manina♥♂ ♀ ♂♥ Skrevet 3. oktober 2008 #1 Skrevet 3. oktober 2008 Jeg har en gutt på 14 mnd,og i det siste har vi fått litt problemer rundt måltidene,han spiser litt (han får spise og drikke selv,når jeg mater ham vil han iallefall ikke ha) og så kaster han alt han får tak i på gulvet! brødskive og melk flyr veggimellom! har prøvd litt forskjellige taktikker her bl.a; - fortelle ham at dette er ikke lov,slik gjør vi ikke med maten. - holdt fast hendene hans og snakket strengt til ham når han gjør det. - fortvilt utbrudd; SLUTT!
fellesferiebarn & novemberbarn Skrevet 3. oktober 2008 #2 Skrevet 3. oktober 2008 Hei Jeg har dessverre ingen gode svar til deg, men jeg har det akkurat på samme måte, og begynner å bli ganske fortvilet nå. Så jeg henger meg på dette spørsmålet og håper mange har gode råd!! Vi har også prøvd ut diverse taktikker, som å ta fra han maten, overse han, "kjefte"...ingenting hjelper. Han har holdt på sånn en god stund nå og vi har vært ganske tolerante og tenkt at det er en fase som går over, men nå begynner det å drøye synes jeg..:-( Det er ikke noe hyggelig rundt matbordet for tiden akkurat..
manina♥♂ ♀ ♂♥ Skrevet 3. oktober 2008 Forfatter #3 Skrevet 3. oktober 2008 oi,kom borti enter knappen her.. iallefall forts.. -skjøvet stolen hans bort fra bordet slik at han ikke når bort, dette er ham revnende likegyldig. - satt ham ned på gulvet,det er dette han vil tror jeg,derfor han gjør som han gjør. noen som vet hva jeg kan gjøre?! spm nr 2; han får fortsatt flaske med melk+mme på morgenkvisten i 5.30-6.30tia,han våkner et par gang i løpet av natta for å få smokken,hvor gammel synes dere han skal være før jeg slutter med morgenmaten? har dere sluttet? han får flaska selv i senga,og sovener til en time-enogenhalv eller han har fått den.. hvis han ikke får den,vil han stå opp halv6,synes jeg er vel tidlig.. han legger seg kl 20.00 trenger mange svar!
manina♥♂ ♀ ♂♥ Skrevet 3. oktober 2008 Forfatter #4 Skrevet 3. oktober 2008 Hehe,nå må jeg nesten le,mens jeg sitter her og skriver stabber jr inn på kjøkkenet og setter seg ved stolen sin,og spiser opp skivebitene han reiv ned for 5 min siden...jaja,bra han spiser da iallefall..
PrøvLykken Skrevet 3. oktober 2008 #5 Skrevet 3. oktober 2008 Jenta vår på 15mnd har også gjort mye av det samme: Kaster mat rundt, griser, leker. Etterpå går hun og spiser fra gulvet. Men det er sjeldnere og sjeldnere. Vi har ikke brydd oss om det. Har det blitt for ille, har vi satt henne på gulvet og sagt at nå er måltidet over for henne. (Når hun tømmer ut melka eller putter hånda nedi glasset, tar vi det fra henne..., er ikke SÅ tålmodige...) Har lest mange steder at barna trenger å utforske maten for å få et godt forhold til mat. Vi prøver derfor å la henne styre på (ikke på besøk, da). Det har virkelig kommet seg. Nå er det lite tull, og hun koser seg enormt med bordet! Ble litt rotete dette. Ville egentlig bare si at det går nok over:)
~\/ero~ Skrevet 3. oktober 2008 #6 Skrevet 3. oktober 2008 slik var/er gutten vår også.. Når han sitter i stolen sin å spiser, så kaster han alt ned på gulvet. Det nyttet ikke å snakke til han iallefall. Så vi har begynt å la han gå rundt å spise. Da går det som oftest greit. Hender han kaster maten sin da også, men da går han og tar den opp selv og fortsetter med å spise. Er ikke sikkert det er så lurt av oss, men han får iallfall i seg maten:)
manina♥♂ ♀ ♂♥ Skrevet 3. oktober 2008 Forfatter #7 Skrevet 3. oktober 2008 takk for svar! får bare vente og håpe det går over snart da:)
har fått lita pia Skrevet 3. oktober 2008 #8 Skrevet 3. oktober 2008 hei;) har ei jente på 15 mnd og har hatt samme problemet..men det er så og si borte nå..det jeg fant ut at funket: hver gang hun holdt koppen ba jeg henne sette den på bordet når hun hadde drukket,og førte hånden hennes mot bordet med koppen, FØR hun rakk og kaste den..og så roset jeg henne veldig for at hun satte den på bordet..holdt på sikkert 14 dager,men det gav avkastning..nå er hun så flink å sette koppen på bordet og trenger ikke ros lengre:) maten hiver hun heller ikke på gulvet lengre, gjorde noe av det samme der,sa hun måtte legge det på fatet og viste henne hvordan og roset henne veldig vær gang hun gjorde det(både med min hjelp og alene) nå hender det seg jo selfølgelig at hun griser litt med maten,men hiver den ikke på gulvet,men snur av og til fatet opp ned..hehe men barn er barn..er ofte når hun er mett hun begynner å tulle litt..men har også pugget litt med henne på ord som MER og FERDIG så er litt lettere når man kan komunisere med de små.. hvertfall får du ha lykke til..det gir seg alltids etterhvert uansett om man ikke prøver så mange trix..hehe
manina♥♂ ♀ ♂♥ Skrevet 3. oktober 2008 Forfatter #9 Skrevet 3. oktober 2008 det med natt-/morgenmat da? noen erfaringer?
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 3. oktober 2008 #10 Skrevet 3. oktober 2008 snuppa e 13mnd å når hun våkner så står vi opp,koser og leker litt så får hun skive og en flaske med melk.. det startet vi med for noen mnd siden fordi hun bare våknet tidligere å tidligere for å få den flasken, men så begynte vi å stå opp når hun våknet å etter en stund så begynte hun å sove litt lengre igjen.. hun kan våkne alt fra mellom 6 og 7..
2(3) Skrevet 3. oktober 2008 #11 Skrevet 3. oktober 2008 Løsningen på feks middagsmat har vært at jeg har satt skåla foran han med to skjeer oppi. En til han og en til mamma. Han er svært lettlurt og er opptatt med å bruke sin skje oppi maten og føre noe opp til munnen en sjelden gang. Imens mater jeg han og han gaper automatisk når skjeen kommer til munnen. Så langt fungere dette for oss. Han føler seg selvstendig med denne skjeen og så hjelper det på treningen med å spise selv. Han er 14 mnd og får også 260 ml med h-melk, men dette er etter stell. Vi er likvel opp halv 7 de 3 dagene han skal i bhg. I helgene gir jeg den i sengen i håp om å få en time til på øye;)
Yrha Skrevet 3. oktober 2008 #12 Skrevet 3. oktober 2008 Vi har oversett kastinga. Og hvis han kaster ting, så blir de tingene liggende på gulvet. Så han har lært at mat han vil ha må han beholde på bordet (ja, det har blitt en del rot som må ryddes opp etterpå). Morgenmat får han fortsatt, dvs morgenpupp. Skal fortsette med et en stund til, tror jeg..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå