Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2008 #1 Skrevet 3. oktober 2008 eller et annet trosamfunn som gjennomfører dåp? mulig jeg er treig, men det viste jeg faktisk ikke..
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2008 #2 Skrevet 3. oktober 2008 De må være medlemmer i statskirken hvis du skal døpe i statskirken ja.
___ Skrevet 3. oktober 2008 #3 Skrevet 3. oktober 2008 Fadderne må enten være medlemmer av Den norske kirke eller et kirkesamfunn som ikke forkaster barnedåp.
___ Skrevet 3. oktober 2008 #4 Skrevet 3. oktober 2008 Nei, det er ikke nødvendig. De kan for eksempel godt være katolikker eller medlemmer av pinsemenigheten. De kan derimot ikke være for eksempel jøder da det er en religion som forkaster dåp.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2008 #5 Skrevet 3. oktober 2008 det viste jeg virkelig ikke. Mener jeg har vært i dåp hvor noen av fadderene ikke har vært medlem, men da har jeg kanskje tatt feil da. Men det er vel kanskje logisk. Takk for svar, uansett.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2008 #6 Skrevet 3. oktober 2008 Nei, det må de ikke. Men det kommer an på presten og hvor konservativ h-n er... Vi har blitt nektet en gang og fått godkjent en gang... så snakker av erfraing. Den av oss som ikke er døpt tilhører ikke noe trossamfunn...
AndreVonDrei Skrevet 3. oktober 2008 #7 Skrevet 3. oktober 2008 Fant dette Faddere. Barnet skal ha faddere, minst to høyst seks. Foreldrene kan ikke være faddere. Som faddere kan bare velges personer som er medlem av Den norske kirke, eller andre kristne som ikke forkaster barnedåpen. Fadderne må være minst 15 år. Minst to av fadderne må være til stede under dåpen. Fadderne påtar seg viktige oppgaver når det gjelder barnets kristelige oppdragelse, og må velges med dette for øye. Det er prestens ansvar å se til at valg av faddere svarer til disse forutsetninger. Dersom det oppstår spørsmål om å utelukke som fadder et medlem av Den norske kirke, skal saken forelegges for biskopen.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2008 #8 Skrevet 3. oktober 2008 okay, takk. grunnet til at jeg spør er fordi jeg kontaktet menigheten vi tilhører for å forhøre meg om dåp. og da fikk jeg til svar som skrevet over her, at de enten måtte være medlem av statskirken eller et kirkesamfunn som ikke fornekter dåp. mulig vår kirke da er litt mer konservativ?
Gjest Skrevet 3. oktober 2008 #9 Skrevet 3. oktober 2008 Jeg er fadder på en gutt, og jeg er ikke medlem av statkirken.
Gjest Skrevet 3. oktober 2008 #10 Skrevet 3. oktober 2008 jeg er heller ikke medlem av noe annet tro samfunn
snuppedupp Skrevet 3. oktober 2008 #12 Skrevet 3. oktober 2008 Fadderene trenger ikke være medlem i statskirka men de bør ikke være knyttet til noen andre religioner. Det er opp til presten om han godtar dette. Vi har en fadder til begge våre jenter som ikke er medlem av statskirka.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå