Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2008 #1 Skrevet 2. oktober 2008 Jeg prøvde denne metoden i dag,dvs tre ganger,ALDRI MER! Greit at han gjerne vil bli bært for å klare å sove,MEN hva hvis det virkelig er noe galt?? Hva hvis han kjenner seg utrygg? Hva hvis han klør så innmari i gommene at den eneste trøsten er mamma eller pappa? Jeg må legge til at både jeg og pappan satt ved siden av han og strøk på han hele tiden. Jeg hadde ikke klart å sittet utenfor og sett på minuttene som sakte glir forbi.. Uansett da,i kveld så hadde han gråte nonstop i 25 minutter.. Da var både mammahjerte og pappahjerte på vei til å knuses. Vi tok han opp.. Han hikstet og..... gulpa sinnsykt mye!!!Var så mye at hele magen hans,pluss skuldra mi og pappan sin arm ble hvit! Før vi la han ned til å sove hadde han nemlig fått mat og gulpet,rapa! Så dette trodde vi var i orden. Helt forferdelig å tenke på at han har ligget å skreket så ille at han nærmest kasta opp:/ Vi sliter SÅ med dårlig samvittighet. Samboeren min leste på en annen metode, opp-ned metoden. Der står det noe om at hvis man har prøvd skrikemetoden på barnet,må man bruke flere dager på å opprette tillit igjen,huff!!!! Nå skal vi teste den opp-ned metoden isteden,den virker mer snill! Har noen erfaring med den forresten?Vi trenger ingen kritikk fordi vi i utgangspunktet prøvde skrikemetoden,vi vet det var galt av oss og er bare glad for at vi bare prøvde i dag! Han er en glad og fornøyd unge ellers,så nåde om dette fører til utrygghet og tillitsbrudd! :/ :/
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2008 #2 Skrevet 2. oktober 2008 Hvor gammel er barnet? Husk at det er en nedre grense når det gjelder alder og oppstart av denne metoden. Og så er det ikke ferbermetoden å la barnet gråte i 25 minutt! Så kanskje er ikke metoden så gal allikevel, hvis den bare blir brukt riktig mener jeg? Husker ikke eksakt, men er ikke den noe slikt som legg barnet, ikke gå inn på 2 minutt, gå inn vis at du er der, gå ut, vent 4 minutt før du går inn å gjør det samme osv osv. Og så er det vel heller ikke ferbermetoden å sitte ved siden av barnet å stryke det mens man holder på?
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2008 #3 Skrevet 2. oktober 2008 Høres ikke ut som dere utførte metoden riktig heller. Når dere sitter der inne og stryker på barnet får han jo ikke noen sjanse til å roe seg ned og sovne, for dere minner ham jo konstant på at "vi er her, og vi kan ta deg opp, men vi gjør det ikke enda" og når dere til slutt tok ham opp bekreftet dere or ham at alt han måtte gjøre for å komme opp var å ligge og gråte i 25 minutter..
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2008 #4 Skrevet 2. oktober 2008 Han er 4 måneder. Nei,er vel ikke ferbermetoden,for da går man vel ut. Likevel kaller jeg det skrikemetoden,fordi han skrek så lenge,hehe! Jeg ville sitte der fordi jeg ville at han skulle vite at vi var der. Trodde kanskje at han ville føle seg mer trygg.. Hvis ikke ferbermetoden er å la barnet gråte i 25 minutter,hva er det da? Hvor lenge lar man barnet gråte? Helt til det sovner av utmattelse? Selv om man på ferber går ut og inn,så skriker vel barnet uansett?
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2008 #5 Skrevet 2. oktober 2008 Nei,huff vi utførte den nok ikke riktig! Akkurat den metoden vi tok i bruk i dag fikk vi tips om fra en venn. Denne hadde hun visst brukt på barna sine,tre barn! Er så lett å bli påvirket når andre sier at det gikk SÅ bra for dem. Vi må bare holde ut i tre magiske dager! Ang. at han vet at han kun trenger gråte i 25 minutter så vil vi ta han opp. Kan en liten baby være så smart?? At han husker det mener jeg?? Vet at de får jo vaner osv.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2008 #6 Skrevet 2. oktober 2008 Vi brukte ferber på vårt barn, men han var ikke 4 mnd. Han var vel ca 1 år. Vi satt ikke å strøk barnet mens han skrek, men gikk inn og viste oss slik metoden skal brukes. Første dagen skrek han i ca 15 min, andre eller 3. kvelden sovnet han av seg selv. Hvilken metode dere har brukt vet jeg ikke, men ferber metoden anbefales ikke før minst etter at barnet er 6 mnd. Ved 4 mnd tror jeg jeg ville bare fortsatt med kosesovningen i allefall i et par mnd til.
Meesah og HattiFnattene♡ Skrevet 2. oktober 2008 #7 Skrevet 2. oktober 2008 4 måneder er for lite for "skrikemetoden". de skal være minimum 6 måneder tror jeg. Har brukt den på gutta mine, men med modifikasjoner. Jeg sier god natt, går ut, står utenfor og går inn når de skriker, sier god natt, legger de ned igjen, går ut..tar litt tid, men er etterhvert verdt det. men å stå utenfor mens de skriker i min..DET gjør jeg ikke
Gjest Skrevet 2. oktober 2008 #8 Skrevet 2. oktober 2008 Eh, det er IKKE ferber det der. Det er idioti. Iallefall så lenge barnet er knappe 4 mnd.
AndreVonDrei Skrevet 2. oktober 2008 #9 Skrevet 2. oktober 2008 Fire mnd er vel litt i tidligste laget for å prøve å kontrollere søvnrytmen til babyene er nå min oppfatning, da...
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2008 #10 Skrevet 2. oktober 2008 Skal aldri høre på eldre damer som gir sånne råd! At jeg kan være så forbaska dum er for meg helt utrolig!!!! Jeg pleier da ikke å være sånn:( Vi skal nok aldri mer la han ligge å gråte sånn,vi prøver heller den andre metoden. Ta han opp,legge han ned,hysje osv. Vi får heller bare være konsekvente med den,nå veier han snart 7500 og begynner å bli for tung for min sykehjemsrygg.. Hi
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2008 #11 Skrevet 2. oktober 2008 Jeg kan ikke se at jeg har kalt det ferber,skrev bare skrikemetoden! Dum formulering..hi
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2008 #12 Skrevet 2. oktober 2008 Ja,jeg er helt enig i at det er idioti! Hi
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2008 #13 Skrevet 2. oktober 2008 Ferber er den som blir kalt for skrikemetoden.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2008 #14 Skrevet 2. oktober 2008 Nei, en baby på 4 mnd lærte nok ikke noe av det. Antok at han var eldre. Anonym 22:22.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2008 #15 Skrevet 2. oktober 2008 Kjære HI;o) Skal ikke gi deg pepper eller lignende, men mener virkelig du bør drøye 2 mnd, en baby på 4 mnd er for tidlig å skulle "læres" opp på den måten. Kontakt gjerne Helsesøster, få gode råd og kanskje det er litt hjel der? Lykke til, håper ryggen din holder litt lengre. Ps: Vi brukte ferber når guttungen var 7 mnd. Den varte en kveld (ca 1 time til sammen - var ofte inne til han selvfølgelig) og etter det sovnet han selv. Men det var pappan som måtte ta seg av den metoden, jeg hadde ikke hjertet til det.. Men 4 mnd er for tidlig!!
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2008 #16 Skrevet 2. oktober 2008 Å ja,da beklager jeg at jeg kalte den det. Var ikke det jeg mente.. hi
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2008 #17 Skrevet 2. oktober 2008 Men ikke "beat yourself up" for dette. Du fikk rådet fra noen man skulle tro hadde peiling, så du gjorde det du trodde var best. Ingen er perfekte, og babyen din tar nok ikke skade av at dette skjedde én kveld. Anonym 22:22 igjen.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2008 #18 Skrevet 2. oktober 2008 Takk for det! Vet uansett at jeg fortjener pepper for det,uansvarlig av oss! Det mener jeg helt oppriktig! Jeg venter til 5 mndr kontrollen,hvis ingenting er bedre til da så hører jeg med hs om eventuelle råd. Ja,får da virkelig håpe ryggen min holder,er bare 24 år så. Litt tidlig for den å ta kvelden syns jeg,selv om det ser dårlig ut:p 7 mnd ja,det hørtes litt mer riktig ut. Jeg skjønner at jeg må lese meg opp på denne ferber,kan ikke si at jeg vet så mye om den. Har hoppa glatt over disse innleggene jeg..hmm.. En kveld??? Jeg trodde sånt tok noen dager jeg,det var ikke verst! Oj oj oj,i morgen blir det MYE kos... Klarer nesten ikke vente til å se at han smiler til meg igjen. Håper han ikke er utrygg ved sovetidene i morgen da! Jeg skal ta han opp før han gråter jeg tror jeg,hehe
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2008 #19 Skrevet 2. oktober 2008 Jeg kan si at jeg teller timer til han våkner igjen,så jeg kan si unnskyld! Ja,de tror de har peiling,var skolegruppa mi. Alder:40+! De hadde fått dette rådet av helsesøsteren den gangen,det var et godt råd ifølge dem. Nei,håper ikke han tok skade av det. Skal sørge for at han stoler på oss igjen,uansett hva:)
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2008 #20 Skrevet 2. oktober 2008 uff synes synd på deg. Det var sikkert ikke noe særlig. Man hører og tror på så mye rart når man får rådene fra "de erfarne". Min gutt var 6 mnd da jeg skulle slutte med at han kun sovna ved puppen, så jeg gjorde som deg, sang og strøk på han mens jeg satt ved siden av, men han skrek og skrek. gjorde dette fordi jeg fikk råd fra helsesøster. det plager meg enda at jeg gjorde det... uff... men hva skal man egentlig gjøre da? skulle jeg latt han puppes i søvn i flere måneder til? Er det "farlig" å gjøre som jeg gjorde når han var 6 mnd. synes det er dritekkelt jeg, skal ikke gjøre det med nestemann iallefall, men lurer veldig på hvordan man skal gjøre det. Uten at de puppes i søvn etter fylte 6 mnd, men heller ingen "skrikekurer" (IKKE ferber)
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2008 #21 Skrevet 2. oktober 2008 Jeg er sikker på at han smiler til mamaen sin når han våkner igjen:) En god mamma/pappa er dem som får dårlig samvittighet:) Lykke til vidre:)
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2008 #22 Skrevet 2. oktober 2008 Takk for det fine svaret ditt:) Nei,det var ikke noe særlig i det hele tatt,huff!!!!Orker nesten ikke tenke på det en gang,stakkars lille vakre gutten min. Du fikk råd fra hs ja,hvordan gikk det da?? Slutta han med puppen? Ikke plag deg selv med det:) Smiler og ler han til deg?Det gjør han jo garantert,så derfor glemmer du hele greia! Det skal jeg gjøre så fort jeg har brukt noen dager på tilliten igjen:) Vil at han skal stole på mamman sin:) Ja,hva skal man gjøre! Det er akkurat det.. Man hører jo iallefall på helsesøster, i noen tilfeller iallefall:) Nå fikk jeg jo svar her at jeg burde ventet i ett par måneder til,dvs like gammel som din var da du gjorde det. Derfor var det nok ikke farlig nei:) Hvor lang tid brukte du på å avvenne han med puppen for å sovne da? Ja,signerer den! Hva skal man gjøre utenom den ferber metoden og puppen???Håper noen svarer oss:)
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2008 #23 Skrevet 2. oktober 2008 Jeg tror nok han gjør det,men må se det selv for å blir rolig igjen:) Ja,er kanskje noe med det ja.. Hadde noen kunne gjort dette uten ett snev av dårlig samvittighet, hadde jeg lurt litt:/ Tusen takk for det:)
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2008 #24 Skrevet 3. oktober 2008 Ja det var kanskje litt tidlig å begynne med det. Ville venta et par mnd til før jeg hadde starta på et sånt prosjekt..hvertfall til han spiser to måltider med fast føde.. men det går raskere når de er under 6mnd, men da må du tåle endel skriking. De sier at når de er over 6mnd gjør de mere motstand. Så hvis du venter og ikke vil høre på skriking, ville jeg valgt en annen metode. Har akkurat lest en bok som heter "No-cry-sleep-solution" som kanskje kunne vært noe for dere? Der er det tips til et mere steg-for-steg opplegg som ikke skal føre til skriking. har ikke testa det selv siden vi tok det brutale skrikemetoden før jeg leste boka (men likte det IKKE) Så hvis jeg får et barn til så vil jeg teste ut den no-cry metoden:) Men den går over mye lenger tid selvfølgelig enn ferber og andre mere brutale metoder. De selger den på Capris.no og bokkilden... Men ikke vist å gå med dårlig samvittighet. Du gjorde det du trodde var best i øyeblikket. Nå vet du kanskje noe annet;)
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2008 #25 Skrevet 3. oktober 2008 Jeg skjønte fort første kvelden at dette ikke var noe for meg egentlig. Han sovna, ikke av ren utmattelse, men ser for meg en god del skuffet over mamman sin som ikke tok han opp. så jeg satt nesten å gråt etter han sovna. så sa samboer at nå som jeg hadde gjennomført første kvelden så var det sikkert lurt å fortsette litt til. så jeg tok en mild versjon di neste dagene.. tok han opp hvis han gråt hysterisk, la han ned igjen og brukte puppen også, bare at han ikke sovna med puppen i munnen. så nå er leggeepisodene en drøm, nå legger jeg han i senga også smiler og turner han litt før han sovner mens jeg synger og stryker på han. men om det var rette måten for å få det sånn det vet jeg nå ikke helt. dårlige samvitigheten tar meg med storm til tider iallefall selv om det ikke er vits i som du sier, men jeg gjør det likevell . Og dette var råd fra helsesøster, og enda så klarte jeg ikke helt å gjennomføre det slik som hun sa. Hvor lenge brukte vi på dette.. 3-4 dager kanskje...? men det husker jeg jammen ikke helt, har fortrengt litt av de episodene... og enda er det jo verre metoder Og han smilte dagen etterpå, noe din også gjorde garantert uff, forferdelig dette. Sikkert lurt å vente et par måneder som du har blitt tipset om.. så kan du lese deg opp om no cry solution som ei under her har tipset deg om, vet ikke selv hva den handler om. Masse lykke til med søvnen! den er jo så viktig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå