Gå til innhold

Noen som vet? Ang svangerskap og tannlege..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Testet positivt i dag. I går var jeg til tannlegen, fikk både bedøvelse og fikk lagt i noe tannlegen kalte sementfylling ( et stoff som forhåpentligvis skal gjøre så nerven trekker seg tilbake, slik at jeg skal slippe rotfylling).. Så kommer spørsmålene.. Er dette stoffet skadelig for spira? Hva med bedøvelsen? Vil ikke ringe og opplyse tannlegen heller, kjipt om han får vite det før alle andre, og dersom jeg mister..

Noen som har vært hos tannlegen og fått informasjon om hva man kan /ikke kan få utført når man er gravid. Skal tilbake i desember for å få vanlig fylling.

Tusen takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Røntgen er det eneste du skal unngå de 3 første månedene tror jeg.. Men jeg tok røntgen, men visste ikke at jeg var gravid da siden jeg enda testa negativt. Ellers har jeg hatt 3-4 tannlegebesøk i løpet av graviditeten så det er ikke farlig å gå dit. De anbefaler helst at du skjekker tennene faktisk;) Bedøvelse kan du fint ha!

Skrevet

Det er en type bedøvelse du ikke skal bruke,og skal ikke gjøre større inngrep i tenner. Si i fra til tannlegen din så vet han hva han skal gjøre og ikke gjøre...

Skrevet

Du skal ikke legge eller fjerne amalgam-fyllinger, men andre fyllinger skal være helt greie.

Det er viktig at du opplyser tannlegen om dette når du kommer neste gang. For da velger han behandling og bedøvelse etter dette.

Så lenge de er klar over at du er gravid så de kan ta hensyn er det ingen problemer med å gå til tannlegen. Da får du også en slik blykappe over magen så du kan ta røntgen. De velger også typen bedøvelse etter dette, slik at de velger en som er klarert for bruk på gravide.

Skrevet

Man skal helst ikke bruke røntgen nei.

men i mitt første svangerskap opererte jeg visdomstann som lå inngrodd,masse bedøvelser og antibioika,men visste da selvfølgelig ikke om svangerskapet enda, men alt gikk greit.

I dette svangerkskapet vet jeg at jeg har hull, men de kan jo ikke borre det uten røntgenbilder så jeg venter, er bare 2 uker fra Termin nå, så får bare vente litt til;0)

Skrevet

Jeg har vært masse hos tannlegen mens jeg har vært gravid. Er ganske viktig at du sier ifra!

Du skal ikke ha bedøvelse med adrenalin i. Og det er disse som settes på de fleste. Det kan gå bra det og, men min tannlege bruker de IKKE på gravide eller eldre med svakt hjerte.

Og han sa til meg at det er viktig at han vet om tilstanden.

Om det skulle skje noe (bank i bordet, og det gjør det nesten aldri) så er det utroig kjipt om han ikke vet om det.

Lykke til ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...