeksjoner den gang, det er jo så tett å gå med bind/truseinnlegg hele dagen og hele natta! Håper man kan bruke tamponger etter i alle fall ei lita stund. Noen som vet sikkert?
toa med 2 jenter og spire:) Skrevet 3. oktober 2008 #2 Skrevet 3. oktober 2008 ao,hadde du virkelig orket det?tror ikke det er noe lurt heller nei.det skal jo gro på plass igjen og da ripper du det jo bare opp igjen med det da.du får ta bind og leve med det den lille stunda og det er jo ikke sikkert du blør så mye denne ganga da.får bare lufte,tørke deg godt da og dusje litt ofte heller da.de anbefaler det jo ikke og jeg hadde aldri brukt det og har ikke det heller jeg da.
MammaTil2Gulljenter Skrevet 3. oktober 2008 #3 Skrevet 3. oktober 2008 jeg TVILER veldig sterkt på at du vil prøve å stappe noe som helst oppi der til å begynne med. Jeg synes jeg var sprek da jeg og samboer prøvde å ha sex 3 uker etter, men det funka altså ikke... Det kommer veldig mye istarten og mot slutten kan du jo ha et bind eller et truseinnlegg...ikke alle aom har så mye mot slutten, men de fleste pleier å være litt ømme selv etter 6 uker.
temine Skrevet 3. oktober 2008 Forfatter #4 Skrevet 3. oktober 2008 Kunne gjerne brukt tampong etter 3 uker sist, da var stingene grodd og jeg hadde ikke noen smerter lenger. Er jo selvfølgelig ikke sikkert det blir slik denne gang, men greit å vite om man har muligheten;) Tenker som så, at om man kan ha sex etter tre uker, kan man ikke da bruke tampong også? Eller er jeg helt på jordet?
jinte1983 Skrevet 3. oktober 2008 #5 Skrevet 3. oktober 2008 men nå er jo ikke pikken konstant inne da... sex vs tampong, så vinner som regel tampongen her hos meg hvertfall med tanke på varighet inne om gangen og det er jo snakk om masse bakterier og slik.... er vel derfor de anbefaler oss å ikke bruke tamponger når jeg har mens blør jeg så masse fra dag 1 til 7 at jeg må bruke tampong og tjukkt bind sammen, og da går det akkurat... så sleit litt etter sist fødsel, men det gjelder å bytte heidundrandes ofte og være renslig, så overlever til og med jeg ett par måneder med blødning slik som sist
MammaTil2Gulljenter Skrevet 3. oktober 2008 #6 Skrevet 3. oktober 2008 soppinnfeksjoner blir "kurert" ved mensen,,,Legen min sa at sopp kommer når det er surt i underlivet og at blodet(som er basisk) nøytraliserer og normaliserer ph-verdien... Der for er det lurt at man bruker bind og ikke tampong. Man kan ha sex rett etter fødselen om man føler for det, det sa iallefall hun jordmorenfra samtalen om fødselen...noen må jo være forsiktige pga sting som må fjernes på 6 ukerskontrollen.
Gjest Skrevet 3. oktober 2008 #7 Skrevet 3. oktober 2008 jeg for min del bruker tamponger ved mens, men ved renselsen skal jeg bruke bind og unngå bakterier. Ser for meg en ubehagelig (og klinete periode) men det går over. Greit å få det ut og renses på best mulig måte. Er vel ikke mest interessant å dytte noe inn der heller antar jeg, etter en fødsel (?) Blir bind her iallefall.
Madamina Skrevet 3. oktober 2008 #8 Skrevet 3. oktober 2008 Ville aldri stappet en tampong inn der nei. Best å få livmoren tømt så effektivt som mulig (og der kommer en del mer enn ved vanlig mens, tro meg). Tror også livmorhalsen er mer åpen og sårbar ved renselse enn mens. Nei, hurra for sykehustruser og kjempebind. - og masse dusj Den jordmoren som sa man kan ha sex rett etter fødsel må jo være sadomasochist. Ikke særlig lur ihvertfall. Jeg prøvde etter 3 mnd sist og endte med å måtte bruke bedøvelseskrem for å i det hele tatt kunne gjennomføre samleie (hadde et litt stramt arr). Ikke særlig yummy.
babygullz <3 vilde Skrevet 3. oktober 2008 #9 Skrevet 3. oktober 2008 Jeg hadde ikke turt å bruke tampong...
Girlygirl83 Skrevet 4. oktober 2008 #10 Skrevet 4. oktober 2008 Bare så det er sagt så er tampong mye tettere enn bind. Eller..man har mer sjanse til å få soppinfeksjon med tampong enn med bind. Tampongen suger jo opp all fuktighet i skjeden, mens bind fanger jo bare opp når det kommer ut. Ville aldri brukt tampong så lenge som 6 uker. Bruk bind.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2008 #11 Skrevet 5. oktober 2008 Du må tenke på at grunden til at du blør er at du har et digert sår i livmora etter morkaka. Så det er en ganske stor infeksjonsfare, så derfor er det nok ikke anbefalt å bruke tampong
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2008 #12 Skrevet 5. oktober 2008 Au, hørtes ikke noe særlig ut med tamponger, ærlig talt... Hva med tøybind, da? Kjenner noen som har gode erfaringer med det. Da slipper man at det blir tett og innestengt... Men, så var det det med vasking da.
jinte1983 Skrevet 5. oktober 2008 #13 Skrevet 5. oktober 2008 om man bytter bind ofte, og vasker seg samtidig (våtserviett e.l) så blir det ikke så innestengt og tett
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå