Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2008 #1 Skrevet 3. oktober 2008 Jeg er kontaktlærer for bl.a en jente på 14 år. Hun har det ikke helt lett. Moren er alkoholiker. Hun drikker aldri hjemme, men datteren merker jo det når moren er full, bakfull osv. Faren og moren er skilt og når faren er hjemme bor jenta hos ham, tror de har et godt forhold, men faren reiser i jobben og er borte mange uker pr gang og da må hun bo hos moren. Jenta er livredd for at vi på skolen skal kontakte moren og si noe om at hun har "sladret". Jeg har snakket med sosiallærer og rektor og de er også obs på problemet og har fortalt meg at de tidligere har levert inn bekymringsmelding til barnevernet, men at disse ikke gjorde noe likevel. Er vel 1-2 år siden nå. Nå har jenta røket litt i tottene på moren og faren skulle reise rett før ferien. Hadde en samtale med henne og hun svarte svevende om at hun sulle bo hos noen venner eller ene broren, hun ville i hvertfall ikke bo hos moren i ferien. Jeg blir så utrolig fortvilet over situasjonen og tenker mye på henne. Jeg vet hun drikker mye selv i helgene (er jo det hun har vokst opp med) og tror ikke akkurat hun er jomfru lenger heller for å si det slik, men det er jo bare så tragisk. Jenta er 14 år! Hun får jo ikke hjelp og oppfølging når hun må være hos moren og må leve med en fll eller bakfull mor i hverdagen som har nok meg seg og sitt. Snakket med rektor, men han sa at siden barnevernet først har henlagt saken så er det ikke så mye de kan gjøre. Er det noe jeg kan gjøre?
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2008 #2 Skrevet 3. oktober 2008 Finner det underlig at du legger ut et sånt innlegg her. Med detaljer som gjør at noen kanksje kan kjenne igjen det forholdet og de menneskene du beskriver. Om du er kontaktlærer så har dere helt sikkert et system og et samarbeid med bv, bupp etc. Og det er den veien du bør gå. Ikke på dib. Håper du får hjulpet denne jenta. Ungdom trenger voksne som bryr seg og som setter grenser. De blir jo bare grenseløse uten. Kanskje du kan bli en trygg voksenfigur for henne?
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2008 #3 Skrevet 3. oktober 2008 Jeg synes ikke innlegget var så veldig detaljert, for at moren er alkoholiker er ikke akkurat allment kjent og jeg har intet mindre enn to elever til i klassen som passer inn med at de har skilte foreldre og en far som reiser i jobben og antagelig tar seg en fest i en og annen helg. Så dette kan passe på mange ungdommer på 14 år sånn sett.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2008 #4 Skrevet 3. oktober 2008 Forsøk å ta kontakt med barnevernet igjen. Hva vil denne jenta da? Hvis hun vil ha barnevernet involvert kan det kanskje hjelpe om hun skriver et brev om hvordan hun har det?
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2008 #5 Skrevet 3. oktober 2008 Og plutselig så gikk du kun i forsvar av et svar du visste måtte komme her inne. I stedet for å fokusere på at folk prøver å svare deg på spørsmålet ditt. Sier vel sitt.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2008 #6 Skrevet 3. oktober 2008 HI her Det var ment som en forklaring, jeg kunne lagt utpå veldig mye mer, men da hadde jeg vært redd for at det kunne blitt for gjenkjennelig. Rådet var å se på hvilke system skolen hadde og det har jeg jo alt gjort. Jeg skal melde fratil min overordnede, og har gjort det, men får beskjed om at de ikke kan gjøre mer. Så hva da? Jeg har ikke vært borti problematikken før og synes situasjonen er vanskelig, var derfor jeg ba om råd, men innser jo at det var dumt av meg å spørre her. Beklager det. Jeg prøver å være en trygg og tydelig voksen blandt elevene, men det er vel heller sjeldent at ungdommer ser opp til lærerne sine?
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2008 #7 Skrevet 3. oktober 2008 Hun vet ikke hva hun vil er alt jeg klarer å lirke ut av henne. Jeg tror hun på en måte vil, men så tør hun ikke innrømme det og håper noe blir gjort uten at hun må avgjøre det selv. Men siden dette bare er synsing fra min side så er jo ikke det noe å komme med til barnevernet akkurat. De vet jo alt om situasjonen hennes og har valgt å ikke gjøre noe. Men takk for rad :-)
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2008 #8 Skrevet 3. oktober 2008 du har vel strengt tatt ikke noe valg. som offentlig instans skal skolen melde bekymring til barneverntjenesten når de er bekymret for omsorgen til et barn.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2008 #9 Skrevet 3. oktober 2008 Jeg syns det er hårreisende at du som representerer en offentlig instans, legger ut et slikt innlegg her. Du har faktisk meldeplikt til barnevernet, uansett hva som har vært utfallet ved tidligere henvendelser.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2008 #10 Skrevet 3. oktober 2008 Da gjør jeg et siste forsøk på å snakke med mine overordnede og vis ikke kontakter jeg dem selv. Takker for svar. Angrer på at jeg la utpå noe og håper innlegget nå kan forsvinne ned siden og ut.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2008 #11 Skrevet 3. oktober 2008 For all del, IKKE la det ligg. Vet ikke helt hvem du kan ta det opp med.. men hjelp jenta, så slipper hun å få problemer selv senere i livet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå