Gulosten™ Skrevet 3. oktober 2008 #1 Skrevet 3. oktober 2008 Vi fikk innkalling til bedriftshelsetjeneste for noen uker siden. Denne mailen med oversikt over hvem som skulle når kom en mandag. Jeg sto da ikke på lista. Dagen etter kom det ny mail med at tidene var feil, men det som sto for inneværende uke var riktig. Da sto jeg plutselig på lista, og jeg hadde time 10 minutter senere (genialt, liksom). Det sto også i denne mailen at man ble trukket i lønn dersom man uteble fra timen uten å avbestille dagen før. Jeg tenkte da at det kanskje var 2-400 kroner. Etter mye fram og tilbake fikke jeg time torsdagen, det fikk jeg beskjed om onsdagen. Da jeg kom på jobb torsdag var det ville tilstander her, med mange sjuke folk og systemer som ikke fungerte. I og med at ting var helt kaotisk glemte jeg timen hos bedriftslegen. Denne timen besto visstnok av å ta blodprøve, sjekke blodtrykk og snakke om hvordan man har det på jobb... Noe jeg gjerne gjør innimellom hos fastlegen dersom jeg tror noe er gæærnt. Fikk mail i går, og fordi jeg glemte denne timen (pga kaoset som var her) skal de trekke meg 1100 kroner (jessør, ett tusen ett hundre kroner) i lønn..!! Jeg ble mildt sagt sjokkert! Vi slavet og stresset en hel arbeidsdag, også skal jeg trekkes en DAGSlønn fordi jeg ikke kom på en bedriten bedriftslegetime?? Overragerer jeg, eller er dette høl i huet?
Line_78 Skrevet 3. oktober 2008 #2 Skrevet 3. oktober 2008 Høres helt sprøtt ut! Aner ikke om det er lov, men vil uansett anta at de ikke kan trekke dere i lønn når de ikke opplyste på forhånd hvor mye det var snakk om. Leger/tannleger har jo gjerne sånn type regel, men det oppgis jo da alltid hva gebyret er på, og har aldri hørt om noe i den størrelsesordenen.
Gjest Skrevet 3. oktober 2008 #3 Skrevet 3. oktober 2008 Det høres ut som en helt vanvittig sum. Synes du skal kontakte jurist hos fagforeningen din og spørre om lovligheten i dette.
Gulosten™ Skrevet 3. oktober 2008 Forfatter #4 Skrevet 3. oktober 2008 Sitter og leser litt på Lovdata og hos Jussbuss, og det ser ikke direkte lovlig ut. Det står imidlertid: (2) Trekk i lønn og feriepenger kan ikke gjøres unntatt: a) når det er hjemlet i lov, Hvordan vet man om dette er noe som er hjemlet i lov?
Gulosten™ Skrevet 3. oktober 2008 Forfatter #5 Skrevet 3. oktober 2008 Nå har jeg sendt mail til arbeidsgiver inkl. adm.dir! Er litt spent men regner med det ikke blir noe stort ut av dette nå, hvis ikke sykmelder jeg meg på dagen og skaffer meg en ny jobb. Barnslig jeg nei? Men er lei av alt tullet her, er jo noe støtt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå