Gå til innhold

Arbeidsgiver nekter å være referansen min

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min tidligere arbeidgiver har nettopp sendt meg mail der hun sier at hun ikke vil være min referanse. Grunnen hennes er at jeg bare har jobbet nattevakter og hun derfor ikke kan si noe om meg som person. Jeg vet at hun ikke misliker meg. Hun har spurt meg mange ganger om ikke jeg har lyst på større stilling, sier alltid at de har lyst å beholde meg etc. Hun setter meg i en vanskelig situasjon ved å ikke være min referanse, for jeg har bare jobbet ved denne avdelingen så jeg har ikke noe alternativ. Min nye jobb krever at referansen er arbeidsgiver.

Hva ville dere gjort? Jeg har lyst å sende en mail til henne tilbake. Hva skal jeg skrive?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å få referanse fra en du faktisk har jobbet sammen med, så kan du be arbeidsgiver bekrefte at du har vært ansatt fra ... til ... og hva oppgavene dine har vært?

Byttet selv jobb i sommer og brukte ikke min leder i det hele tatt. Brukte to kolleger jeg har jobbet sammen med. Attesten fra HR bekreftet arbeidsoppgaver, annsatt fra og til og ikke så mye mer. Kanskje du kan be arbeidsgiver om en attest?

Skrevet

Den jobben jeg søker på krever at arbeidsgiver fyller ut et skjema selv. Det står helt klart at det ikke er lov å bruke kolleger. Vet det er sært men jeg må jo forholde meg til reglene

Skrevet

Skriv tilbake og si at med mindre det ligger personlige grunner bak / at hun ikke synes du gjør en god jobb, bør hun kontakte kolleger og andre du har jobbet med for å innhente info om hvordan du fungerer i jobben og hvordan du er som person. Hun får da presisere overfor din nye arbeidsgiver at hun ikke har jobbet sammen med deg, men at dette er det bildet hun og dine medarbeidere har fått.

Du kan jo også nevne at hun som arbeidsgiver generelt bør sette seg inn i hvordan sine ansatte fungerer i jobben (godt likt, får gjort det de skal, flittige osv) og at det er del av hennes jobb som arbeidsgiver.

Dersom hun fremdeles nekter kan du ta kontakt med verneombudet på jobben din og spørre hva du skal gjøre, og med den nye arbeidsgiveren din om de ev. kan godta noen andre du har jobbet med som referanse på grunnlag av det arbeidsgiver har sagt.

Du har uansett KRAV PÅ ATTEST på at du har jobbet der, sluttet av egen vilje, gjort jobben tilfredsstillende osv. Men ikke på at du er et hyggelig vesen som alle liker osv.

Skrevet

Det skjemaet hun må fylle ut er veldig generelt og går ikke så mye ut på personlige egenskaper. Det går ut på hvor mye ansvar jeg har hatt, hva slags arbeidsoppgaver jeg har hatt etc Og det vet hun godt, uavhengig om hun har sett meg utføre dem. Kan legge til at jeg har vært ansatt der lenge, i mange år

Skrevet

det syns jeg er dårlig av henne.

hun kan fortelle om arbeidsoppgavene dine hvordan du har fungert i jobben og at du har jobbet nattevakter så hun vet ikke hvordan du er som person men tilbakemeldingen er at du gjør en god jobb osv

det har jeg gjort for mine arbeidere når jeg hadde ansvar for ansatte.

hun vet godt om du har gjort en god eller dårlig jobb for det kommer fort til sjefene.

Skrevet

Da anbefaler jeg at du tar med deg verneombudet til et møte med sjefen din, for det der er for dårlig. Slikt skal en sjef kunne svare på.

Skrevet

arbeidsgiver har ingen plikt til å gi referanse.

Det eneste den har plikt til er å gi et tjenestebevis som forteller hvor lenge og hvor mye du har jobbet i hvilket tidsrom.

En uvillig referanse er jo ingen god referanse!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...