Gå til innhold

Vinterdekk, værmelding... og bot?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det sånn at man kan få bot dersom man bytter til vinterdekk før den gitte datoen man egentlig har lov til å bytte? Jeg har hørt man kan det, med mindre man har en veldig god grunn til å ha byttet som f.eks at det ligger snø der en bor.

Vi bor et godt stykke utenfor et by på et sted det fortere blir kaldt, frost og snø/slaps enn i byområdet. Derfor må vi vanligvis bytte dekk tidligere på høsten og senere på våren enn de i byområdet. Jeg skal en tur til byn i morgen og værmeldingen melder minusgrader utover kvelden igjen (jeg vil komme hjem igjen på kveldstid) og av erfaring vet jeg at det ofte betyr glatte veier. Men, værmeldingen er jo kjent for å ikke alltid være rett og det kan jo plutselig snu om en uke og være mildt i været også. Kan vi likevel legge om til vinterdekk i dag og ha det på til våren igjen, eller vil vi risikere bot da dersom vi blir stoppet i kontroll og det ikke er glatt her vi bor likevel fordi værmeldingen tok feil elelr det plutselig er blitt mildre igjen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer an på om dere kjører med eller uten pigg, kanskje? Men man må jo sko seg etter forholdene også da..., vet ikke helt jeg. Men kjører dere piggfritt er det hvertfall bare å bytte.

Skrevet

om du har piggdegg kan du få bot så lenge det ikke er snø eller glatt på veiene.. du kan vel ta de på 1november tror eg.. men vi måtte ta de på tirsdag da vi skulle kjøre over fjelle å det var meldt 1grad og snø, vi har ikke byttet tilbake siden vi byttet i bergen og ikke hadde plass til vogn,bag.osv pluss 4sommer dekk.. så om vi blir stoppet kommer nok vi til å få en bot.. men det e jo lov å prøve sefg å si at man e på vei over hardangervidden eller noe son;) som sakt om det e snø eller glatt så får du nok ikke bot.. man må følge forholdene

Skrevet

Ja er det jeg også tenker, man kan jo ikke drive på med å bytte dekk i ett kjør? Jeg husker ikke om det var pigg eller ei på de vi har nå, vi kjøpte bilen i april så kjørte bare i 2 uker eller noe sånt med vinterdekkene før vi byttet så da husker jeg ikke helt hva de var, men det er jo lett å finne ut av ;-) Så piggfritt er ok uansett?

Skrevet

ja det tror eg man kan kjøre med hele året vist eg ikke husker helt feil..

Skrevet

Her får man ikke det ihvertfall. Politiet sier alltid at man skal sko seg etter vær og føre. Så vi skal se det an.

Jeg syns politiet kunne gått ut i media hvert år med dette. Det er jo så mange som er usikre på det. Kunne sikkert unngått ulykker o.l.

Skrevet

Ja jeg må ærlig innrømme at vi er like usikker hvert år på hva osm egentlig er reglene her... Sånn sett er jo bot å foretrekke fremfor sommerdekk på glatt første da tross alt.

Skrevet

selvfølgelig får man ikke bot om det e glatt, men slik som oss så kjørte vi ove rfjelle der var dte litt snø men ikke på veien.. men her i drammen e det ikke glatt enda.. å da mener egentlig politi at man skal skifte tilbake til sommerdekk.. men kan jo hende vi ikke hadde fått bot om vi blir stoppet..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...