*Rutletutt* Skrevet 2. oktober 2008 #1 Skrevet 2. oktober 2008 ....hva spiser dere sånn ca på en dag? Veier dere alt dere spiser? Hvordan vet dere kalori-innholdet i alt? For eks frukt og grønnsaker ol som ikke har innholdsfortegnelse akkurat;o) Jeg prøver ikke å gå ned noe, men liker å passe litt på, så jeg ikke går opp. Teller ikke kalorier, men ser på det og prøver å passe på, men er ikke så lett...er for eks veldig glad i nøtter, og det er jo ikke akkurat kalorifattig;o)
Minnie Mom Skrevet 2. oktober 2008 #2 Skrevet 2. oktober 2008 Bruker vektklubb.no. Der legger man inn det man spiser så regner den ut kaloriene. Gikk ned 10 kg i våres på den måten. Skal mer ned, men sliter litt med motivasjonen for tiden.. )
~sjiraff~ Skrevet 2. oktober 2008 #3 Skrevet 2. oktober 2008 Jeg har slanket meg ved å telle kalorier, men brukte vektklubb.no så da var det enkelt å holde oversikten i dagboka der. Det du bør tenke på ved kaloritelling er å spise magert pålegg (kjøttpålegg f.eks), lite smør, steke i lite olje osv. Tenkt at tallerknen din skal inneholde masse grønt. Og en dels sauser er de reneste kaloribomber (bearnaise, kyllingsaus osv). Juice/melk er greit å begrense.
Adrian07♥ Sofie10♥ Skrevet 2. oktober 2008 #4 Skrevet 2. oktober 2008 Gå inn på vektklubben.no, det er grete roede sine sider.. Der kan du skive opp alt du spiser på en dag og sjekke hva du bør spise mer/mindre av.. Dette er det samme som vg klubben, men denne her er gratis.. =)
Gjest Skrevet 2. oktober 2008 #5 Skrevet 2. oktober 2008 Har kommet ned til idealvekta, og vil heller ikke gå opp. Men jeg er ferdig med å telle kalorier, trener heller mer og har lagt om kostholdet. Har ikke gått opp noe som helst etter det.
~sjiraff~ Skrevet 2. oktober 2008 #6 Skrevet 2. oktober 2008 Hva spiste jeg.. Sånn ca frokost: Havregrøt med syltetøy (brukte det uten sukker og kunstig søtning) eller 3 knekkebrød med kjøttpålegg og masse grønt eller 2 brødskiver med kjøttpålegg og masse grønt Lunsj: Som en av frokostene eller salat ofte med stekt kyllingfilet Middag: Spiste det meste til middag, store porsjoner med grønt, og midre ris/poteter og saus. kvelds: frukt, grønnsaker, yoghurt, knekkebrød med magert pålegg Mellommåltider: frukt og grønt Drakk lite juice og melk, mest vann og te. Man kan faktisk spise utrolig mye om man spiser riktig. Husker jeg slet mye i starten med å fylle opp mine 1500 kalorier. Nå sliter jeg bare med motivasjonen :o/
*Rutletutt* Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter #7 Skrevet 2. oktober 2008 Takk for tips - skal skjekke ut vektklubb.no selv om jeg ikke er på slankeren;o) Er vel forsåvidt lett nok etterhvert....men jeg orker ikke tanken på å gå opp noe. Var jo ikke noe problem å trene masse mens jeg var i permisjon, trente hver dag og gikk masse tur - nå sitter jeg jo på rumpa mesteparten av dagen på jobb, men prøver å få trent ca 40 min tre ganger i uken + 30 min og halvannen times tur i helgene. Melk og jus drikker jeg aldri, men er glad i yoghurt og Cultura, så spiser en yoghurt + har cultura på all-branen til frokost, hver dag. Spiser aldri smør (annet enn til egg;o) og sauser har jeg aldri vært glad i - så har jo et greit utgangspunkt sånn sett;o)
Dublin Skrevet 2. oktober 2008 #8 Skrevet 2. oktober 2008 Vektklubb.no! Helt genial måte å gå ned i vekt på! Da jeg slanket meg spiste jeg ca 1400 kalorier pr dag. Gikk ned hvert gram jeg ønsket. Nå teller jeg ikke lengre, men er litt mer bevisst. Holder meg ca rundt 2000+
*Rutletutt* Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter #9 Skrevet 2. oktober 2008 Takk:o) Jeg spiser stort sett slik i løpet av en hverdag: Frokost: All Bran med bringerbær-cultura Mellommåltid: Activia yoghurt + kanskje en liten frukt (plomme el liten pære) Lunsj: To Solruta spelt knekkebrød med mager leverpostei og agurk + Go` og mager salami med agurk og paprika Mellomåltid: Frukt + nøtter (ikke altid jeg spiser nøtter, men da spiser jeg som regel noen håndfuller rugfras til frukten;o)) Middag: Enten en stor salat med oliven, feta-ost, skinke og egg eller stekte grønnsaker med fullkornsris, men stort sett spiser jeg to knekkebrød med mager salami + grønt og philadelphiaost (den med yoghurt) med spekeskinke og grønt, eller egg. ( er ikke noe glad i middagsmat....) I helgene spiser jeg som regel middag/kvelds som taco (med kyllingkjøttdeig, magerost, kesam (nylig), fullkornstortillas og MASSE salat), skinkepai med salat til eller hjemmelaget pizza med skinke og masse salat til. Pluss at jeg koser meg med "mager" popcorn, sjokolade ol om kvelden. Drikker aldri brus. Har konstant dårlig samvittighet for helge"fråtsingen" min....men klarer ikke la være. Hadde jeg ikke hatt den å se frem til hadde jeg aldri klart meg såpass nøktern gjennom uken;o/ Drikker 2,1 l rent vann hver dag + minst fem store kopper grønn te. Phuuu....he he - noen kommentarer?;o)
hit og dit Skrevet 2. oktober 2008 #10 Skrevet 2. oktober 2008 Var med i somebody.no. Eg vegte alt eg spiste i ein periode, og skreiv inn, så rekna dei ut. Dette foregjekk i to mnd mens eg slanka meg. No når eg har funne trivselsvekta så følger eg det ikkje opp så nøye. Har heller fortsatt med den dietten eg hadde då eg telte kalorier, og lagt til litt til, sidan eg ikkje vil gå ned meir. Eg spiser dobbelsandwich med salat, tomat, kalkunskinke og ost, med sennep til frokost og lunsj. Til middag hadde eg grilla kylling med marinade og ratatoulli (?). Til kvelds hadde eg salat med olivenolje. Eg har drukke mengder med kaffi, to liter vann og litt juice. Dette var dagens meny, men den gjenspeiler ganske greit den gjennomsnittlige dietten min. Nokre ganger er sandwichen skifta ut med salat.
Mrs. X Skrevet 2. oktober 2008 #11 Skrevet 2. oktober 2008 Syns dette ser fryktelig lite ut jeg....Du får i deg lite av både proteiner og fett. Hva med fisk og omega 3? Tror ikke du skal ha dårlig samvittighet for å spise litt nøtter hver dag i hvertfall. De dagene du spiser knekkebrød til middag spiser du fire knekkebrød, litt frukt og youghurt/cultura i løpet av en dag? Det er lite. Personlig mener jeg at hvis du ser frem i mot "fråtsing" i helgene, så tyner du deg selv i uka. Det er ikke sundt. Du kan spsie mye mer sundt og variert i uka også. Så kan sjokoladen være lørdagskos. Du kan jo med fordel spise kyllingkjøttdeig og grønnsaker i uka også! Laks med grønnsaker til feks. Er sundt og lite kalorier.
*Rutletutt* Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter #12 Skrevet 2. oktober 2008 Jeg tar omega 3-tilskudd hver dag + multivitamin. Er vel endel proteiner både i leverpostei, salami, skinke og egg? Problemet er at jeg ikke klarer vanlig middagsmat med saus og poteter...ikke frister det med kylling eller laks heller, det holder liksom for meg å spise middag to-tre ganger i uken...+ at med to små (hvorav en blir matet til middag) og en samboer som jobber mye sent, blir det ikke en prioritet å lage middag (les: salat eller grønnsaker) hver dag - er så mye kjappere og letter å ta seg noen knekkebrød (og så syns jeg det er så godt:o)). Syns ikke jeg tyner meg i ukene, og "fråtsing" i helgene var vel endel overdrevet kanskje, he he...men det er da jeg gir etter for søt-suget (er ikke noe glad i chips ol). Gleder meg til fredags-kvelden da det er "lov" å kose seg med popcorn og sjokolade - men ikke sånn at jeg piner meg gjennom uken liksom;o) Har ingen problem å holde meg unna søtsaker i uken, selv om sjokoladen ligger åpnet i kjøleskapet;o)
*Rutletutt* Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter #13 Skrevet 2. oktober 2008 Dere som passer på kaloriene sånn, unner dere dere noe ekstra en gang i blandt? I helgene eller på besøk el? Eller er dere alltid like "streng";o)
Line_78 Skrevet 2. oktober 2008 #14 Skrevet 2. oktober 2008 Men hvis dere har to små må dere vel lage noe middagsmat til dem? Eller er begge så små at de bare spiser melk/babymat enda?
*Rutletutt* Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter #15 Skrevet 2. oktober 2008 Joda - lager middag til storebror og pappaen og noen ganger spiser mini på 14 mnd det samme - men hun er ganske kresen...så da blir det stort sett middagsglass;o) Problemet er at jeg ikke orker den middagsmaten jeg lager til dem...som i dag, da jeg lagde fiskepudding, poteter, løk og makaroni...har fått helt avsmak på sånn type mat. Hadde en periode med middags-dilla da jeg var gravid nå sist, og var i tillegg veldig kvalm...så nå klarer jeg stort sett ikke middagsmat lengre;o/
Line_78 Skrevet 2. oktober 2008 #16 Skrevet 2. oktober 2008 Sånn ja. Uff, det høres kjedelig ut. Finnes jo så mye god mat :-) Håper apetitten tar seg opp, så du får spist litt mer variert.
hit og dit Skrevet 2. oktober 2008 #17 Skrevet 2. oktober 2008 No når eg er ferdig med slankinga så unner eg meg ofte noko godt. Men eg merker at eg orker mindre enn før, fordi eg har vert så streng med meg sjølv ei stund så eg vert fortare kvalm av sukker og fett. Hadde ein snickers i går for eksempel, og på mandag spiste eg ein stor porsjon is med mengder sjokoladesaus. I helga hadde eg ein pakke kinders bonbon, og ein stragiatelle sjokolade. Eg kjøper og ei flaske brus nokre helger. Eg er forøvrig 51kg, og 161 høg, så eg tåler kanskje litt ekstra. Desverre så legger eg utelukkende på meg over magen, og det ser fort veldig stygt ut. Hadde gjort mykje for å få kvinnelige flotte former når eg la på meg. Ei god rompe og flotte hofter hadde vert noko.....
*Rutletutt* Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter #18 Skrevet 2. oktober 2008 Ja, det er ikke så artig...kjedelig å gå i middagsbesøk kan en si;o/ Svigermor bare ler av meg når jeg kommer med knekkebrødene mine og medbrakt pålegg, he he;o)
*Rutletutt* Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter #19 Skrevet 2. oktober 2008 Ja, de formene skulle kommet der man ville hatt dem;o) Har det sånn selv...er egentlig mer enn lett nok med mine 166cm og 46-47kg, men kunne godt tenke meg litt mer så lenge de var plassert på de riktige stedene...som rumpa og puppene, he he - men på meg sitter det seg på magen og lårene.
hit og dit Skrevet 2. oktober 2008 #20 Skrevet 2. oktober 2008 Du er ikkje store dama da! Pass på BMI'en din! Den er ikkje noko ein skal følge slavisk, men den indikerer når folk er for tynne (evt for tykke). Eg ligger på grensa til undervektig sjølv, og sidan du er både tynnare og høgare enn meg så er du nok rekna som undervektig du også. Det er vel ingen som helst grunn til at du bør telle kalorier. Heller passe på at du får i deg nok av dei. Sidan du ikkje liker middager så godt så er det kanskje betre om du leiter etter internettsteder eller liknande som har inspirerande oppskrifter. Kutt ut fiskekakene til mannen og lag heller gode vegetarretter, lette italienske retter, fyldige salater (med meir enn berre grønt oppi da) eller anna som fell deg også litt i smak. Tok visst på meg strenge-janne buksene der..... ikkje ille meint altså =)
*Rutletutt* Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter #21 Skrevet 2. oktober 2008 He, he - det går bra;o) Jeg vet jo at jeg, vektmessig, bør tenke på å få i meg mer - men jeg vil ikke gå opp likevel, for da liker jeg rett og slett ikke kroppen min...skal så lite til før jeg føler meg småtjukk pga at det ekstra kommer der det kommer....+ at jeg må vel innrømme overfor meg selv etterhvert at jeg har et lite problem ang dette med mat og vekt:o( Vil ikke gå ned mer nå, men er så redd for å gå opp. Selv om jeg spiser såpass lite i uken, så har jeg lagt på meg nesten 1 kg siden jeg begynte i jobb igjen...så da blir jeg litt stressa:o( Det med middagen er ikke så lett når vi har en super-kresen gutt på snart 4 som absolutt IKKE skal ha noe som minner om en salat engang....og helst ikke vil prøve nye ting...han er vanskelig i mat-veien, så da er det liksom lettest å lage det jeg vet spiser og ikke stresse noe mer med det;o)
hit og dit Skrevet 2. oktober 2008 #22 Skrevet 2. oktober 2008 Det er lett å meine ting om andre sin situasjon, men ein vil jo aldri vera i stand til å sette seg heilt inn i situasjonen. =) Så du kjenner best sjølv om du kan ta råda mine til etterretning eller ei og om det passer for dåke. Eg synes du skal passe på litt, ein kilo er nok knapt synlig for andre enn deg sjølv, men dette er du nok klar over. Pass berre på, for det er ikkje sunt i det lange løp å vera for tynn. Slemme janne nevner blandt anna beinskjørhet og hormonforstyrrelser..... På vektklubb.no og somebody.no så er det uansett veldig lett å holde oversikten over kva ein spiser, så du får nok god hjelp der uansett. Somebody.no sjekker også om du spiser balansert nok, noko som for meg var veldig nyttig. Men på vektklubb.no setter dei opp ein meny til deg, noko samboeren min likte godt.
hit og dit Skrevet 2. oktober 2008 #23 Skrevet 2. oktober 2008 og du kast vekta! Mora mi hadde det litt som deg, og det hjalp ho mykje å slutte å vege seg ;-)
Mom2Two Skrevet 2. oktober 2008 #24 Skrevet 2. oktober 2008 Du bør kanskje tenke på konsekvensene det har for barna at du spiser annen mat enn dem? Det er ikke noe positivt forbilde ikke å spise middag f. eks... Kanskje du trenger litt hjelp til å fokusere på noe annet? Ikke for å være ekkel eller noe, men du har jo ikke et gram for mye på kroppen, men du er svært fokusert på dette med vekt, kosthold osv. Det virker litt voldsomt. Kanskje du trenger hjelp? Tror heller jeg ville skaffet hjelp til å få tankene over på noe annet, enn å gå ned 1 kg. Rasjonelt sett vet du jo at du ikke trenger det. Fokuset ditt smitter fortere over på barna enn du aner. Særlig døtre.
meg & to små vampyrer Skrevet 2. oktober 2008 #25 Skrevet 2. oktober 2008 Hei Rutletutt:) Vi har egentlig snakka om dette før, men jeg syns at kanskje en profesjonell å snakka med hadde vært tingen. Du er ikke småtykk uansett om du føler deg sånn. Det du trenger er ingen slankekur, men en ny måte å tenke om det selv på. Litt mer selvtillit og mer tanker om at du er god nok! Og kanskje en justering av selvbildet slik at du får med deg at det kun er du som ser det "småtykke" som du kaller det. Ingen andre! Enig med mallo: kast vekta! Den blir man bare besatt av. Ikke noe vits i. Det er mye bedre å kunne slappe av uten en dum vekt:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå