Gå til innhold

Yaiks, jeg er mamma til en natt-torturist! Flere novemberbarn som er det??


Bebés'ilvousplâit

Anbefalte innlegg

Uff, nå går jeg snart ut av mitt gode skinn! Vi legger jenta vår for natta i 19-20-tida på kvelden, noen ganger før. Da tar det en stund før hun sovner. Det blir en del turer inn og ut av soverommet, men det er liksom greit, for da er man jo selv forholdsvis våken og opplagt.

 

Problemet er at hun våkner for pupp første gang like før vi legger oss, ca. kl. 23. Så våkner hun igjen annenhver time til hun bestemmer seg for å stå opp (hold dere fast) kl. 5! Da har vi ikke sjans om å få henne til å sove igjen. Jeg vet jo at det ikke skal være sånn og helsesøster er streng og sier at "nå skal du ta natta tilbake". Men det er virkelig ingenting annet enn pupp som gjelder når hun våkner om natta!

 

Jeg lurer litt på om det er noen andre som har det sånn og hvilke grep dere i så fall gjøre for å prøve å snu situasjonen? Dessuten lurer jeg på om det kan være ammingen i seg selv som er roten til "alt ondt" når det gjelder sovesituasjonen hennes. Dere som har sluttet å amme - har dere fått mer sammenhengende nattesøvn av den grunn? Og til sist - er det noen som har noen råd å gi en sliten og smådesperat mamma som attpåtil så smått er begynt å jobbe igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dottera mi får ikkje pupp før 6, og somregel søv ho til ca 6. Me passe på at ho har ete seg mett i løpet av dagen slik at ho er mett. Då skal dei strengt tatt ikkje trenga mat før på morgonen. Du må nok venne ho av me dnatt-puppen. Me bestemte oss for i gi vatn om natta(Nå puppa hu berre ein el to gonger om natta), og at puppe-kranen er stengt fram til 6. Gjekk overraskande bra.

Håpe du får orden på det snart, for d må vera utslitande på deg ja:)

 

Lykke t:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

kjenner meg godt igjen der. me og bare bestemte oss for å slutte med puppen klokka 23 og det tok en liten stund før han skjønte at han ikkj fikk pupp. men nå legge me han bare ned og gir han smokken. så våkner han i 02 tiden då får han vann , så våkner han klokka 5 og da tror han at dete morning

 

men vi jobber med at han ikke skal la han få stå opp klokken 6-7 om morningen. vi prøver . jeg og min mann jobber fult nå , så det e kjipt med en liten som ikkj sover rundt:(

 

men vi jobber med saken

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også hatt det sånn... Jeg skriver har hatt og håper det nå stemmer :-).

 

Her sov han rundt tidlig, men har de siste månedene begynt å våkne for nattmat igjen. Det ble egentlig verre og verre, med unntak av noen få netter innimellom der han sov hele natta. Han våknet rett etter vi var kommet til ro,- altså ca 23.30 og fikk pupp, og så var det pupp igjen om et par timer og morgen kl 05.00. Og jeg er helt sikker på at gutten var mett og god på grøt, melk og alt når han la seg i 20-tiden.

 

Det vi prøvde nå var at pappaen gikk inn til han og la han ned igjen når han våknet. Han fikk litt vann også, men det var ikke interessant. Han roet seg ikke, så pappa satt inne hos han og holdt en hånd på han og rugget og nynnet til han roet seg. Første natta tok det en time, neste tre kvarter og så ble det et kvarter. De siste nettene har jeg gått inn til han i 04 tiden fordi han har våknet,- og sagt det er natt og sove godt og lagt han ned i senga igjen fordi han alltid reiser seg med en gang han våkner. Jeg har måttet gå inn to-tre ganger, nokså rett etter hverandre, men så har han sovnet. Det betyr at etter vi har klart dette har han sovet til i 8-tida om morgenen. :-)

 

Altså mindre mat og lenger soving.... Nå håper vi bare at dette fortsetter, men jeg syns ennå det er vanskelig å ikke finne fram puppen når han er så lei seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, vi har fått turbo netter vi også! Ammer når hun legger seg, og som hos noen av dere andre, må inn og ut en god del ganger før hun sovner. Så sover hun 3-4 timer, ammes, og våkner så etter 2-3 timer og gir seg ikke før hun får pupp. Så er hun nokså urolig fra 3 til 4 hvor vi etterhvert tar henne over i vår seng i seks tiden og da sover hun til ca 07.30. Er så ufattelig lei av å være så mye våken om natta. Har forsøkt nattavv, men gikk ikke veldig bra. Vet ikke halt hva vi skal ta oss til, må bare håpe at dette også er en fase som går over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

han er kjempe flink å legger seg ca 20.30..etter å ha spist en skål med grøt og en flaske nan.

Så sover han ca 1 time... og vokner opp, griner heilt til vi tar han opp...om vi prøver å legge han igjen,hylskriker han...

Ender som regel med at han sitter på fanget til pappaen og ser tv...gjerne til kl 23-24... da er han beg å bli trøtt igjen å sovner somoftest i fanget...

Vi føler virkelig at dette har blitt en stygg uvane,og vil veldig gjerne finne en løsning.

var på HS i dag... dei anb. oss å ikkje ta han ut av senga..men gå inn stryke forsiktig på hodet og roe han...og gå ut noen min...og heller gå innigjen ..gjenta det samme...

noken som har ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vår datter har også våknet kl 5.00 og vært tilsynelatende uthvilt da..sukk. Dette har vart siden ca mai/juni frem til nå. Hun våknet også svært ofte om natta da jeg nattammet, ca hver time/annen hver time, selv om jeg var kjempestreng på å kun amme etter tre timer. Ting ble MYE bedre etter nattavenning ved 7,5 mnd - da våknet hun ca 1-2 ganger pr natt. Etter at vi la henne på eget rom (9 mnd) sov hun natta igjennom for første gang. Vi opplever at hun er svært var for lyder. Hun våkner fortsatt flere ganger fra hun er lagt kl 19 frem til en siste amming jeg har ca 22.30. Sover oftere og oftere da helt til kl 5 og av og til kl 6 nå i det siste , jippi.... Har strevd masse med å utsette morgenpupp til kl 6.

Som du skriver så lurer jeg på om ammingen er roten til alt vondt. At dersom jeg kuttet ut pupp kl 22.30 ville hun kanskje sove mer sammenhengende?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. HI her. Tenkte jeg skulle fortelle at vi endelig har fått gode netter her i huset. Jenta vår sover nå hele natten (ca. 11-12 timer i strekk) og har gjort det 4 netter nå, så da tør jeg tro på at det varer! Jeg gjorde egentlig ingenting for å nattavvenne henne - hun bestemte seg av seg selv for at hun også ville ha sammenhengende søvn, kan det virke som :-)

 

Lykke til til dere andre som fortsatt sliter med nattesøvnen. Håper det snur seg snart for dere også!

 

Uthvilt klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

endelig virker det som at prinsen vår har skjønt at det er natt...etter han har lakt seg =)

beg for 2 dager siden... da lot vi han grine en stund før eg gjekk inn til han og sa "no er det natt,må sove, mamma er her "

så gjikk eg tilbake til stuen...han gråt lenge... eg gjekk inn til han og tok han på fanget,og gav han vann på tutekoppen,da han var veldig tørst og svett etter å ha grene... Etterpå la eg han i senga si igjen...han sutra litt..men leita fort etter kosekluten og bamsen sin...utrolig nok sovna han etter det. og sov til neste morning kl 10.30

i går var det pappaen sin tur å prøve, han gav han grøt..la han ca 19,30

og han sov til 21.45, da beg han å grine litt..da fikk han en flaske nan..og la seg til å sove med en gang...og sov til i dagtildig kl 10.00

så vi har bestemt oss for at vi skal klare dette videre ;)

Lykke til dere andre og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Trodde man skulle vært ferdig med nattamming nå? Mini her har sovet hele natta fra han var halvannen mnd så jeg kan desverre ikke hjelpe deg, men skulle tro det ville hjelpe å venne av med pupp på nattestid. Har ikke noe erfaring med nattavvenning, men tror det er vanlig å gi vann istedet(?), og så må nok pappan trå til for mamma lukter jo melk og da er nok ikke vann godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...