Gå til innhold

bytte av fastlege

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei!

jeg vil gjerne bytte fastlege. hun jeg har liker jeg ikke i det hele tatt, hun presterte å kjefte skikkelig på meg da jeg kom inn med nyresteinsanfall som jeg hadde gått med noen dager (var mest murringer, ingen kraftige smerter), sa at jeg kunne ha dødd, og at hun skulle legge meg inn på sykehus med en gang. skremte meg skikkelig, og det var det ingen grunn til. hun har også skikkelig dårlig utstråling, noe som er noe av det første jeg legger merke til med folk. nok om det. dette er et par år siden, og jeg er heldigvis sjelden til lege. men nå som jeg skal bli mamma har det blitt noen kontroller, og det blir nok flere turer dit etter lillegutt kommer. dessuten skal vi flytte snart, ikke så langt, men jeg kan tenke meg å bytte til et legesenter som ligger i gangavstand fra der vi skal bo. desverre er det slik at ingen fastleger har ledig plass der. ingen i hele bydelen faktisk...kan man da skrive seg på venteliste hos legesenteret eller en bestemt lege?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med nav/trygdekontoret so hjelper dei deg nok....

Alle har krav på 2 bytter pr kalenderår,...

Skrevet

Ja, du har krav på to bytter, men kun til leger som har plass på listene sine. Du har ikke krav på å bytte til en lege med fulle lister.

I Trondheim er det i hvertfall ikke ventelister, der må man bare sjekke med jevne mellomrom om legen får ledige plasser på lista si.

(Sjekk den 1. hver mnd. for da blir listene oppdatert).

Skrevet

aha, er i Trondheim jeg bor :)

kanskje er det noen ledige nå? var jo første i går...er jo dumt når det ikke er en eneste ledig lege i hele bydelen :s

Skrevet

æsj, ingen ledige...bare en lege nede i byen som hadde 3 plasser...sånn har det vært alle gangene jeg har sjekket de siste månedene. hvis jeg ikke kan komme på noen venteliste så er det jo håpløst å få byttet :s

Skrevet

Ring til Nav eller hvem det nå er som har det for sikkerhets skyld.

Det er nesten et år siden jeg byttet, så ting kan jo ha forandret seg siden den gang...

Er du gift eller har samboer? Da har du krav på å få bytte til samme fastlege som mannen din har, selv om listene er fulle. Kanskje det kan være til hjelp? Da kommer du deg i hvertfall unna den legen du har nå, også kan du bytte til "drømmelegen" dersom det skulle dukke opp noe ledig (du har jo to bytter).

Skrevet

listene oppdateres hele tiden, da det er alltid noen som bytter fastlege. sjekk listen 2-3 ganger i uken, så finner du nok en åpning. inne på nav sine sider under helsetjenester finner du mere informasjon og et eget tlf

Skrevet

Jeg vet at enkelte leger har ventelister. Jeg ville også ha troppet opp på et-par legekontor i nærheten - så kan du sikkert få skviset deg inn til en time - og snakket om det du trenger/samt hvordan du går fram videre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...