Gå til innhold

Fikk telefon fra BUP igår..........

Anbefalte innlegg

Skrevet

og fikk beskjed om at min eldste gutt på 8 år skal prøves ut på Ritalin i 4 uker, skal på møte med dem senere idag, men hva kan vi forvente oss i de 4 ukene? noen som har noen erfaringer?

først var BUP veldig i tvil, så tok de 2 tester til på han, en på konsentrasjon og en visk test som de kalte det, men legen hadde ikke fått svar på visk testen enda, men på bakgrunn av at han hadde et stort dropp på den konsentrasjonstesten så ville de prøve ut medisiner, og hun sa også at hun forstod veldig godt at gutten ikke trivdes på skolen

noen innspill??

på forhånd takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Har litt kjennskap til Ritalin gjennom min jobb som lærer.

Hadde en det funka kjempebra på, han fikk konsentrert seg, og følte seg mye bedre.

Men hadde også en som snek seg unna å ta dem. Han ble deprimert av dem, og slet med å sove.

Alt i alt har vel de fleste jeg har vært borti hatt positiv effekt, men det er vel greit å være forberedt på at det kan slå begge veier. Lykke til:)

Skrevet

Ville bare ønske deg lykke til:-) Har selv en mann og en bror med adhd så kjenner godt til det:-) Begge to har hatt bedre erfaring med å bruke concerta istedet for ritalin. Jeg vil tro sønnen din noen dager får ritalin andre dager sukkerpiller så må dere og evt barnehage/skole skrive sånn skjema for hver dag vedr oppføsel ect. Dere vet ikke hviken pille han får så tror de går utifra om atferden hans blir anderledes de dagene han får medisin (det var iallefall slik da min bror ble utredet for noen år siden) Jeg vet at mange er skeptiske til å bruke medisiner men jeg vil bare si at det gjør en enorm forskjell hos mannen min (og broren min). Mannen fikk diagnosen da han var 21, ikke lenge etter vi ble sammen ( jeg merket han hadde det nesten fra første stund). Når han begynte på medisiner klarte han å holde interessen oppe på jobb, og bli der:-) Han kunne slutte på antidepressive mdisiner som han hadde gått på i 4 år. Han ble kvitt angst og har fått en helt annen ro slik at han kan konsentrere seg og fokusere på en helt annen måte. Han har fått god jobb, blitt forfremmet 2 ganger på 1 1/2 år og har et helt annet liv nå enn for 5 år siden:-) Lykke til med gutten din:-)

Skrevet

Jeg har fått masse kursing i dette, men det er utrolig hvor fort begrepene detter ut igjen likevel, så om jeg roter litt med begrepsbruken får du unnskylde, men hovedessensen skal bli den samme likevel.

Rhitalin er en medisin som skal hjelpe å overføre kjemiske impulser/sendinger i hjernen. Barn med AD/HD, endel av dem med Tourettes syndrom osv mangler ofte delvis denne naturlige overføringen av kjemiske impulser i hjernen og sliter derfor, logisk nok, med konsentrasjonen og det å ha oversikt over en situasjon. Rhitalin få igang denne overføringen slik at barnet klarer å mota informasjon, konsentrere seg og holde oversikt på en "normal" måte (missforstå meg rett her). Medisinen er kortidsvirkende, mener den kun sitter igjen i kroppen i 6-8 timer, så er den helt ute av systemet igjen dersom man ikke fyller på med en ny dose. Å prøve ut om Rhitalin er effektivt eller ei er en av metodene psykologer kan bruke for å finne ut om et barn kan ha AD/HD eller ei.

Desverre kan medisinen ha endel bivirkninger som tretthet, uren hud (mest or tenåringer da), likegyldighet så mange tenåringer vil ikke ta den selv om de føler de klarer seg bedre på skolen med enn uten.

Å prøve ut medisinen en liten stund skal ikke være farlig, ikke vanedannende og den går som sagt fort ut av kroppen igjen. Lykke til!

Skrevet

tusen takk for innspill

er veldig glad for at min sønn ikke sliter fagmessig på skolen, han er ganske skoleflink, men sliter med impulskontroll (har blitt bedre etterhvert som han har modnet) og det sosiale med venner og kompisser og konsentrasjon og bli lett sint, og er heller ikke særlig hyper av seg

Skrevet

Får han noe støttetimer i skolen for dette? Jeg har spesialtimer med en elev på 9 år i sosialkompetanse 2 timer i uken. Han er også den flinkeste i mange fag, men sliter med dysleksi og sinneutbrudd. I disse timene trener vi på bl.a å løse fiktive konflikter, lese fabler og diskutere moralen i dem, empatitrening, teknikker for å reagere ikke-voldelig når han blir sint osv. Han har roet seg mye! Du kan søke om støttetimer til slikt i hvertfall.

Skrevet

hvor søker jeg om dette da? rart ingen har sagt noe om dette til meg

fikk tlf fra sosial læreren idag, for han stikker til stadighet av, dvs, han spør om å få gå på do og blir der veldig lenge, så idag gikk han glipp av diktat og litt div, så hu hadde sagt han fikk være inne i friminuttet og ta igjen det tapte idag, og det syns jeg er helt fair

da jeg fortalte om tlf samtalen fra BUP og at han skulle prøves ut på medisin sa hun at det synes hun var bra...............og var nok enig i at det trengtes

Skrevet

Du må ta kontakt med kontaktlæreren hans og evt selv melde barnet til ppt. Skolen skal hjelpe deg med å skrive søknad i så fall, men da må han først igjennom tester som avdekker at han har slike problemer. Tror jeg ville prøvd ut medisinen først nå og sett.

Skrevet

Lillebroren min var 8 år da han begynte på Ritalin.

Han har hatt bra virkning av de, konsentrerer seg bedre og "loppene" i blodet har roet seg betraktelig.

Men i begynnelsen var han veldig sensitiv, han gråt nokså mye(en virkning etter å tatt tabl?), men etterhvert roet det seg.

Han har og gått mye ned i vekt. Han mistet matlysten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...