Gå til innhold

Jeg får ikke bruke de som referanse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min tidligere arbeidgiver har nettopp sendt meg mail der hun sier at hun ikke vil være min referanse. Grunnen hennes er at jeg bare har jobbet nattevakter og hun derfor ikke kan si noe om meg som person. Jeg vet at hun ikke misliker meg. Hun har spurt meg mange ganger om ikke jeg har lyst på større stilling, sier alltid at de har lyst å beholde meg etc. Hun setter meg i en vanskelig situasjon ved å ikke være min referanse, for jeg har bare jobbet ved denne avdelingen så jeg har ikke noe alternativ. Min nye jobb krever at referansen er arbeidsgiver.

Noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ikke noen som HAR jobbet med deg som kan gi henne info om deg som hun kan referere til da?

Eller evt at du kan bruke henne som referanse, men forklare at de ikke vil kunne få så mye info ut av henne p.g.a. at du har jobbet natt?

Skjønner godt dilemmaet, at det vil virke litt rart ikke oppgi sin siste arb.giver som referanse. Kan jo fort vekk virke litt mistenkelig.

Hvis hun er vrang, før henne opp alikevel. Ringer de, så må jo hun forklare hvorfor hun ikke kan si noe om deg og evt.finne noen som kan ;-)

Skrevet

Jeg har lyst å sende henne en mail tilbake der jeg skriver at hun setter meg i en vanskelig situasjon. Synes det er veldig urettferdig. Jeg har jobbet der i mange år. Ikke hatt en eneste sykedag. Gjort jobben min, ikke vært i konflikt med noen etc. Jeg vet som sagt at hun ikke har problemer med meg.

Synes det er urimelig av henne.

Skrevet

Er det noen andre ved avdelingen som har hatt lederstilling når du har jobbet. Da ville jeg i så fall brukt dem. Det er forøvrig rart at hun ikke vil være referansen din synes jeg...

Skrevet

Det er det dummeste jeg har hørt!

Så lenge de har rene nattevaktsstillinger og du kun jobber natt må du jo få referanse. Har hun ikke en plikt i forhold til det?

Jobber selv bare natt og har aldri tenkt på at det kan komme til å bli et problem

Skrevet

Dette er jo helt idiotisk! Hun er uansett pliktig til å gi deg et ansettelsebrev, og hvis ikke hun "kjenner deg" vel da får hun si det da når ny jobb ringer.

Hun vet jo uansett om du har utført jobben tilfredsstillende, hvis ikke hadde hun da fått negative tilbakemeldinger.

Så krev at hun snakker med ny jobb, eller skriver et brev til der du søker og forklarer situasjonen. Også hadde jeg funnet en kollega eller lignende og brukt til referanse.

Skrevet

De plikter jo å gi deg en skriftlig attest, så den _må_ du få. Når det gjelder å kunne si noe om deg som person, så må det kunne gå an å enten kunne bruke en kollega, eller at de ringer din sjef som forklarer hvorfor hun ikke kan si så mye om din personlighet. Hun kan derimot si noe om hvor pålitelig du har vært og eventuelle tilbakemeldinger fra kolleger og/eller mellomledere du har hatt mer kontakt med =)

Foreslå det for henne? Prøv å ikke bli krass i tonen mot henne i alle fall ;-)

Skrevet

Har du vært alene på jobb om natten? Hvis ikke kan du spørre en eller flere av de som har jobbet sammen med deg om å være referanse.

Skrevet

Jobber faktisk alene ja, men må uansett hva referanse fra sjefen. Jeg har kun jobbet natt de siste to åra. Før det jobbet jeg dag, og det var samme sjef.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...