junijente fikk julijente Skrevet 3. oktober 2008 #1 Skrevet 3. oktober 2008 Vi har begynt å gi stesønnen min ukepenger, i håp om at han etterhvert skal forstå at penger ikke vokser på trær, og at han skal lære seg å tenke gjennom pengebruken sin. Foreløpig klarer han veldig fint å bruke opp ukepengene på to dager, men det er ikke mer å hente hos oss før neste helg likevel. Men når han har vært hos mamma, kommer han gjerne hjem med flere hundre kroner, som han har fått av bestemor (altså mormor). Og dermed har han lært at han fint kan bruke opp pengene fra oss fort, for han får jo mer uansett :-( Det er jo hyggelig at bestemora vil gi ham noe, og jeg mener at besteforeldre har lov til å skjemme bort barna litt, men ikke med flere hundre kroner i uka! Da gutten bodde hos mamma fikk han gjerne penger fra bestemora om han skulle være med dem til byen, men nå går han faktisk på skolen i byen, og da er jo dette et litt dårlig argument for å gi ham penger. Det hører med til historien at vi ble skikkelig uvenner med guttens bestemor da han flyttet til oss (hun truet med både det ene og det andre), så det er ikke så lett å ta opp dette med pengene med henne. Vi mener jo ikke å være slemme med gutten, bare hjelpe han til å få litt kontroll på pengebruken, det er ikke SÅ mange år til han skal klare seg selv (han er 13), men hva skal vi gjøre? Han kan jo ikke bare løpe til oss eller bestemor når han blir 40 og har brukt opp lønninga si...
*-* Skrevet 3. oktober 2008 #2 Skrevet 3. oktober 2008 Vi har littebitt av det samme her også faktisk, senest i går kom den ene hjem etter høstferiebesøk med dobbelt så mye penger som hun får i ukelønn. Ikke til noe spesielt, bare noe hun fikk da hun dro. Og så gir de ikke likt heller, de gir liksom bare til den som tilfeldigvis var det akkurat da. Det er litt snålt syns jeg. Tjue spenn er liksom greit, men hvis det er en hundrings så syns jeg det er litt rart å bare gi til den ene selv om den andre ikke var med den ettermiddagen. Uansett, det er ikke så mye vi kan gjøre med tror jeg, det blir rart om vi skal bestemme hva mors foreldre skal gjøre. Men det går jo an å bestemme at penger over en hvis størrelse skal spares til større ting, altså legges på bøsse og bli utilgjengelig til man har spart nok, mens ukepenger kan få brukes mer fortløpende? Det er det vi prøver å gjøre her. det positive med det er at de blit litt mer gira på å spare også, for det går jo litt fortere. Og så kan de jo faktisk få kjøpe seg litt ordentlige ting de ønsker seg selv. Men vi har hatt kommentarer her på at de ikke trenger å hjelpe til fordi de ikke trenger ukelønn, hehe, da blir man jo lettere oppgitt. Så nå har de faste oppgaver enten de føler de trenger penger eller ikke. Jeg tror kanskje det er en av de tingene som kan bli litt sånn med to familier også, det kommer kanskje litt mer penger inn fra alle kanter. Men gavmilde besteforeldre finnes jo overalt. Man kan jo prøve å be dem spare store lapper til bursdagene, men hvis mor til barna ikke er enig er det jo lite man kan gjøre. Tvangssparing av større penger, evt på konto, er det beste jeg kan komme på.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2008 #3 Skrevet 3. oktober 2008 mulig funker det ikke så bra i din familie med ukelønn, denne ordningen er jo ikke noe en MÅ ha, en må legge litt opp etter behov og hva som oppnår ønskede resultater. ukelønn for å hjelpe til hjemme er ettter min personlige mening en uting. jeg mener at unger bør hjelpe til hjemme som del av felleskskapet og tilhørigheten og det å dra lasset sammen, gammel kommunistisk tankegang som yt etter evne og få etter behov. forvent ikke like mye av 2 åringen som av 12 åringen, men alle kan vi da hjelpe til. 2 åringen vår lukker porten, og dekker på bordet til middag. 12 åringen derimot gjør ingenting. hadde sikkert gått fortere å dekke bordet selv, og ikke minst å lukke porten, men det gir jo følelsen av å mestre, være viktig og å bidra, hjelpe litt til :-)
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2008 #4 Skrevet 3. oktober 2008 s. et lite tillegg. dere kan ikke godt si noe til mormor om dette, men dere kan tilpasse dere. gi mindre penger selv, eller oppmuntre til sparing som de sier her oppe. da snur dere det jo til noe positivt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå