Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan svare meg på når en graviditet gjerne begynner og vises? I tillegg lurer jeg på dette med vektøkning. Jeg er ca 7 uker på vei, men har gått opp 2,5 kilo allerede. Er det veldig unormalt? Sulten hele tiden - noe jeg ellers stort sett aldri er. I tillegg har jeg lyst på noe søtt veldig ofte. Jeg var riktignok ganske slank da jeg ble gravid, men vektnålen har hoppet fra 52 til 54,5 allerede.. Litt skremmende, men selvfølgelig ubetydelig i den store sammenhengen:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her varierer det mye. Det er mye som spiller inn. En trent mage bruker ofte lenger tid før det synes. Utrent mage motsatt. En mage med ekstra fett på, kan det også ta lenger tid før det synes. Første graviditet varierer det ofte. Jeg hadde synlig mage først rundt uke 17 første gang. Denne gangen (3 gang) kan jeg se forskjell allerede nå i 11 uke. Det er ikke synlig for andre - og buksene passer ennå, men merker at jeg er litt hoven. Kroppsfasong har også noe å si.

Ang. vektøkning så er vi veldig forskjellige. Noen legger på seg jamt hele svangerskapet, andre legger mest på seg i begynnelsen og mindre mot slutten - og motsatt. Dersom man ikke ønsker stor vektøkning må man passe på hva som puttes i munnen. Spis normalt, hverken mer eller mindre. Og litt kos må man kunne unne seg. Jeg la på meg altfor mye første svangerskap. Hele 22 kilo. Det var helt unødvendig. Jeg hadde det ubehagelig og slet med å få bort kiloene. Jeg brukte svangerskapet som unnskyldning til å spise ´+ eksamener og slikt. Ekstra belastning for kroppen i tillegg. Andre gang gikk jeg opp 6 kilo. Jeg stortrivdes hele svangerskapet og kom raskt i form etter fødselen. Jeg måtte ikke sulte meg, men spiste normalt, gikk turer og holdt meg aktiv Samt at jeg måtte undertrykke ekstra behov for søtt. Sånn er det bare. Jeg satser på samme vekt denne gangen.

Lykke til

Skrevet

Jeg fikk mage i andre måned i mitt første svangerskap. Jeg er 1.71 høy og veide 60 kg. På slutten av svangerskapet veide jeg 90 kg (hihi) Legen min ba meg bremse med spisinga, men faktum var at jeg ikke spiste så mye. Gikk ned 20 kg rett etter fødsel og resterende 10 kg i løpet av ett år. Stresset ikke med vekta på tross at jeg så ut som en nedarving av Flode. Bare koste meg jeg :)

Ikke bekymre deg for vekta.

Lykke til videre i svangerskapet!

Skrevet

Men stakkars kroppen din. En radikal vektøkning på 30 kilo i løpet av relativt kort tid, det er jo bare ikke bra for kroppen din. Ekstra belastning på mange måter. Fint at du fort ble deg selv igjen, men slik er det ikke for alle.

Jeg tror det er sunt å ha tanker om kostholdet under svangerskapet og ikke bare satse på at det "ordner seg".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...